تاریخ: ۱۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۳۷
بازدید: ۲۹۰
کد خبر: ۱۱۴۶۷۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

خام فروشی نداریم؛ احداث کارخانه فرآوری معدنی در فولاد مبارکه

می متالز - سخنگوی ایمیدرو با اشاره به سیاست پرهیز از خام فروشی گفت: در هفته های اخیر شرکت هایی همچون فولاد مبارکه درمعدن بزرگ "سنگان" کارخانه فرآوری احداث کردند و تلاش در جهت تکمیل زنجیره ارزش است.
خام فروشی نداریم؛ احداث کارخانه فرآوری معدنی در فولاد مبارکه

به گزارش می متالز، محمد سپهر سخنگوی ایمیدرو در برنامه گفت و گوی اقتصادی با موضوع «ظرفیت های اقتصادی معادن در ایران» که به مناسبت روز صنعت و معدن به آنتن شبکه گفت و گو رفت با اشاره به صادرات غیرنفتی و بخش معدنی ایران در دو سال گذشته گفت: در سال ۹۷ بیست درصد از صادرات غیر نفتی مان مربوط به بخش معدنی بود، در سال بعد آن این رقم به ۳۳ درصد رسید.
وی افزود: الان اقتصاد ایران دیگر نفتی نیست و بخش عمده آن مربوط به پتروشیمی ها و صنایعی معدنی است.

 

توان بالای دولت برای اکتشاف

وی با بیان اینکه اگر امروز دولت نباشد در بخش اکتشافات معدنی که فعالیتی پرریسک است، بخش خصوصی توانایی انجامش را ندارد، ادامه داد: تا اوسط سال ۹۷ میزان اکتشاف ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع بود، اما یکسال بعد به میزان اکتشافات افزوده شده و ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع به اکتشافات قبلی اضافه شد. به این ترتیب الان ایمیدرو ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع اکتشاف انجام داده است. این موضوع به پشتوانه این بوده است که دولت در این بخش راهبری کرده است.
سپهر سپس گفت: به نظر می رسد در دوسال اخیر که فروش نفت مقدور نبوده است به سایر ظرفیت هایی که داشتیم توجه بیشتری کرده ایم.

 

افزایش سرمایه گذاری در بخش معدن

سخنگوی ایمیدور به طرح این موضوع پرداخت که سرمایه گذاری هایی هم در بخش معدنی صورت گرفته است و سودی نصیب فعالان این بخش شده و برای این کار با مدیریت ایمیدرو بنگاه های بزرگ وارد شده اند.
سپهر افزود: میزان نقدینگی مان کم شده از سویی ظرفیت - سرمایه گذاری - خارج کشورمان هم کم شده است.
در بخش دیگری سخنگوی ایمیدرو افق بخش معدنی را روشن دانست و دلیل آن را افزایش سرمایه گذاری در این بخش عنوان کرد و به طرح این موضوع پرداخت که در بخش مس که اشتغالزایی بالایی دارد اتفاقاتی در حال رخ داد است.

 

هدفگذاری ایجاد نیم میلیون شغل در سنگ های ارزشمند

وی با بیان اینکه اگر بنگاه ها کاملا خصوصی باشد هدفشان کسب سود است اما نگاه ایمیدرو توسعه ای است، در بخش دیگری ادامه داد: از شش ماه پیش فعالیت بر سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی که در آنها سهم زیادی در دنیا نداریم با همکاری خانه معدن، اتاق بازرگانی سازمانهای صمت استانی و استانداری و... شروع شده است به این منظور بازارچه های سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی را در اصفهان راه انداختیم و در مشهد هم به زودی به راه می افتد، افق مان در این بخش این است که ۵۰۰ هزار شغل ایجاد شود.
سپهر گفت: ایمیدرو فقط اکتشاف را انجام می دهد و وقتی معادن اکتشاف شد آن را به بخش خصوصی واگذار می کنیم.
وی با بیان اینکه بنگاه های بزرگ - در بخش معدنی - در بورس هستند، افزود: برنامه ای داریم تا معادن کوچک مقیاس هم به بورس وارد شوند، این یکی از دستورالعمل های مان است.
سخنگوی ایمیدرو با بیان اینکه معتقدیم واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی که اتفاق افتاده است موفق نبوده است، به طرح این موضوع پرداخت که از این واگذاری ها بسیاری ناراضی هستند.

 

خام فروشی نداریم!

سپهر در بخش دیگری خاطر نشان کرد: در بخش ایمیدرو و معادن آن خام فروشی نداریم، در هفته های اخیر در سنگان که معدن بزرگ ماست چندین کارخانه فرآوری سنگ آهن، گندله سازی، کنسانتره سازی وجود دارد. شرکت های همچون فولاد مبارکه در این مناطق کارخانه فرآوری زده اند و تلاش این است که زنجیره تکمیل شود.
وی با بیان اینکه در بخش های مختلف همچون مس، فولاد در سال گذشته افزایش صادرات رخ داده است، ادامه داد: هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم. البته توجه به صنایع معدنی که طی چند سال اخیر شروع شده است خوب است.
سپهر با بیان توضیحاتی درباره سیاست های ایمیدرو درباره معدن مهدی آباد که معدن بزرگ روی در جهان است، به طرح این موضوع پرداخت که راهبری را ایمیدرو انجام می دهد و کار را بخش خصوصی دنبال می کند.

 

ایمیدرو زیر ساخت ها را دنبال می کند

وی افزود: هدف مان این است که تسهیل گری انجام دهیم و قوانین را برای صادرات اصلاح کنیم. برای واردات مواد خام مورد نیاز معدن کاران هم کارهای حمایتی انجام دهیم، در ایمیدرو بحث های زیرساختی را دنبال می کنیم.
وی با بیان اینکه در بررسی این موضوع که چه ذخایری داریم هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم، افزود: عمده معادن مان روباز است اما امسال داریم اکتشاف عمقی را دنبال می کنیم. امیدواریم سهم بخش معدنی - در اقتصاد - افزایش پیدا کند. البته طی دو سال اخیر علی رغم تحریم ها شرایط خوبی رخ داده است.
در بخش پایانی سخنگوی ایمیدرو با اشاره به اینکه این مجموعه در ۸۲ شهرستان سرمایه گذاری کرده است، ادامه داد: این سرمایه گذاری می تواند در محرومیت زدایی موثر باشد. همچنین امسال قرار است طرح هایی افتتاح شود که به صادرات محصول نهایی کمک می کند.

عناوین برگزیده