تاریخ: ۱۴ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۰۰
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۱۱۵۰۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل کارگزاری صباتامین:

دروغ های شیرین؛ فرش قرمز تحلیلگرنماهای تلگرامی برای تازه واردان بورسی

می متالز - مدیرعامل کارگزاری صبا تامین دلایل توفیق کانال‌های زرد تلگرامی تحلیل بورسی را وجود جامعه مخاطب سرمایه گذاران کم تجربه و انفعال تحلیلگران معتبر در برابر آنها ارزیابی کرد.
دروغ های شیرین؛ فرش قرمز تحلیلگرنماهای تلگرامی برای تازه واردان بورسی

به گزارش می متالز، وحید حسن پور دبیر؛ مدیرعامل کارگزاری صبا تامین در خصوص وضعیت تحلیلگران بی نام و بعضا با نام تلگرامی و حواشی مربوط به سیگنال دهی و سیاست های پشت پرده گردانندگان این نوع کانال ها به پایگاه خبری بازار سرمایه؛«سنا»گفت: به طور کلی اطلاعاتی که از سوی این افراد در این نوع کانال ها منتشر می شود به نحوی است که می تواند از سوی مخاطبانی با دانش اندک مالی مورد پذیرش قرار گیرد؛چراکه در بردارنده تحلیلی ناقص برای جذب این افراد و جذب سرمایه آنها برای تامین اهداف گردانندگان آنها است.

وی با تاکید بر بهره گیری ادمین های این کانال ها از برخی ترفندهای روانشناسی برای جذب مخاطبان و اعتمادسازی افزود: آنچه مسلم است این است که انسان همواره دروغ های بزرگی که به رویاهایش نزدیک است را راحت تر می پذیرد و گردانندگان کانال های بورسی نیز از همین ترفند استفاده می کنند. بر این اساس تحلیل های ناقصی را در اختیار افرادی کم تجربه و ناآشنا با بازار سرمایه قرار می دهند که متاسفانه اغلب مورد پذیرش آنها نیز قرار می گیرد.

باتجربه‌ها به تحلیلگرنماها بی‌توجه‌اند

حسن پور پیش بینی تارگت های نجومی شاخص کل و یا پیش بینی جاماندگی های چندصد هزار درصدی(!) برخی نمادها را رویاپردازی برای جذب تازه واردان بازار سرمایه ارزیابی کرد و خاطر نشان کرد: البته این افراد با این نوع تحلیل تنها بر همان جامعه مخاطبی تاثیر می گذارند که بدون دانش به بورس وارد شده اند و به دنبال نتیجه گیری سریع در این بازار هستند.این در حالی است که افراد با دانش و تجربه نسبی، از کنار چنین تحلیل هایی به راحتی می گذرند و سرمایه خود را بازیچه اهداف پشت پرده ادمین های این کانال ها نمی کنند.

مدیرعامل کارگزاری صبا تامین با اشاره به مدل تحلیل دادن و یا نحوه اطلاع رسانی برخی تحلیلگرنماهای تلگرامی برای جذب مخاطب گفت:در این خصوص باید گفت که جمله مشهور "دروغ هر چه بزرگتر، باورپذیرتر!" شاید صحیح باشد.درست مانند شخصی که کاسه ماستی را به دریا می ریخت تا دوغ درست کند.وقتی به او گفتند که نمی شود، با لحنی رویاپردازانه گفت: "می دانم، ولی اگر بشود چه می شود!". این در حالی است که اگر بخواهیم بر مبنای علوم مالی و موضوعات تئوریکی موجود در این خصوص صحبت کنیم، در حقیقت این نوع تحلیل ها هیچ مبنای علمی ندارد و تنها دروغی بیش نیست..!

خلا حضور تحلیلگران باتجربه در میدان/تقابلی برای خیر و شر نیست!

این فعال بازار سرمایه با اشاره به تحلیلگران تلگرامی به عنوان جز لاینفک بازار سرمایه در شرایط کنونی گفت: از زمان پیدایش کانال های تلگرام شاهد حضور افرادی در قالب تحلیلگر بوده ایم که بعضا در پشت اسامی فیک خود را پنهان کرده اند. در این میان تحلیلگران صادق و خوشنامی نیز بودند که با ایجاد کانال و صفحه در فضای مجازی به تقابل با این سودجویان  برآمدند.

حسن پور یادآور شد: به دلیل آسیب های موجود باید فضایی را ایجاد کرد تا ناظران و تحلیلگران بازار با تکیه بر تجربه و سابقه خود بتوانند در خصوص مباحث روز مطرح شده ابراز نظر کنند و حتی اقدام به امتیازدهی و درجه بندی این کانال ها و تحلیلگران آنها کنند.این امر تا حد زیادی می تواند به مخاطبان تازه وارد و کم دانش بورسی کمک کند تا سره از ناسره این اطلاعات را پیدا کنند و در دام افراد سودجو نیافتند.

کانال تلگرام، اطلاع رسانی یک طرفه است

مدیرعامل کارگزاری صبا تامین با قیاس تلگرام با سایر پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی موجود گفت: در شبکه اجتماعی اینستاگرام، توییتر و ...زمانی که فردی صحبتی را پُست می کنند، سایرین امکان ارائه فیدبک اعم از موافقت و مخالفت و یا نظردهی را دارند و همین مساله به مخاطب ناآشنا کمک می کند تا پُست را بپذیرد یا نپذیرد. اما در تلگرام چنین امکانی از ابتدای حضور این پیام رسان مهیا نبوده و اخیرا به صورت یک آپشن اختیاری در تنظیمات کانال ها افزوده شده است که چنانچه ادمین تمایل داشته باشد آن را فعال می کند. همین مساله تشخیص حقیقت و شفافیت را در اطلاع رسانی کانالی این پیام رسان تضعیف کرده است.

وی با اشاره به محدودیت های ساختاری موجود در این پیام رسان افزود: در کل تلگرام یک شبکه یک طرفه است و و وقتی سیگنالی داده می شود، مشخص نیست که سیگنال دهنده خود آن سهم را فروخته است یا خیر. مرجعی برای دسته بندی و درجه بندی این کانال ها نیز وجود ندارد.

سازمان بورس برای سلامت بازار تلاش می کند

وی در خصوص نقش سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر در برخورد با فعالیت های سودجویانه در فضای مجازی افزود: اگر افرادی که چنین کانال هایی دارند هویت خود را شفاف کنند با کوچکترین تخلفی شناسایی می شوند و مورد برخورد قرار می گیرند. در آنسو باید یک فرآیند خود التزام شکل بگیرد و امکان ارزیابی عموم فراهم شود. البته سازمان هم طی یک سال اخیر در تلاش برای شناسایی و برخورد با این نوع فعالیت ها در فضای مجازی است.بر این اساس با رصد این فعالیت ها در فضای مجازی و بهره گیری از اختیارات خود در پیگیری کدهای معاملاتی در کاهش اثر این نوع فعالیت ها و ارتقای سلامت بازار سرمایه می کوشد.البته این امر نیازمند هوشمندی سرمایه گذاران بورسی در برابر این نوع تحلیلگرنماها و سودجویان نیز هست.

وی با تاکید بر لزوم شکل گیری فضای تقابلی صحیح اطلاع رسانی در بین فعالان بورسی تصریح کرد: در کنار تلاش سازمان بورس، چنانچه برخوردهای متقابل در برابر این نوع اطلاع رسانی های مغرضانه از دل تحلیلگران با سابقه و معتبر بازار به درستی شکل بگیرد، فضا برای تشخیص اطلاعات صحیح برای مخاطبان فراهم می شود.در این میان چنانچه بحث سو استفاده از کد های معاملاتی مطرح شود، سازمان می تواند در آنجا ورود کرده و بسیار محکم برخورد کند.

عناوین برگزیده