تاریخ: ۱۰ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۳۷
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۱۱۴۸۹۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

پروژه نورد ۲ منافع دلالان را به باد داد/ چه کسانی بر طبل بیگانگان می کوبند؟

می متالز - صنعت فولاد ایران با پروژه نورد ۲ نه تنها کشور را به سمت توسعه سوق داده، بلکه با جلوگیری از خروج ارز و خودکفایی در تولید ورق های خاص، عملا گامی در جهت مقابله با تهدیدها و تحریم های آمریکا برداشته، از این رو آنهایی که بر طبل مخالفت با این پروژه می کوبند به نوعی منافع بیگانگان را دنبال می کنند.
پروژه نورد ۲ منافع دلالان را به باد داد/ چه کسانی بر طبل بیگانگان می کوبند؟

پروژه نورد ۲ منافع دلالان را به باد داد / چه کسانی بر طبل بیگانگان می کوبند؟

به گزارش می متالز، ۲۹ خرداد سال ۹۹ ابر پروژه نورد گرم ۲ فولاد مبارکه با حضور سرپرست وزارت صمت عملیاتی شد، مجوز این پروژه ای که در دهۀ ۱۳۸۰ برای افزایش ظرفیت تولید نورد با ظرفیت ۵ میلیون تن از دولت وقت گرفته شده بود، بعد از کش و قوس های فراوانی در سال جاری توسط حمیدرضا عظیمیان مدیر تازه منصوب شده این شرکت اجرایی شد.

این پروژه در دوره طولانی معلق مانده بود، نخست در سال ۱۳۹۶ قرار بود با ظرفیت ۳ میلیون تن و با سرمایه ۴۱۱ میلیون یورو توسط شرکت SMS دماگ آلمان راه اندازی شود که طبق آن توافق ۲۷ درصد قطعات بکار گرفته در این پروژه باید ساخت داخل می بود، اما با خروج آمریکا از برجام، پروژه باردیگر بر زمین ماند تا این بار توسط متخصصان داخلی ساخته و کشور هم از واردات ورق های خودرو و لوله های آب و ... بی نیاز شود.

در قرارداد جدید فولاد مبارکه که با شرکت سازنده منعقد کرده، علاوه بر اینکه باید ۵۴ درصد تجهیزات بکار رفته ساخت ایران باشد، ظرفیت تولید آن به میزان قابل‌توجهی افزیش یافته و از طرف دیگر طبق قرارداد ۲۵۵ میلیون یوروی ارز پروژه توسط سرمایه‌گذاری داخلی تامین می شود که حاکی از عدم وابستگی اجرای این پروژه به شرکت های خارجی است، با این حال پس از کلید خورن این پروژه که به نام سردار سلیمانی مزین شده، جنگ رسانه ای تمام عیاری توسط برخی رسانه های علیه آن به راه افتاده تا شاید این ابر پروژه ملی را متوقف کنند و عملا مافیای واردات به اهداف خود برسد، در مقابل رسانه های خارجی نیز با سواستفاده از این جریان همصدا با منافقان به دنبال تضعیف پروژه های بزرگ اقتصادی کشور هستند تا ایران را در مسیر سراشیبی قرار دهند.

حال با توجه به اینکه راه اندازی پروژه نورد ۲ که با مشارکت مشورتی یک شرکت چینی آغاز شده بسیاری از دلالانی که از شرکت های خارجی واردات می کنند سرخورده شده و نا امیدانه با تمام توان علیه این پروژه تبلیغات می کنند.

صنعت فولاد کشور طی سه سال آینده جهش چشمگیری خواهد داشت و علاوه‌ بر ایجاد ارزش افزودۀ بالا و جلوگیری از خروج ارز، تولید انواع فولادها و ورق های خاص که تاکنون وارداتی بوده اند در کشور از سر گرفته می شوند. از طرف دیگر فولاد مبارکه در قرارداد نورد گرم ۲، ضمن اینکه میزان تجهیزات ساخت داخل را به ۵۴ درصد افزایش داده، ظرفیت تولید آن را هم بالا برده است و بخش ارزی قرارداد هم که ۲۵۵ میلیون یورویی است با یک سرمایه‌گذاری داخلی منعقد شده که از دستاوردهای توانمندسازی کشور در سال های اخیر بوده است.

اجرای این پروژه که اشتغال مستقیم ۱۰۰۰ نفری و اشتغال غیرمستقیم ۷۰۰۰ نفری به همراه دارد ایران را از واردات ورق‌های فولادی عریض برای تولید لوله‌های انتقال آب، نفت و گاز، ورق خودروهایی سبک، ورق‌های فولادی ویژه شاسی خودروها، ورق ماشین‌های سنگین و... بی نیاز می کند.

طبق اعلام مسوولان مهم‌ترین بخش پروژه در خرداد ۹۹ با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت کلید خورده است، هرچند بخش‌ های ماشین ریخته‌گری شمارۀ ۵ و مگامدول‌های احیا مستقیم پروژۀ در سال‌های گذشته وارد مدار تولید شده بود و به نوعی پروژه در حال پیشروی است.

 

خودکفایی در انواع ورق‌های فولادی

حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان اهمیت احداث اَبَرپروژۀ نورد گرم ۲ فولاد مبارکه را اینگونه توصیف کرده است:« هم اکنون ظرفیت تولید فولاد خام فولاد مبارکه ۷.۲ میلیون تن و ظرفیت اسمی خط نورد گرم شمارۀ یک فولاد مبارکه ۴.۲ میلیون تن است که با مجموع ظرفیت خروجی شرکت به ۵.۲ میلیون تن می رسد که با به بهره‌برداری از خط نورد گرم ۲، ظرفیت تولید نورد گرم فولاد مبارکه، تقاضای تمام واحدهای صنعتی کشور به انواع ورق‌های فولادی را تامین می کند، به‌ویژه اینکه تاکنون ورق‌های خاص در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، لوازم‌خانگی و خودروسازی وارداتی بود که با اجرای این پروژه مشکلات مربوط به محدودیت ورق در کشور نیز به‌طورکلی از بین خواهد رفت.

در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه با ۱۰۰ دانشگاه کشور مطالعاتی را در زمینه های تولید و تکنولوژی انجام می دهد که با بهره گیری از این توان علمی بومی سازی تجهیزات مورد نیاز صنعت فولاد کشور را پیش می برد و حداقل دستاورد آن در سال گذشته تنها در یک پروژه صرفه جویی ارزی ۳۰ میلیون دلاری بوده است  و در بخش بهینه سازی مصرف انرژی هم اقدامات موثری در شرکت فولاد مبارکه انجام شده است، به طوری که این شرکت با همکاری دانشگاه ها توانسته به الگوی بهینه ای مصرف دست پیدا کند و در آینده نیز منافع بیشتری برای کشور به همراه خواهد داشت.

همچنین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در آیین کلنگ زنی نورد گرم ۲ فولاد مبارکه تاکید کرده: «شرکت فولاد مبارکه پروژه نورد گرم را ۹۰۰ روز دیگر افتتاح و به بهره برداری می رساند که علاوه بر اشتغالزایی، کشور را از واردات ورق‌های فولادی ویژه نفت و گاز و... بی نیاز می کند به همین دلیل جزو افتخارات کشور محسوب می شود.»

با توجه به اینکه صنعت فولاد ایران به توانمندی بالایی دست یافته است، تولید انواع ورق های خاص برای مصارفی همچون خودروسازی و ... کشور را به سمت توسعه سوق می دهد و از طرف دیگر پروژه هایی همچون نورد ۲ گامی در جهت مقابله با تهدیدها  و تحریم های آمریکاست، از این رو آنهایی که بر طبل مخالفت با این پروژه می کوبند به نوعی منافع بیگانگان را دنبال می کنند، زیرا اجرای آن علاوه بر خودکفایی مانع از خروج ارز از کشور می شود.

عناوین برگزیده