تاریخ: ۰۹ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۴۶
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۱۱۴۶۶۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت سیمان تهران:

برای عرضه داخلی و صادراتی سیمان در بورس کالا آماده ایم

می متالز - حسینی، مدیرعامل شرکت سیمان تهران گفت: شرکت سیمان تهران و شرکت‌های زیرمجموعه آمادگی دارند در صورت توافق انجمن صنفی و همکاری سایر شرکت‌ها فروش محصولات خود را فارغ از فروش داخلی یا صادراتی از طریق بورس کالا انجام دهد.
برای عرضه داخلی و صادراتی سیمان در بورس کالا آماده ایم

به گزارش می متالز، سیدعباس حسینی، مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره شرکت سیمان تهران اظهار کرد: فروش سیمان از طریق بورس کالا نیازمند همکاری و خواست تمامی شرکت‌های سیمانی بوده که در این خصوص انجمن صنفی سیمان مذاکرات متعددی را داشت، اما در حال حاضر فروش سیمان از طریق بورس کالا به نتیجه نرسیده است.

وی درباره فروش صادراتی و یا گسترش بازار فعلی در شرکت‌های زیرمجموعه بیان کرد: در شرکت‌های زیرمجموعه سهم قابل توجهی به عنوان صادرات هدف گذاری شده و مهمترین رقبای صادراتی کشورهای ویتنام و امارات متحده عربی به ترتیب در بازارهای چین و خلیج فارس هستند. مهمترین مزیت رقابتی این کشورها انتقال نرمال ارز به روش‌های بین المللی و استفاده آسان از حمل و نقل دریایی بوده که به دلیل شرایط تحریم موارد ذکر شده با مشکل اساسی در ایران مواجه هستند.

مدیرعامل شرکت سیمان تهران درباره فروش‌های صادراتی شرکت‌های زیرمجموعه نیز توضیح داد: در سال گذشته باتوجه به شرایط متغیر قوانین ارزی، بخشی از صادرات به صورت ریالی انجام شده و در سال جاری برنامه شرکت‌های زیرمجموعه بر این است تا کلیه صادرات به صورت ارزی انجام شود.

حسینی درخصوص ظرفیت تولید سیمان در کشور و مقدار صادرات گفت: ظرفیت تولید سیمان کشور حدود ۸۷ میلیون تن در سال بوده و در سال گذشته حدود ۵میلیون و ۷۰۰ هزار تن سیمان و حدود ۹میلیون تن کلینکر صادر شده است.

وی درخصوص زیان‌ده بودن شرکت پریفاب اظهار کرد: شرکت پریفاب در سال‌های اخیر به دلیل عدم تناسب تعداد نیروی انسانی با سطح فعالیت شرکت و بالابودن قیمت تمام شده آن از یک سو و بدهی‌های بیمه و مالیاتی قطعی شده متحمل زیان شده، اما طی سال مالی منتهی به ۱۳۹۸.۱۰.۳۰ باتوجه به خروج یا بازنشستگی تعداد زیادی از پرسنل شرکت در حال حاضر تعداد نیروی انسانی کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

وی افزود: همچنین پرداخت عمده بدهی‌های بیمه و مالیاتی نیز انجام شده و شرکت قصد افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده سهامداران را دارد که مقرر شد با توجه به موقعیت مکانی شرکت یکی از بزرگترین بازارهای مصرف بتن آماده است، فعالیت شرکت بر تولید و فروش بتن آماده متمرکز شود.

مدیرعامل شرکت سیمان تهران درباره دلیل عدم فروش سیمان حفاری در سال ۹۸ ادامه داد: تولید انواع سیمان مخصوص حفاری از گذشته‌های دور در شرکت سیمان تهران صورت می‌گرفت و در حال حاضر نیز توان تولید برخی انواع خاص سیمان حفاری به صورت انحصاری در اختیار این شرکت بوده اما از آنجا که مصرف اصلی این محصول برای چاه‌های نفت بوده و در سال‌های اخیر میزان تقاضای آن کاهش یافته و سفارشات دریافتی به کمتر از ظرفیت تولید رسیده بود تولید کمتر از ظرفیت مقرون به صرفه نبوده و تولید آن متوقف شده است. بدیهی است در صورت وجود تقاضای کافی امکان تولید مجدد مهیا خواهد شد.

نایب رئیس هیات مدیره شرکت سیمان تهران در خصوص پیش بینی شرکت از میزان افزایش قیمت مواد اولیه خاطرنشان کرد: از آنجا که هزینه‌های تامین مواد اولیه تابع قراردادهای فیمابین شرکت و پیمانکاران مربوطه بوده و از طرفی افزایش هزینه‌های حمل و سوخت بر آن موثر است پیش بینی می‌شود در سال جاری حداقل ۱۵ تا ۵۰ درصد نسبت به قیمت فعلی افزایش یابد.

وی درباره پیش بینی از نسبت فروش پاکتی به کل فروش سیمان در سال جاری بیان کرد: به موجب برنامه تحویل در سال ۱۳۹۹ در مجموع حدود ۴۰ درصد از میزان تحویل به فروش سیمان پاکتی اختصاص یافته است.

حسینی درخصوص افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها توضیح داد: هیات مدیره شرکت سیمان تهران در تاریخ ۱۳۹۹.۰۴.۰۴ مقرر کرد بررسی‌های لازم جهت افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی زمین‌های شرکت صورت بگیرد و پس از هماهنگی با سهامدار عمده اقداما لازم انجام شود. بدیهی است با توجه به وجود برخی معارضین و نوع کاربری زمین‌ها تا بررسی کارشناسی زمین‌ها و اخذ گزارش‌های لازم تعیین ارزش روز زمین‌ها مقدور نخواهد بود و نتیجه اقدام اطلاع رسانی خواهد شد.

نایب رئیس هیات مدیره شرکت سیمان تهران درباره ارزش دلاری جایگزینی شرکت خاطرنشان کرد: هزینه احداث یک واحد یک میلیون تنی تولید سیمان خاکستری با تکنولوژی روز اروپایی حدود ۳۰ میلیون یورو به اضافه حدود ۸ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود. اما در خصوص شرکت سیمان تهران باتوجه به تعدد خطوط تولید و همجواری آن با شهر تهران و عدم امکان اخذ مجوز ساخت کارخانه در جوار شهر تهران امکان برآورد آن مقدور نیست.

عناوین برگزیده