تاریخ: ۱۰ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۵۹
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۱۱۴۸۳۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
تاثیر افزایش ۲۰ درصدی قیمت سیمان چیست؟

ترمیم چالش حاشیه سود

می متالز - موضوع افزایش قیمت سیمان طی چند وقت اخیر بار‌ها در بازار شنیده شد و برخی از فعالان این صنعت به دور از فضای شایعات خبر از اعمال نرخ جدید در بازار سیمان کشور پیش از اعلام و حتی انتشار مصوبه از سوی منابع رسمی می‌دادند.
ترمیم چالش حاشیه سود

به گزارش می متالز، به هر روی، روز دوشنبه مصوبه‌ای درخصوص افزایش ۲۰درصدی قیمت سیمان منتشر شد و در همین زمینه محمد گرجی‌آرا کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر فقط بخشی از درخواست تولید‌کنندگان صنعت سیمان مورد موافقت قرار گرفته است.

به عقیده برخی از کارشناسان، افزایش قیمتی رخ داده در این صنعت می‌تواند جریان معاملاتی سهام سیمانی‌های فعال در بازار سرمایه را دستخوش تغییر کند به‌طوری که قیمت سهام تحت تاثیر این مصوبه افزایشی خواهد شد.  

 

آیا افزایش نرخ سیمان در شرایط فعلی اقتصاد، امری ضروری بود؟

صنعت سیمان به افزایش ۲۰ درصدی قیمت نیاز داشت، چرا که بخش عمده هزینه‌های این صنعت شامل حقوق و دستمزد است و در سال ۱۳۹۹ با رشد قابل توجهی همراه شده است. از طرفی هزینه‌‌های مرتبط با حمل و نقل، تعمیر و نگهداشت در این صنعت به‌صورت میانگین حدود ۵۰ درصد بهای تمام شده سیمانی‌ها را تشکیل می‌دهد، بنابراین با توجه به عوامل مطرح شده می‌توان به این نتیجه رسید که عملا حاشیه سود صنعت سیمان دچار چالش شد.

 

آیا افزایش مجدد هم خواهیم داشت؟

تولید‌کنندگان صنعت سیمان درخواستی را به وزارت صمت مبنی بر افزایش قیمت‌ها ارائه ‌کردند، بر این اساس بخشی از این درخواست مورد موافقت قرار گرفت و اجرایی شد.

 

بخش دیگر چند درصد و در چه زمانی خواهد بود؟

پیش‌بینی می‌شود که صنعت سیمان با افزایش ۲۰ درصدی دیگری هم برای سال آینده همراه شود، چرا که افزایش نرخ این صنعت در حال حاضر فقط به دلیل افزایش هزینه‌‌‌ها است. از طرفی به نظر می‌رسد که حاشیه سود سیمانی‌ها نسبت به سال گذشته برای ۳ ماه پیش‌رو بیشتر شود.

 

چه تاثیری بر میزان حاشیه سود سیمانی‌ها خواهد گذاشت؟

حاشیه سود این صنعت به‌طور متوسط بین ۲۰ تا ۳۰ درصد خواهد بود و این رقم وابسته به سیمانی‌‌های مختلفی است که تعدادی از آنها صادراتی و مابقی داخلی هستند. صادراتی‌هایی که به ویژه در مرز‌های غربی کشور هستند به‌طور معمول از وضعیت بهتری برخوردارند، در نقطه مقابل نیز سیمانی‌‌هایی که در مرکز کشور فعالیت می‌کنند شرایط را با توجه به افزایش نرخ فعلی خیلی جذاب ارزیابی نمی‌کنند و در انتظار افزایش نرخ‌های بعدی هستند.

 

بر این اساس آیا قیمت سهام سیمانی‌ها دستخوش تغییر می‌شود؟

بخش عمده‌ای از انتظارات بابت افزایش نرخ سیمان در قیمت‌های سهام این صنعت در بازار دیده شده است و افرادی که اقدام به خرید سهام این دست از شرکت‌ها می‌کنند عملا به دلیل سودآوری نیست بلکه در چنین شرایطی سهامداران بیشتر با ارزیابی ارزش دارایی‌های شرکت، ارزش جایگزینی و پتانسیل افزایش سرمایه اقدام به خرید سهم‌های سیمانی می‌کنند.

شرکت‌های سیمانی فعال در بورس، محصولات متفاوتی را تولید می‌کنند که بخشی از آن شامل کلینکر و بخش دیگر شامل انواع تیپ‌های سیمان می‌شود، البته ‌محصولات دیگری هم وجود دارد که درصد آن محدود است. بخش عمده‌ تولیدی کلینکر به‌صورت صادرات به فروش می‌رسد و وزن صادرات در شرکت‌ها با یکدیگر متفاوت است به‌طوری که شرکت‌های فعال در جنوب، جنوب‌غرب و شمال غربی کشور در بخش صادرات سیمان و با وزن بیشتر کلینکر شرایط متفاوت‌تری را با شرکت‌های حاضر در مرکز کشور تجربه می‌کنند.

 

قیمت سهام چطور؟

قیمت سهام این شرکت‌ها به دو بخش تقسیم‌بندی می‌شود؛ نخست صادراتی‌‌ها همانند سیمان خوزستان، هگمتان، ارومیه و... رشد درآمد‌ها همانند گذشته ادامه‌دار خواهد بود و محرک اصلی این بخش دلار در نظر گرفته می‌شود. برخی از شرکت‌های سیمانی همانند سیمان داراب، ‌تهران و... می‌توانند تحت تاثیر افزایش نرخ ۲۰ درصدی قرار بگیرند. سیمانی‌های فعال در بورس با توجه به وضعیت دارایی‌ها مورد ارزیابی سهامداران قرار می‌گیرند و در صورتی که افزایش قیمت در سهام سیمانی‌ها مشاهده شود، این مهم تحت‌تاثیر چشم‌انداز افزایش سرمایه و افزایش قیمت دارایی آنها است.

عناوین برگزیده