تاریخ: ۰۹ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۵۲
بازدید: ۲۴۹
کد خبر: ۱۱۴۶۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آذرآب چگونه یک ابر بدهکار شد

می متالز - آذرآب یکی از ابرشرکت‌های پس از انقلاب است که همچون هپکو قربانی خصوصی‌سازی غیراصولی شد و ظرف چند سال از عرش به فرش آمد تا جایی که رونق تولید در آن از بین رفت. افول تولید و اعتراضات کارگری خاطرات تلخی هستند که آذرآب سالهاست تجربه می کند و حالا آذرآب به ابربدهکاری در بین صنایع کشور تبدیل شده ‌است.
آذرآب چگونه یک ابر بدهکار شد

به گزارش می متالز، اخیرا صدور حکم برای پرونده 41 کارگر این شرکت دوباره این واحد صنعتی را بر سر زبان ها انداخت. امروز رئیس کل دادگستری استان به همراه معاون اقتصادی استاندار و جمعی از مسوولان اجرایی و قضایی استان مرکزی از این شرکت بازدید کرده و در نشستی با مسوولان و کارگران شرکت گفتگو کردند.

پرونده کارگران آذراب در دست پیگیری است/قوه قضاییه نمی‌خواهد سوهان روح کارگر باشد

حجت‌الاسلام عبدالمهدی موسوی رئیس کل دادگستری استان، در این نشست با تاکید بر اینکه خوشبختانه وفاق و همدلی در بین مدیران صنعتی و اقتصادی استان مرکزی مشهود است و همگی دغدغه کار، تولید و اشتغال دارند، افزود: سه جلسه اخیر شورای تامین استان مرکزی با محوریت صنعت، اقتصاد و کار و تولید برگزار شد و همه بر حل مشکلات صنعت استان اتفاق نظر دارند.

وی با بیان اینکه قوه قضاییه براساس خط مشی ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری و راهبردهای رییس قوه در حوزه کار، تولید، صنعت و اشتغال، دادخواست‌محور حرکت نمی‌کند، گفت: باید قدم را فراتر و جلوتر گذاشت و قبل از وقوع تنش و ایجاد موانع در مسیر تولید، در راستای حمایت از صنایع وارد شد. آذرآب از حمایت حقوقی و قضایی برخوردار خواهد بود و دستگاه قضا پشتیبان این مجموعه است و از ایده‌های تولید و حوزه‌های کاری در درون و بیرون از مجموعه با قوت حمایت می‌کند.

موسوی تصریح کرد: مدیریت و سهامداران مشکلات خود را به محیط کار و کارخانه وارد نکنند و اجازه دهید فضا آرام بماند.  اقتصاد جهان با شیوع کرونا به مشکل خورده است و در اقتصاد ایران هم بی تاثیر نبوده است، شرایط ایده‌آل نیست و شاید هم در آینده بهتر نشود به همین دلیل باید فضا را آرام کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید با کف کارخانه در ارتباط بود، نه صرفا در دفتر مدیریت نشست، گفت: شرایط سخت است و کارگران در این شرایط دشوار مشغول به کار هستند و مدیریت نیز باید اعتماد به نفس خود را حفظ کند.

رییس کل دادگستری استان مرکزی با بیان اینکه مشکل سهامدار و اهلیت آن باید خارج از این جلسات بررسی شود، افزود: موضوع افزایش نقدینگی و سرمایه شرکت آذرآب نیازمند بررسی تخصصی است و قطعا در کارگروه اقتصادی دادگستری موضوع مطرح و بررسی خواهد شد، همچنین در بحث مطالبات سازمان تامین اجتماعی، امور مالیاتی و بانک‌ها تاکید می‌شود که فشار بیشتری به آذرآب وارد نشود تا نفسی بکشد و در مدار جهش تولید قرار گیرد.

وی خواستار نمایش و ارائه توانمندی‌های آذرآب در عرصه‌های مختلف شد و در خصوص پرونده قضایی کارگران گفت: حق و عدل و قانون ملاک کار است و تاکنون تلاش شده است که در نهایت رافت اسلامی با کارگران صنایع استان برخورد شود، قوه قضائیه در استان مرکزی حتی یک روز حبس اجرایی برای کارگران شرکت آذرآب در نظر نگرفته و پشتیبان کارگران خواهیم بود.

موسوی با اشاره به اینکه قضات حتی اگر بتوانند زیر بار مضاعف می‌روند تا کارگران ذره‌ای دل‌نگرانی نداشته باشند، تصریح کرد: کارگران قشر زحمتکشی هستند، مشکلات اقتصادی وجود دارد و قوه قضائیه نمی‌خواهد سوهان روح آنها باشند ولی این نگاه حمایتی مشروط بر این است که کارگران در خدمت کار تولید و برند کردن صنعت خود باشند و در این مسیر قدم به قدم همراه کارگران هستیم ولی اگر اخلالی ایجاد شود و باری برای نظام به همراه داشته باشند قطعا برخوردها قانونی خواهد بود.

وی اضافه کرد: پیگیر موضوع پرونده ۴۱ کارگر آذرآب هستم، رای عنوان شده قطعی نیست و در این خصوص تجدیدنظر خواهد شد، اما باید کارگران قول شرافتمندانه بدهند که شرایط انضباطی و قانونی محیط کار را رعایت می‌کنند و به آن پایبند هستند.

رییس کل دادگستری استان مرکزی در خصوص دو پرونده مدیرعامل اسبق شرکت آذرآب اراک(فریبرز پرنا) که در حال حاضر در دادگاه مفتوح است، گفت: باید بررسی بیشتری در خصوص این دو پرونده داشته باشم و ارزیابی کنم که رای و مقدمات صدور رای چگونه بوده است.

دادستان اراک نیز در این بازدید اظهار کرد: کارگران شرکت آذرآب از فنی ترین و ماهرترین کارگران استان مرکزی هستند ولی با اقدامات صورت گرفته توسط مدیرعامل اسبق، این شرکت به بیراهه رفته است.

عباس قاسمی با تاکید بر اینکه دغدغه ما کار است و باید پروژه‌ها مهم و دست اول به شرکت داده شود، شرط دادن پروژه‌های دست اول و مهم به آذرآب را ایجاد اعتماد دانست و گفت: نمی‌خواهیم که سرنوشت دیگر صنایع استان در آذرآب تکرار شود، هر چند که قیاس آذرآب با هپکو درست نیست چراکه این دو شرکت شرایط کاملا متفاوتی دارند.

وی تصریح کرد: بانک کشاورزی در جلسه شورای تامین استان مرکزی رسما و صراحتا اعلام کرد که توان سهامداری این شرکت را ندارد و این کاره نیست به همین دلیل باید تکلیف سهام آذرآب مشخص شود چراکه دغدغه ما آرامش در امر تولید و حمایت از کار است.

نقش موثر رای پرونده "پرنا" در آینده آذرآب/بانک کشاورزی سهامدار مناسبی برای این شرکت نیست

سعید فرخی معاون اقتصادی استاندار نیز با بیان اینکه آذرآب با دیگر صنایع استان مرکزی متفاوت است، چراکه ظرفیت حل مسائل را دارد، اظهار کرد: امکان حل مشکلات و مسائل آذرآب به فوریت وجود دارد، اما با این وجود این شرکت یکی از بزرگترین بدهکاران به سازمان تامین اجتماعی در سطح استان و کشور است.

وی تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی با کمک مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید هر آنچه در قانون وجود داشته است، را برای همکاری با صنایع دارای مشکل استان مرکزی از جمله هپکو، واگن پارس و آذرآب به کار گرفته است و همچنان مساعدت‌ها ادامه دارد ولی گاهی قانونا ابزار لازم را برای اقدامات فراتر در اختیار نیست.

فرخی با بیان اینکه تمامی بخش‌های استان اعم از قوه قضاییه، حوزه های امنیتی، اقتصادی، سیاسی استان و کشور در تلاش برای سروسامان دادن به وضعیت آذرآب به کار گرفته شده است، گفت: با وجود کنترل شرایط اما طی دو سه ماه اخیر دردسرهای مالکیتی شرکت مطرح شده و عمده مباحث مربوط به سهام است، اعتقاد داریم که بانک کشاورزی سهامدار مناسبی برای آذرآب نیست.

وی با اشاره به اینکه شاید در نگاه سهامدار، تولید در اولویت دوم قرار داشته باشد و این امر قطعا مشکل زا خواهد بود، افزود: سعی کشور بر کمک به آذرآب است، اما این شرکت هم باید در موضوع محصولات و قیمت، رقابتی عمل کند.

معاون استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه رای پرونده مدیرعامل اسبق این شرکت(فریبرز پرنا) در آینده آذرآب بسیار مهم است و اگر رای مناسبی صادر شود شرکت از این بحران خارج می‌شود، اظهار کرد: وضعیت صنعت در استان مرکزی به غیر از این دو سه صنعت بزرگ استان وضیت بدی نیست و حتی تعداد پروانه‌های بهره‌برداری و جواز تاسیس در سه ماهه نخست سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته و تحریم باعث شده است که فرصت تولید در داخل فراهم شود.

وی تصریح کرد: آذرآب باید از فرصت خوب ایجاد شده نیز نهایت بهره‌برداری را داشته باشند.

فرخی در خصوص افزایش سرمایه شرکت آذرآب بیان کرد: سهامدار و هیات مدیره شرکت موضوع افزایش سرمایه را از محل آورده سهامدار و تجدید ارزیابی دارایی‌ها مطرح کردند، اما نگرانیم چراکه افزایش سرمایه صرفا از محل تجدید ارزیابی کمک کننده نیست و با این روند موافق نیستیم.

در این جلسه محسن خطیب آرا مدیر حراست شرکت آذرآب عدم ثبات و پایداری سهامدار شرکت، دیدگاه منفعت طلبانه سهامدار، کاهش آورده، کمبود نقدینگی، ترس کارگران از آینده شغلی و بی مهری بانک‌ها را از جمله مشکلات موجود در شرکت آذرآب دانست.

آذرآب به یک ابربدهکار تبدیل شده/150 میلیارد سرمایه از این شرکت خارج شده است

عیسی میرمحمودی مدیرعامل شرکت آذرآب اراک نیز یکی از عمده مشکلات شرکت را پرونده مدیرعامل اسبق دانست و افزود: محاسبات انجام شده نشان می‌دهد که بخشی از سرمایه شرکت در سال‌های ۹۵ و ۹۶ توسط فریبرز پرنا مدیرعامل وقت از شرکت خارج شده و در حال حاضر پرونده این موضوع در دادگاه مفتوح است.

میرمحمودی با اشاره به اینکه تمامی حساب‌های شرکت در استان مرکزی و تهران مسدود است و با حساب‌های شخصی کار می‌کنیم، افزود: مسلما این رویه به لحاظ قانونی دارای مشکل است، ولی چاره‌ای نداریم چراکه باید شرکت مدیریت شود.

وی با بیان اینکه علیرغم مصوبات شورای تامین و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، سازمان‌های مختلف همکاری چندانی با آذراب نمی کنند، بیان کرد: شاید ساده ترین مصداق عدم همکاری‌ها این باشد که بانک اقتصاد نوین به دلیل بدهی شرکت ATM شرکت را غیر فعال کرده و این روند عدم همکاری در سطوح بالاتر نیز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آذرآب خواستار همکاری بیشتر سازمان تامین اجتماعی، امور مالیاتی و بانک‌ها شد و گفت: در حال حاضر شرکت برای عقد قرارداد کاری نیازمند ضمانتنامه بانکی است که به دلیل نداشتن سپرده، بانک‌ها در این زمینه با ما همکاری نمی‌کنند در حالی که لازم است تا به نتیجه رسیدن پرونده مدیرعامل اسبق، با این شرکت همکاری داشته باشند.

وی با اشاره به پرونده دوم مدیرعامل اسبق شرکت اظهار کرد: این پرونده مربوط به سهام فریبرز پرناست (مدیرعامل اسبق) است که ظاهرا دادگاه در یک حکم بدوی حکم بازگشت سهام به پرنا را صادر کرده است و این مساله نگرانی بسیاری را به بار آورده است. اگر حکم در دادگاه تجدید نظر به قطعیت برسد ممکن است آذرآب مجددا به وضعیت چهار سال پیش خود بازگردد.

میرمحمودی اضافه کرد: بخشی از سهام شرکت مربوط به بانک کشاورزی است که نه خود را سهامدار می‌داند و نه فاقد سهام. در واقع وقتی از این سهامدار درخواست آوردن نقدینگی به شرکت می شود، اعلام می‌کند که سهام توسط قوه قضائیه توقیف است. این وضعیت باید سروسامان یابد. بانک موافق است که با فروش و آزادسازی سه درصد سهام خود، نقدینگی به شرکت تزریق کند.

افزایش سرمایه شرکت دغدغه کارگران است

به گزارش ایسنا، رییس شورای اسلامی کار آذرآب نیز در این جلسه با اشاره به اینکه با وجود همه مشکلات، جو کارخانه طی ۵ تا ۶ ماه اخیر به آرامش رسیده است، افزود: با توجه به پرونده تعدادی از کارگران در دستگاه قضا خواستار برخورد توام با رافت اسلامی با آنان هستیم، دفاع بی‌جا نمی‌کنیم، اما در بین افراد دارای پرونده و بازداشتی، ایثارگر، خانواده شهید، رییس پایگاه بسیج و حتی افرادی که در جریان اعتراضات حضور نداشتند، دیده می‌شوند که لازم است حمایت ویژه از آنها صورت گیرد.
 

محمد جانملکی با اشاره به پرونده مدیرعامل اسبق شرکت، تصریح کرد: سال ۹۶ فریبرز پرنا با دلار سه هزار تومان، معادل ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه شرکت را برده است و امروز ما با مشکل نقدینگی مواجه هستیم. اگر این پول که در واقع پول خود شرکت است بازگردد بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

وی به پرونده دوم پرنا در دستگاه قضا اشاره کرد و گفت: پرنا سهام زیادی در شرکت دارد که اخیرا در دادگاه حکم به بازگشت سهام به وی داده شده است و اگر این بازگشت سهام و مالکیت انجام شود مشخص نیست چه اتفاقی برای آذرآب می‌افتد. این شخص سابقه خوبی در شرکت ندارد و پولی که دریافت کرده پول آذرآب بوده است که آنرا برای منافع شخصی وارد بورس کرده است.

جانملکی افزایش سرمایه شرکت را یکی از مهمترین دغدغه‌های کارگران آذرآب دانست.

پروژه های دست سوم و چهارم به آذرآب واگذار می شود

در این جلسه نایب رییس شورای اسلامی کار آذرآب نیز تصریح کرد: با وجود توانمندی بالا در شرکت، اما متاسفانه شاهد هستیم که قراردادها و کارهای دست سوم و چهارم به آذرآب واگذار می‌شود در حالی که باید آذرآب را سرمایه دانست و پروژه‌های بزرگ ملی را به آن واگذار کرد.

جواد صابری با تاکید بر اینکه این صنعت توان همکاری با پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه و ... را دارد، اما به حقش نمی‌رسد، افزود: سهم صنعت استان مرکزی را چه کسی باید از کشور بگیرد؟ باید مسوولان پیگیری کنند تا پروژه‌های بزرگ وارد آذرآب شود.

عناوین برگزیده