تاریخ: ۱۴ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۵۸
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۱۱۵۰۶۶
سرویس خبر : انرژی
عضو هیات مدیره سرمایه‌گذاری سپه اعلام کرد:

اثر مثبت کاهش نرخ خوراک اتان بر حاشیه سود ۶ پتروشیمی

می متالز - عضو هیات مدیره سرمایه‌گذاری سپه با اشاره به دستور وزیر نفت مبنی بر کاهش نرخ خوراک اتان تحویلی به پتروشیمی‌ها، اثر مثبت این رویداد را بر حاشیه سود ۶ شرکت بررسی کرد.
اثر مثبت کاهش نرخ خوراک اتان بر حاشیه سود ۶ پتروشیمی

به گزارش می متالز، امیر‌عباس کریم‌زاده با انتشار مطلبی با عنوان "کاهش نرخ خوراک اتان و رشد حاشیه سود پتروشیمی‌ها" در روزنامه دنیای اقتصاد اعلام کرد: با دستور وزیر نفت قیمت کف خوراک اتان برای تحویل به پتروشیمی‌ها حدود ۱۰ درصد ارزان شد. خوراک اتان به نوعی ماده اولیه برخی از شرکت‌های پتروشیمی است که در زنجیره الفین مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نهایت با تبدیل شدن به محصولات پلی‌اتیلن با ارزش افزوده بالاتری نیز همراه خواهد شد.

بر این اساس برخی از شرکت‌های پتروشیمی از جمله مروارید، آریا‌ ساسول، مارون، جم، امیرکبیر و مهر تحت تاثیر این قانون جدید قرار می‌گیرند. در حال حاضر با توجه به اتفاقاتی که در قیمت‌های جهانی نفت روی داده، دولت اقدام به تعدیل نرخ اتان کرد که این رویداد بطور قطع حاشیه سود شرکت‌ها را با افزایش همراه می‌کند.

از طرفی در پی قانون جدید، بهای تمام شده خوراک نیز در روند کاهشی قرار می‌گیرد که این مهم حاشیه سود شرکت‌ها را تا ۱۰ درصد صعودی خواهد کرد. به هر روی شرکت‌های مصرف‌کننده اتان که در بازار سرمایه بطور روزانه از سوی جامعه سهامداری مورد معامله قرار می‌گیرند تحت تاثیر کاهش نرخ ۱۰ درصدی یقیناً با افزایش تقاضا و رشد قیمتی سهام در بازه زمانی میان مدت روبرو می‌شوند.

شرکت‌های الفینی زمانی که خوراک ارزان‌ تری از سوی دولت دریافت کنند با افزایش حاشیه سود همراه می‌شوند و این اتفاق می‌تواند مورد توجه سهامداران قرار بگیرد. بر همین اساس انتظار می‌رود در ماه‌‌های آتی سود شرکت‌های فوق رشد پیدا کند. به هر حال انتشار گزارش‌های ماهانه و فصلی شرکت‌های مصرف‌کننده اتان می‌تواند در کنار اثر‌گذاری افزایش نرخ دلار مسیر سرمایه‌گذاران بازار سهام را با توجه به ظرفیت های موجود در این صنعت مشخص کند.

این در حالی است که سایر شرکت‌های پتروشیمی فعال در بازار سرمایه تحت تاثیر کاهش نرخ ۱۰ درصدی قرار نمی‌گیرند بنابراین نمی‌توان انتظار رشد حاشیه سود این دست از شرکت‌ها را در این زمینه بطور دقیق مشخص کرد. با توجه به شرایط پالایشگاهی‌ها احتمال می‌رود تخفیف خوراک شرکت‌های فعال در این صنعت طی ما‌ه‌های آتی از سوی دولت اعلام شود که این اتفاق می‌تواند در جریان معاملاتی سهام این صنعت در بازار سرمایه اثر‌گذار باشد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده