تاریخ: ۱۲ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۵۲
بازدید: ۴۴۷
کد خبر: ۱۱۴۷۳۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آنچه که باید از شرکت مجتمع فولاد خراسان (فخاس) بدانیم

می متالز - فخاس تا پایان خرداد 99، 65 هزار تن شمش و 120 هزار تن محصولات سبک ساختمانی فروش رفته و درآمد 1000 میلیارد تومانی را برای شرکت به همراه داشته است.
آنچه که باید از شرکت مجتمع فولاد خراسان (فخاس) بدانیم

به گزارش می متالز، مشروح آمار به شرح زیر است:

 

ظرفیت اسمی

2500 هزار تن گندله، 800 هزار تن آهن اسفنجی، 1350 هزار تن شمش فولادی، 550 هزار تن مقاطع سبک ساختمانی (با توجه به تقاضای بازار به تولید میلگرد اختصاص یافته است)

شرکت اعلام کرده است که با اقدامات انجام شده تا پایان شهریورماه 99 امکان تولید با ظرفیت اسمی در واحد فولادسازی شماره 2 محقق خواهد شد.

 

طرح های توسعه

کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن به ظرفیت تولید 2500 هزار تن (قابل افزایش تا 5 میلیون تن با درنظر گرفتن طرح توسعه احتمالی).

برآوردها حاکی از هزینه 89 میلیون یورویی در بخش ارزی و 1200 میلیارد تومانی در بخش ریالی این طرح است. تا پایان سال 98 تنها 24 درصد پیشرفت داشته است (طی یک سال گذشته پیشرفتی نداشته). برآورد شرکت از زمان تکمیل طرح که پایان سال 1400 اعلام شده خوشبینانه به نظر می رسد.

با توجه به قرار داشتن کارخانه در مناطق کمتر توسعه یافته، معافیت مالیاتی موضوع ماده 132 قانون مالیات های مستقیم به مدت 10 سال و به میزان 100 درصد شامل آن خواهد بود.

جهت دستیابی به ظرفیت اسمی تولید گندله تکمیل واحد انباشت و برداشت درحال انجام است و انتظار می رود تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.

طبق برآوردها هزینه این طرح 7.3 میلیون یورو در بخش ارزی و 55 میلیارد تومان در بخش ریالی خواهد بود.

 

افزایش سرمایه

افزایش سرمایه 50 درصدی به مبلغ 450 میلیارد تومان جهت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت فرعی تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان بابت پروژه تغلیظ سنگ آهن به میزان 330 میلیارد تومان و طرح مکانیزاسیون انباشت و برداشت واحد گندله سازی به مبلغ 120 میلیارد تومان به تصویب هیات مدیره رسیده و درحال طی کردن فرآیند اخذ مجوز است.

 

سایر نکات با اهمیت

کارخانه احیای شماره یک به صورت استیجاری در اختیار شرکت است و نحوه تعیین اجاره آن بر اساس میزان گندله مصرفی و آهن اسفنجی تولیدی و نرخ فروش (که بر پایه نرخ شمش فخوز تعیین می شود) این محصولات است. البته با توجه به سهم 40 درصدی فخاس در ایمپادکو به عنوان مالک کارخانه احیای شماره یک، بخشی از این اجاره به صورت سود سهام به شرکت بازگشت داده می شود (در سال 98 از محل سرمایه گذاری در ایمپادکو 96 میلیارد تومان سود در حساب ها شناسایی شده است. 76 میلیارد تومان آن مربوط به سال 98 و 20 میلیارد تومان هم سود سال 97 بوده که به دلیل تاخیر در تشکیل مجمع سال 97 در سال مالی 98 شناسایی شده است)

تراز ارزی شرکت حدودا یک میلیون دلار مثبت است. (با توجه به رقم فروش شرکت رقم قابل توجه ای محسوب نمی شود)

گردش موجودی کالای سال 98 موید این موضوع است که شرکت عمده تولیدات خود را به فروش می رساند و موجودی انبار آن کمتر از تولید یک ماه شرکت است.

واحد فولادسازی شماره 2 از تاریخ شروع فعالیت (ابتدای 96) و واحد گندله سازی از تاریخ شروع فعالیت (ابتدای 97) به مدت 5 سال و به میزان 100 درصد از معافیت مالیاتی برخوردار هستند.

مانده اصل تسهیلات مالی در پایان سال 98 رقم 533 میلیارد تومان بوده است که با نرخ 18 درصد هزینه مالی 96 میلیارد تومانی را بر شرکت تحمیل خواهد کرد.

شرکت اقدام به خرید 380 میلیارد تومان الکترود برای مصرف نیمه ابتدایی  سال 99 کرده است (35 تا 40 درصد سربار مربوط به هزینه الکترود است)

 

مهم ترین سرمایه گذاری های شرکت

سهم 56.6 درصدی در تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان که در مرحله قبل بهره برداری است و از شرکت های فرعی محسوب می شود و تکمیل کننده زنجیره تولید شرکت است.

سهم 40 درصدی در ایمپادکو که مالک کارخانه احیای مستقیم شماره یک به ظرفیت 800 هزار تن است.

سرمایه گذاری تقریبا 3 درصدی در نوین الکترود اردکان.

در آخر نیز نکته مهمی که باید به ان اشاره کرد فشارها برای تغییر ضرایب قیمتی زنجیره فولاد است. درحال حاضر کنسانتره 16 درصد و گندله 23.5 درصد شمش فولاد خوزستان قیمت می خورند. پیشنهادهایی مبنی بر افزایش این ضرایب به 19 و 26 درصد ارائه شده که فولادی ها تاکنون با ان مخالفت کرده اند. در آخرین جلسه برگزار شده در تاریخ 9 تیر نیز تغییری در این ضرایب ایجاد نشد.

 

برآورد تولید و فروش

نرخ ها

میانگین قیمت شمش فولاد خوزستان در فصول مختلف سال مبنای محاسبه قیمت محصولات سنگ آهن قرار می‌گیرد و در توافق فولادی‌ها و معدنی‌ها، قید شده است که مبنای قیمت شمش فولاد خوزستان، میانگین سه ماهه نرخ سبد فروش داخلی و صادراتی این شرکت در کدال است.
بر اساس میانگین قیمت شمش فولاد خوزستان در بهار ۹۹، می‌توان به آخرین قیمت‌های زنجیره فولاد که مربوطه به سه‌ ماهه اول سال ۹۹ است، پی برد. میانگین قیمت شمش فولاد خوزستان ۵۰۵۵ تومان به ازای هر کیلو بوده است. بر این اساس، قیمت کنسانتره در بهار ۹۹، حداکثر ۸۰۹  تومان به ازای هر کیلو، قیمت گندله حداکثر ۱۱۸۸ تومان به ازای هر کیلو و قیمت آهن اسفنجی ۲۵۲۷ تومان به ازای هر کیلو است.

تولید بودجه شده

2 میلیون تن گندله (با بهره برداری از طرح مکانیزاسیون انباشت و برداشت گندله قابلیت دستیابی به ظرفیت اسمی 2.5 میلیون تن در سال های اتی وجود خواهد داشت)، 1625 هزار تن اهن اسفنجی (1500 هزار تن ان مصرف داخلی خواهد بود)، 1.3 میلیون تن شمش (644 هزار تن ان در واحد نورد مصرف خواهد شد) و 620 هزار تن میلگرد.

عملکرد واقعی

تا پایان خرداد 65 هزار تن شمش و 120 هزار تن محصولات سبک ساختمانی فروش رفته و درآمد 1000 میلیارد تومانی را برای شرکت به همراه داشته است.

مفروضات و نتیجه گیری

با فرض فروش 50 هزار تن آهن اسفنجی، 600 هزار تن شمش و 600 هزار تن میلگرد با شمش 360 دلاری و دلار 18000 تومان می تواند فروش 8000 میلیارد تومانی ثبت کند و در نهایت سود حدودا 130 تومانی با سرمایه 900 میلیارد تومانی فعلی (90 تومانی با فرض انجام افزایش سرمایه 50 درصدی) به ازای هرسهم نصیب سهامداران کند.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده