تاریخ: ۱۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۰۷
بازدید: ۳۱۷
کد خبر: ۱۱۴۶۸۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چالش غول معادن جهان

می متالز - طی سال‌های اخیر در نظر گرفتن ملاحظات زیست‌محیطی برای فعالیت‌های معدنی برای دستیابی به توسعه پایدار و پیشگیری از آلودگی و تخریب محیط‌زیست الزامی شده و امری اجتناب‌ناپذیر برای شرکت‌های استخراج معادن است و یکی از منابع انرژی که بیشترین آثار تخریبی زیست‌محیطی را دارد زغال‌سنگ است.
چالش غول معادن جهان

به گزارش می متالز، در این خصوص فشارهای بسیاری بر شرکت‌های استخراج معادن برای کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی وارد می‌شود. گروه «بی اچ پی» نیز از این فشارها در امان نمانده است. این گروه که بزرگ‌ترین شرکت استخراج معادن در جهان است، شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی جی پی مورگان و شرکت خدمات مالی و بانکداری استرالیایی مکواری را به استخدام خود درآورده است تا معدن زغال‌سنگ حرارتی متعلق به این شرکت در استرالیا را بفروشند.

معدن روباز ماونت آرتور که متعلق به گروه «بی اچ پی» است در منطقه هانتر ولی در ساوت ولز استرالیا واقع‌شده است. این معدن، زغال‌سنگ حرارتی مورداستفاده به‌عنوان سوخت نیروگاه‌ها را برای مشتریان استرالیایی و بین‌المللی تأمین می‌کند. منابع آگاه در جی پی مورگان و مکواری اعلام کردند که به خاطر کاهش قیمت این کالا در سال جاری، قیمت فروش احتمالی معدن زغال‌سنگ گروه  بی اچ پی به کمتر از یک میلیارد دلار خواهد رسید.

گروه «بی اچ پی» پیش‌ازاین گفته بود که کسب‌وکار زغال‌سنگ حرارتی بخش بسیار اندکی از پرتفوی این گروه را تشکیل می‌دهد و حدود ۳ درصد از گردش مالی را به خود اختصاص می‌دهد. این گروه در ماه فوریه اعلام کرد که اگر پیشنهاد خوبی برای این معدن وجود داشته باشد، مایل به فروش آن هستند. این گروه از جانب برخی سهامداران و همچنین گروه‌های حامی محیط‌زیست، تحت‌فشار قرارگرفته است تا هرگونه فعالیت این شرکت را که ناقض مفاد و سیاست‌های «توافق تغییرات آب و هوایی سال ۲۰۱۵ پاریس» است  متوقف کند.

دیگر شرکت‌های استخراج معادن که رقیب گروه بی اچ پی هستند نیز اقداماتی را برای رهایی از زغال‌سنگ حرارتی انجام داده‌اند، ازجمله اینکه شرکت استخراج معادن ریوتینتو، آخرین معادن زغال‌سنگ خود را در سال ۲۰۱۸ به فروش رساند. به گفته منابع آگاه، تعداد معدودی از شرکت‌هایی که برای خرید معدن ماونت آرتور ابراز علاقه کرده‌اند عبارتند از شرکت استرالیایی زغال‌سنگ وایت هاون، شرکت چینی زغال‌سنگ یانکول و شرکت هندی آدانی اینترپرایزز.

به دلیل مقابله با شیوع جهانی ویروس کرونا و تعطیلی معادن، روند فروش طی چند ماه گذشته کند شده است؛ اما با بازگشایی کسب‌وکارها و کمتر شدن تعطیلی‌های ناشی از شیوع این ویروس، منابع بانکی انتظار دارند که فروش معدن ماونت آرتور تا پایان سال‌جاری امکان‌پذیر باشد.

چالش غول معادن جهان

عناوین برگزیده