تاریخ: ۱۳ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۱۳
بازدید: ۲۹۰
کد خبر: ۱۱۴۸۱۳
سرویس خبر : محیط زیست

قانون منع قطع گَون اکتشاف معادن زنجان را متوقف کرد

می متالز - رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان گفت: بعضی پوشش‌های گیاهی از جمله گَوَن، جزو گونه‌های ممنوع‌القطع قرار گرفته اما با وجود این قانون، بسیاری از اکتشاف معادن این استان متوقف شده است.
قانون منع قطع گَون اکتشاف معادن زنجان را متوقف کرد

قانون منع قطع گَون اکتشاف معادن زنجان را متوقف کرد

به گزارش می متالز، رضا کشاورزی روز جمعه با بیان اینکه فعالیت معادن در زنجان با سه مشکل عمده مواجه است، اظهار داشت: این مشکلات شامل استعلام‌های منابع طبیعی و محیط زیست، نیازمندی بخش معدن و صنایع معدنی به تکنولوژی‌های روز و صادرات مواد معدنی و تکمیل زنجیره تولید است.

وی خاطرنشان کرد: ۱۵۶ مورد استعلام اکتشاف معادن در خرداد ماه سال جاری صورت گرفته که از سوی منابع طبیعی برای کمتر از ۱۰ درصد این استعلام‌ها جواب مثبت صادر شده است.

کشاورزی تصریح کرد: اکتشاف، پایه استخراج معادن بوده و با این روند، فعالیت معدنی استان با تعطیلی مواجه می‌شود.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان با بیان اینکه قانون منع قطع گیاه گون در سال ۱۳۷۱ مصوب شده است، گفت: در آن زمان حتی یک نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تحصیلات مرتبط با معدن نداشته و وضع این قانون، غیرکارشناسی و غیرتخصصی بوده است.

وی با بیان اینکه اکثر مراتع استان‌های شمال‌غرب از جمله زنجان، گون است، خاطرنشان کرد: قانون را نمی‌شود تغییر داد اما معدن را هم نمی‌توان تعطیل کرد زیرا معدن، ظرفیتی است که باید برای ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی از آن استفاده شود.

کشاورزی، مشکل بعدی را تکنولوژی‌های روز خواند و اظهار داشت: هر مجموعه‌ای، نیازمند تکنولوژی روز بوده و این امر، راندمان معدنکاران را افزایش می‌دهد اما متاسفانه با نوسانات ارزی نمی‌توان ماشین‌آلات سنگین را وارد کرد.

وی گفت: صنایع معدنی بسیاری وجود دارد که مواد اولیه آن را معدندار باید تامین کند در حالی که زنجیره تولید در استان‌ها به‌خصوص زنجان، صفر است.

کشاورزی اظهار داشت: ما فقط صادرکننده مواد خام هستیم که اگر از بخش خصوصی به‌ویژه با تسهیل در صدور مجوزها حمایت شود می‌توان واحدهای خاک صنعتی را برای جلوگیری از خام‌فروشی، ایجاد کرد.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان گفت: رییس قوه قضائیه اعلام کرده از بخشنامه‌هایی که مانع مسیر جهش تولید شوند، جلوگیری می‌کنیم در حالی که یک رای از دیوان عالی کشور در خصوص حقوق عرفی معادن برای یکی از معادن در استان آذربایجان شرقی صادر شده که آن را به تمام کشور، تعمیم داده‌اند.

وی افزود: با این رای نمی‌توان مجوز سینه‌کار معدن را از منابع طبیعی گرفت زیرا این امر مشروط به جلب رضایت تمام روستاییان بوده و این امر نیز امکانپذیر نیست.

کشاورزی اظهار داشت: مجموع اعضای تشکیل‌دهنده سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان ۹۸۳ نفر بوده که ۳۲۲ نفر دارای پروانه اشتغال هستند.

وی خاطرنشان کرد: ۳۹۷ نفر از اعضای سازمان در رشته معدن، ۲۵۸ نفر در زمین‌شناسی، ۵۰ نفر متالوژی استخراجی، ۱۱۷ نفر در نقشه‌برداری و ۱۶۱ نفر نیز در سایر رشته‌های مرتبط با معدن، عضو این سازمان هستند.

عناوین برگزیده