تاریخ: ۰۹ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۸:۵۱
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۱۱۴۶۳۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

پایان مهلت ۴۵ روزه شرکت زغال سنگ کرمان/ گذشت زمان هم مرهمی برای کمک به کارگران نشد

می متالز - با گذشت بیش از ۴۵ روز از فرصت کارگران شرکت زغال سنگ کرمان به مسوولان، مشکلات کارگران هنوز پابرجاست.
پایان مهلت ۴۵ روزه شرکت زغال سنگ کرمان/ گذشت زمان هم مرهمی برای کمک به کارگران نشد

به گزارش می متالز، اواسط اردیبهشت ماه سال جاری بود که خبر اعتراض و تحصن کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان از غم خصوصی سازی‌های بی برنامه و عدم دریافت حق و حقوقشان در رسانه‌ها منعکس شد. درخواست کارگران برکناری مدیرعامل فعلی شرکت و دریافت معوقاتی بود که چندین ماه پیاپی از آن محروم بودند. اعتراضات دو هفته‌ای کارگران که با تحصن خانوادگی در مقابل شرکت زغال سنگ کرمان در مرکز استان همراه شد، بدون ذره‌ای خشونت با قول رسیدگی به دادخواهی شان در بازه ۴۵ روزه و با مداخله امام جمعه استان به پایان رسید و حالا با نزدیک شدن به موعد قرارداد، شرایط گویای این است که آب از آب تکان نخورده!

کارگران این شرکت در اردیبهشت ماه سال جاری در اعتراض عدم پرداخت معوقاتشان با شعار «جانم فدای رهبر» و با در دست داشتن پلاکارد‌هایی، اقدام به اعتراض کردند. کارگران حاضر در این تجمع، واگذاری شرکت فعال در بخش معادن زغال سنگ را به ضرر خود می‌دانستند و از مسوولین درخواست کمک و پیگیری در این خصوص را داشتند. معترضان همچنان به نظرات سابق خود مبنی بر ضرر و زیان‌های خصوصی سازی برای شرکت زغال سنگ معتقدند؛ آن‌ها می‌گویند با مدیریت صحیح و کارآمد می‌توان شاهد افزایش بهره‌وری و سوددهی معادن در این منطقه بود.

دغدغه اصلی کارگران، نحوه خصوصی سازی معدن، وضعیت اسفناک حقوقی، بیمه، مزایا و قراردادی بودن آنهاست. هرچند که نکات عجیب و جالبی درباره فروش زمین‌ها و عرضه این شرکت در بورس نیز شنیده می‌شود. در کلیت ماجرا آن‌ها دشمنی‌ای با خصوصی سازی نداشته و ندارند، اما شکل و اجرای خصوصی سازی در این معادن به گفته خودشان، در نهایت به ضرر کارگران تمام خواهد شد.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه به دلایل اعتراض کارگران بپردازیم، باید رد نشدن بیمه بعد از گذشت چندین سال کار سخت برای کارگران و میزان حقوق دریافتی آنان اشاره کنیم. همچنین ضریب شغلی کارگران در رده مشاغل سخت قرار نمی گیرد و آنها بعد از گذشت ۲۵ سال می‌توانند بازنشست بشوند. متاسفانه باید گفت که حکایت خصوصی سازی در ایران نتوانسته آنطور که بایسته و شایسته است، ظهور و بروز پیدا کند و جایگاه خوبی در دید کارگران پیدا نکرده است.

 

در هفته اول تیرماه خبر‌هایی مبنی بر برکناری مدیرعامل شرکت زغال سنگ کرمان به گوش رسید. بعد از کمی پرس و جو مشخص شد که این حکم لغو شده و وی همچنان به کار در این شرکت مشغول است. یکی از کارگران در گفتگو با خبرنگار دانشجو می‌گوید: در روز‌های ابتدایی با دادن قول‌هایی از ما مهلت ۴۵ روزه‌ای خواستند تا به دادخواهی ما رسیدگی کنند. با این حال با اتمام این فرصت هنوز کوچک‌ترین کمکی از جانب شرکت برای کارگران صورت نگرفته است. معترضین با شنیدن خبر برکناری مدیرعامل خوشحال شدند؛ هرچند که این اولویت اول آن‌ها نبود، اما تکذیب این خبر ما را آشفته حال کرد، چرا که شرکت برای به دست آوردن توجه ما قدمی برنمی دارد

یکی دیگر از کارگران مطلع می‌گوید: تا قبل از تایید شورای کارگری نمی‌توانیم اعترضات را از سر بگیریم. متاسفانه هنوز قرارداد کارگران به دائمی تبدیل نشده و منتظر جواب دیوان عدالت اداری هستیم. به نظر می‌رسد که امکان این اتفاق هم وجود ندارد. در گذشته به ما گفتند که تا بخشی از درخواست‌های کارگران که شدنی باشد را، اجرا می‌کنیم، ولی تمامی آن‌ها شدنی نیست.

به گفته او، حقوق‌های عقب افتاده کارگران به طور کامل پرداخت شده، اما دیگر مسائلی که مدنظر بود عملی نشد. در جلسه با استاندار در خصوص ضریب کاری کارگران صحبت شد که هنوز نتیجه‌ای نداشته است.

سعیدی، نماینده کارگران زغال سنگ کرمان هم می‌گوید: ۴۵ روزی که شرکت به کارگران قول داده بود گذشت، اما هنوز اتفاقی نیفتاده است. قرار بود مدیرعامل برکنار شود، اما هنوز بر راس مدیریت نشسته است.

سعیدی می گوید: در آخرین جلسه گفته شده که حقوق این ماه به طور تمام و کمال پرداخت خواهد شد. کارگران معترض هستند و می‌توان گفت که آتش زیر خاکستر! اما ۱۰ روز دیگر فرصت دادیم تا ببینیم چگونه خواهد شد. می‌بینیم کارگران هفت تپه مشغول اعتراض هستند و توانستند صدای خود را به گوش مسوولان برسانند، اما ما فعلا در نظر نداریم که وارد روند تحصن بشویم.


 

عناوین برگزیده