تاریخ: ۱۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۰۴
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۱۱۴۹۵۳
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت:

وابستگی ارزی 3.2 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت

می متالز - سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت‌ در آیین امضای تفاهم‌نامه ساخت خط دوم محور ریلی سنگان-بافق بین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و ایمیدرو، به برگزاری میز ساخت داخل برای کاهش 60 میلیون دلاری ارزبری در صنعت خودرو و برگزاری میز ساخت داخل برای کاهش 200 میلیون دلاری ارزبری در صنعت لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: برنامه امسال، کاهش ارزبری 3.2 میلیارد دلاری در بخش صنعت و معدن است.
وابستگی ارزی 3.2 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت

به گزارش می متالز، حسین مدرس خیابانی اظهار داشت: وزرات صنعت برنامه گسترده‌ای برای افزایش تولید در زنجیره فولاد دارد.

وی افزود: سال گذشته در مجموع ۵۷ میلیون تن تولیدات زنجیره فولاد صادر شد که نیاز به حمل و نقل و برنامه‌های توسعه زیرساخت دارد.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ‌امسال فقط ۲۶ میلیون تن به ظرفیت اسمی انواع محصولات زنجیره فولاد در کشور اضافه می‌شود و شاید مهم‌ترین موضوع در این زمینه، لجستیک و حمل ونقل آن باشد؛ زیرا معادن مربوطه در کشور پراکنده‌اند و دسترسی به مراکز تولید و مصرف دشوار است.

مدرس خیابانی اضافه‌ کرد: سهم حمل ریلی در کشور به شدت پایین است و به دلایلی همچون صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش تصادفات جاده‌ای، دسترسی آسان و غیره به شدت نیازمند افزایش این سهم هستیم.

افزایش ۱۵ درصدی سهم حمل ریلی کالاهای اساسی

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سهم حمل ریلی کالاهای اساسی از ۱۰ درصد در سال ۹۷ به ۲۵ درصد در سال گذشته افزایش یافت که موجب افتخار است.

مدرس‌خیابانی یادآور شد: این طرح‌های توسعه‌ای، کمک لجستیکی به بخش تولید است و تولید بدون توسعه زیرساخت‌های لجستیکی و زیرساخت‌های تجاری امکان توسعه نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: در حالی که مجموع ذخایر معدنی جمهوری اسلامی ایران حدود ۵۳ میلیارد تن است اما فقط برای ۷۰۰ میلیون تن آن مجوز بهره‌برداری داشته و تنها ۵۰۰ میلیون تن آن بهره‌برداری می‌شود که حمل همین مقدار نیز از طریق جاده‌ای امکان‌پذیر نبوده و بر این اساس توسعه ریلی مهم است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت به وجود ۶۸ نوع ماده معدنی در کشور، همچنین سهم ۲ درصدی ایران از کل ذخایر جهان اشاره کرد و گفت: معتقدم بخش معدن می‌تواند جایگزین بخش نفت باشد و هم‌اکنون نیز درآمدهای معدنی بار کاهش درآمدهای نفتی را به دوش می‌کشد.

مدرس خیابانی افزود: در همه حوزه‌های صنعتی، وابستگی به خارج و ارزبری وجود دارد که قابل دفاع نیست و امروز توسعه داخلی‌سازی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت صنعت است.

وی به برگزاری میز ساخت داخل برای کاهش ۶۰ میلیون دلاری ارزبری در صنعت خودرو در روز چهارشنبه هفته جاری و برگزاری میز ساخت داخل برای کاهش ۲۰۰ میلیون دلاری ارزبری در صنعت لوازم خانگی در هفته آینده اشاره کرد و یادآور شد: برنامه امسال، کاهش ارزبری ۳.۲ میلیارد دلاری در بخش صنعت و معدن است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، از افزایش دو برابری ظرفیت تولید مقاطع ریلی در ذوب آهن اصفهان خبر داد که نیاز به واردات در این حوزه را به صفر رسانده و افزود:‌ در این زمینه، بلافاصله دستور قطع ثبت سفارش آن را صادر کردیم.

مدرس خیابانی همچنین به بسته شدن ردیف تعرفه دو هزار و ۶۰۰ قلم کالایی که تولید داخلی داشتند اشاره کرد و اذعان داشت:‌ به‌جز واردات سه قلم کالا یعنی مواد اولیه کارخانجات، کالاهای اساسی و قطعات و تجهیزاتی که در داخل تولید نمی‌شوند، از واردات سایر کالاها ممانعت می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: راه نجات اقتصاد کشور، تولید است که با اتکا به داخلی‌سازی و بومی‌سازی، اتکال به جوانان، مراکز تحقیقاتی و مراکز دانش‌بنیان میسر می‌شود.

عناوین برگزیده