تاریخ: ۱۰ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۴۳
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۱۱۴۹۰۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

راه‌اندازی کارخانه فولاد ضد زنگ در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان

می متالز - مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان گفت: کارخانه فولاد ضد زنگ برای اینکه زنجیره فروکروم تکمیل شود با یک هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی 200 نفر قرار است در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان راه‌اندازی شود که در شرف مذاکره هستیم و در صورتی که آب مورد نیاز آن تأمین شود یک ساله به بهره‌برداری می‌رسد.
راه‌اندازی کارخانه فولاد ضد زنگ در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان

به گزارش می متالز، مجید کهنوجی اعصر امروز در نشست خبری به مناسبت روز صنعت و معدن به مزایا و ویژگی‌های منطقه ویژه اقتصادی برای سرمایه‌گذاری اشاره کرد و اظهار داشت: حذف بروکراسی‌های اداری، معافیت هفت ساله مالیاتی برای کسانی که کالایشان در منطقه ساخته می‌شود و می‌خواهند در سرزمین اصلی به فروش برسانند و سایر ویژگی‌های منطقه ویژه اقتصادی مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذار است که در این منطقه سرمایه‌گذاری کند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان عنوان کرد: منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان سال 90 مجوز تأسیس گرفت و سال 93 زیرساخت آن ایجاد شد و از سال 93 تا 99 تعداد 55 سرمایه‌گذار جذب شده که 17 واحد در حال حاضر فعال هستند.

وی تصریح کرد: مشکلات ارزی، تحریم‌ها و مسائل اقتصادی موجب شد برخی سرمایه‌گذاران نتوانند ادامه دهند به طور مثال نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی با مشکلاتی برخورد کرده که باید تا پایان سال جاری تعیین تکلیف شود، ضمن اینکه از 55 واحد سرمایه‌گذاری شده 20 واحد نمی‌توانند ادامه دهند و خط تولید بزنند چراکه محصولی که قرار است تولید کنند توجیه اقتصادی ندارد.

کهنوجی بیان کرد: در منطقه ویژه اقتصادی شرکت‌های دانش‌بنیان ورود کردند و شعار ارتباط صنعت و دانشگاه را عملیاتی کردند، 9 تیم از اساتید دانشگاه سرمایه‌گذاری در حوزه کود، سم، لوازم آرایشی و بهداشتی و...انجام دادند.

وی ادامه داد: تا پایان امسال پنج واحد در منطقه ویژه اقتصادی به بهره‌برداری می‌رسد.

کهنوجی از جذب هفت سرمایه‌گذار خارجی از کشورهای هند، آلمان، اتریش، بلاروس و چین در منطقه ویژه اقتصادی خبر داد و افزود: کارخانه فولاد ضد زنگ برای اینکه زنجیره فروکروم تکمیل شود با یک هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی 200 نفر قرار است در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان راه‌اندازی شود که در شرف مذاکره هستیم و در صورتی که آب مورد نیاز آن تأمین شود یک ساله به بهره‌برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: در منطقه ویژه اقتصادی سه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که دو هزار میلیارد تومان در صنعت ارز دیجیتال و یک هزار میلیارد تومان در سایر صنایع سرمایه‌گذاری شده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان طی توضیحاتی در خصوص ارز دیجیتال اظهار کرد: در شرایطی که تقاضا افزایش می‌یابد قیمت دلار بالا می‌رود و که به دلایلی در کشور توان تأمین ارز پایین است، بنابراین تولید ارز دیجیتال راه نجات است.

کهنوجی در ادامه با اشاره به اینکه دولت باید در بخش ارز دیجیتال حمایت کند، اضافه کرد: قیمت بیت کوین ب یکباره از 12ذهزار دلار به 3.5 دلار کاهش یافت که قیمت پایین موجب می‌شود تولید آن توجیه اقتصادی نداشته باشد که حتما باید این صنعت حمایت شود.

وی ابراز داشت: بزرگترین پست برق جنوب‌شرق با 200 مگاوات در منطقه ویژه اقتصادی ایجاد شده و برق مورد نیاز تولید ارز دیجیتال را تأمین می‌کند و این صنعت کاری به برق شهرستان ندارد.

کهنوجی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تدوین نقشه راه توسعه صنعت و تعیین اولویت‌ها را ضروری دانست که موجب می‌شود تسهیلات در جای خود به هدف بخورد و به انحراف نرود همچنین موجب افزایش انگیزه تولید می‌شود و جلوی فعالیت‌های نامولد که رقیب تولید هستند گرفته می‌شود.

وی شفافیت را سبب ارتقای امنیت سرمایه‌گذاری دانست و بیان کرد: سهولت در دریافت مجوزهای کسب و کار از مباحث امنیتی سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود، ما 95 درصد کارهایمان از طریق اینکه بانک‌محور هستیم درست می‌شود که متأسفانه سود بانک و منافع صنعتگر با هم همخوانی ندارد.

کهنوجی تصریح کرد: واردات قاچاق، تولید را به چالش کشیده که دستگاه‌های نظارتی باید بتوانند جلوی قاچاق کالا را بگیرند.

وی با اشاره به اینکه در منطقه ویژه از صنعت کم آب بر استفاده می‌کنیم به اختصاص 500 هکتار برای صنایع پایین دستی مس اشاره کرد و گفت: مجتمع مس سرچشمه ساخت هشت مخزن اسید سولفوریک در منطقه ویژه اقتصادی را برنامه‌ریزی کرده که دو مخزن تا اواخر شهریور به بهره‌برداری می‌رسد.

کهنوجی بیان داشت: هر مخزن 14 هزار متر مکعب ظرفیت دارد و این پروژه یکی از ظرفیت‌های مشاغل پایین دستی مس به شمار می‌رود.

وی با اشاره به موضوع کرونا و تعطیلی کامل پنج واحد تولیدی ناشی از کرونا حمایت‌هایی که از کارگرانی که به دلیل تعطیلی کارخانه بیکار شدند را نیز یادآور شد.

عناوین برگزیده