تاریخ: ۰۹ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۱۲
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۱۱۴۶۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت قم:

حمایت جدی از صنعت‌گر، تولید کننده وسرمایه‌گذار / صنعت و تولید باید صادرات محور باشد

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: امروز نیز برای جلوگیری از بحران اقتصادی در کنار صنعت‌گر و تولیدکننده و سرمایه‌گذار ایستاده‌ایم.
حمایت جدی از صنعت‌گر، تولید کننده وسرمایه‌گذار / صنعت و تولید باید صادرات محور باشد

به گزارش می متالز، محمود سیجانی، با اشاره به وظایف گسترده صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: با ادغام اداره کل صنایع و اداره کل معادن و سازمان بازرگانی یک سازمان بزرگ اقتصادی به نام صنعت، معدن و تجارت با فعالیت‌های بسیار گسترده تشکیل شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم افزود: این سازمان بیش از 48 درصد ارزش افزوده و 46 درصد اشتغال و بالغ بر 80 درصد اشتغال در حوزه خدمات را در دل خود رقم می‌زند.

57 هزار اشتغال در صنعت و 90 هزار اشتغال در حوزه اصناف قم وجود دارد

وی تصریح کرد: خدمات در این سازمان صمت، شامل بخش‌های مختلفی از جمله گردشگری است و 57 هزار اشتغال در صنعت و 90 هزار اشتغال در حوزه اصناف در بیش از 40 هزار واحد صنفی داریم که برخی از واحدهای صنفی بالغ بر 150 نفر اشتغال دارند.

سیجانی ادامه داد: صمت، از جمله سازمان‌های تخصصی و برنامه‌محور و دارای هدف‌گذاری در حوزه اقتصادی و حمایت از تولید است و هر ماه ملزم به ارائه گزارش عملکرد هستیم.

وی در خصوص رشد صنعت در قم اظهار داشت: قم در سال 75دارای صنعت چشمگیری نبود و 600 واحد صنعتی کوچک و متوسط در آن فعالیت داشت که پس از استان شدن و اصلاح و تغییر نگرش پیرامون صنعت و به دلیل ظرفیت‌های مناسب و موقعیت جغرافیایی به واسطه نزدیک بودن به بازار مصرف و صنعت کشور در استان‌های اصفهان و تهران و اراک و همچنین وجود جذابیت‌های فراوان برای سرمایه‌گذاری، رشد و پیشرفت خوبی در عرصه صنعت در قم به وجود آمد.

برخی از صنایع دارای مزاحمت، مضرات و آلایندگی نتوانستند در قم مجوزی کسب کنند

وی بیان کرد: از طرفی محدودیت‌هایی در رشد صنعت در تهران وجود داشت و صنعت به سمت استان‌هایی که بسترسازی بهتری در جذب سرمایه‌گذار داشتند سرازیر شد و قم یکی از ظرفیت‌های مهم صنعتی به شمار رفت، هر چند در پذیرش سرمایه‌گذار نیز دارای قدرت انتخاب بودیم و هر صنعتی را نمی پذیرفتیم و برخی از صنایع دارای مزاحمت، مضرات و آلایندگی نتوانستند در قم مجوزی کسب کنند.

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت قم خاطرنشان کرد: کمبود آب در قم موجب شد تا صنایع کم آب بر انتخاب شوند و واحد صنعتی نیز چالش‌های زیست محیطی ایجاد نکند، همچنین تکمیل کننده زنجیره تولید باشد.

وی گفت: در استان قم، صنایع بومی همچون دمپایی و چوب و مبلمان و سنگ و سوهان وجود دارد که احداث واحدهای صنعتی دیگر می‌تواند تکمیل کننده زنجیره تولید باشد و مورد استقبال بیشتری قرار بگیرد و زمینه برای رشد پیدا کند، در این خصوص احداث واحدهای تولید مواد اولیه پتروشیمی و چرم مصنوعی و رنگ مصنوعی و صنایع جانبی از نیازهای مهم در صنعت قم است.

سیجانی افزود: ما برآنیم در حمایت از رونق تولید، با سرمایه و هزینه کم، بالاترین اشتغال را ایجاد کنیم؛ در واقع وظیفه اصلی ما تولید است، اما در قبال اشتغال نیز خود را سهیم می‌دانیم و در این باره صنایع دانش‌بنیان، از اهداف اصلی در توسعه تولید و اشتغال است.

وی عنوان کرد: صنعت و تولید باید صادرات محور باشد، یعنی علاوه بر تامین نیاز داخل، در صادرات نیز جایگاه مهمی داشته باشیم و در کنار تولید و اشتغال به صادرات و ارزآوری و خروج از وابستگی به نفت نیز توجه داشته باشیم تا چرخ تولید با ظرفیت بیشتری بچرخد و به سمت و سوی صادرات حرکت کنیم.

یکی از پایه‌های مهم تولید، معدن است

وی معادن را بخش مهمی از اقتصاد برشمرد و تصریح کرد: یکی از پایه های مهم تولید، معدن است و باید معدن را جایگزین نفت کنیم، در قم پتانسیل‌های خوبی در استحصال معدن وجود دارد اما عمده فعالیت‌ها ویژه مواد معدنی غیر فلزی که ارزش افزوده کمتری دارد متمرکز است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم بیان کرد: مواد معدنی غیر فلزی مانند گچ و آهک و خاک های صنعتی بیشتر در مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد، اما یک سری عناصر با ارزش افزوده بیشتری مانند مس و اهن و طلا وجود دارد که باید بر روی آن سرمایه‌گذاری شود.

وی خاطرنشان کرد: شورابه دریاچه نمک دارای عناصر غنی و ارزشمندی است و باید به طور جدی به آن توجه شود، این ظرفیت اقتصادی از نظر گردشگری نیز دارای جایگاه مهمی است، البته یکی از دغدغه‌های جدی، جاده دسترسی است که اگر مورد توجه قرار بگیرد، فرصت سرمایه گذاری ایجاد می‌شود.

سیجانی گفت: خام فروشی و تک‌محصول بودن از جمله آسیب‌های جدی در حوزه معادن قم است و باید با تمهیداتی کارآمد به ارزش افزوده بالایی دست یابیم.

وی افزود: ایجاد ارزش افزوده روی مواد معدنی و جلوگیری از خام فروشی اهمیت اقتصادی زیادی دارد برای نمونه آهک و گچ دارای مصارف دارویی و پزشکی است و می‌تواند جزء اولویت‌های تولید و صادرات باشد.

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت قم عنوان کرد: یکی از معادن بزرگ در قم، معدن منگنز است که می‌توان ارزش افزوده خوبی را فراهم کرد و منگنز را از تک محصولی خارج کنیم.

وی تنظیم بازار را یکی از وظایف مهم صمت برشمرد و خاطرنشان کرد: در شرایط تحریم و با وجود شیوع کرونا، تنظیم بازار و تامین کالاهای اساسی بسیار دشوارتر است، اما تلاش‌های خوبی در تامین به موقع اقلام اساسی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان و در طرح‌های مواسات و مومنانه داشته‌ایم.

سیجانی تصریح کرد: قم در تولید گوشت و مرغ و تخم مرغ دارای جایگاه خوبی است البته باید تدابیری در تولید برخی دیگر از کالاهای اساسی اندیشید تا نیازهای استان را بهتر تامین کنیم.

وی اظهار داشت: اصناف تولیدی و توزیعی نقش مهمی در تامین کالاهای اساسی دارند، هر چند تعداد زیادی از این واحدها از جمله سوهان متضرر زیادهای مالی زیادی در ایام کرونا شد، اما در ستادهای رفع موانع تولید و بازیدهای میدانی و گفتگو با بخش خصوصی، در رفع بسیاری از مشکلات تلاش کرده‌ایم.

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت قم بیان کرد: این سازمان نظارت گسترده‌ای بر وضعیت تولید و بازار و صنوف در پیشگیری از تخلفات اقتصادی دارد و با گران فروشی، کم فروشی، عرضه خارج از شبکه و احتکار برخورد می‌کنیم.

وی عنوان کرد: در واقع از جمله سازمان هایی هستیم که با همه توان و مسوولیت پذیری اجتماعی در کنار مسوولیت اداری بدون در نظر گرفتن زمان از سحر تا نیمه شب به کنترل بازار از جمله میاددین تره بار و کشتارگاه ها می‌پردازیم.

سیجانی در بخش دیگری گفت: وقتی واحد صنعتی راه اندازی می‌شود وظایف گسترده ای برای سازمان‌های دیگری ایجاد خواهد شد و مالیات، بیمه و بانک‌ها در قبال واحدهای تولیدی و صنعتی دارای وظایفی می‌شوند، ما نیز متولی حمایت از تولیدکننده هستیم تا بتوانیم از تولید و اشتغال و صادرات صیانت کنیم.

در کنار صنعت‌گر و تولیدکننده و سرمایه‌گذار ایستاده‌ایم

وی خاطرنشان کرد: صمت در دفاع از تولیدکننده از هیچ تلاشی فروگذار نیست اما گاهی در شرایطی بحرانی همچون شیوع کرونا در جهت حفظ سلامت مردم مجبور به تعطیلی اصناف شدیم و امروز نیز برای جلوگیری از بحران اقتصادی در کنار صنعت‌گر و تولیدکننده و سرمایه‌گذار ایستاده‌ایم.

عناوین برگزیده