تاریخ: ۱۵ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۱۹
بازدید: ۳۱۱
کد خبر: ۱۱۵۲۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نماینده بافت:

احداث صنایع تبدیلی برای جلوگیری از خام فروشی ضروری است

می متالز - نماینده مردم بافت در مجلس شورای اسلامی احداث صنایع تبدیلی جهت جلوگیری از خام فروشی را ضروری و نیازمند توجه ویژه دانست و خواستار رسیدگی به موضوع اکتشاف و فرآوری محصولات معدنی در منطقه شد.
احداث صنایع تبدیلی برای جلوگیری از خام فروشی ضروری است

به گزارش می متالز، صمدالله محمدی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی پس از استماع با اشاره به گزارش سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهارداشت: تاریخچه اکتشاف، استخراج و صادرات سنگ کرومیت در شهرستان بافت به سال ۱۳۱۶ برمی‌گردد و مرغوب‌ترین کرومیت ایران با عیار بالای ۴۵ درصد از نوع سوپر و طول برخی رگه‌ها به طول ۵۰۰ متر و ضخامت چند متر در منطقه در نوع خود بی‌نظیر است. متاسفانه برای فرآوری این سنگ، اقدام مناسبی صورت نگرفته است و متاسفانه عمده آن خام فروشی و صادر می‌شود.

نماینده مردم بافت و رابر در مجلس شورای اسلامی خطاب به سرپرست وزارت صمت افزود: فنآوری در بافت، آرزوی دیرینه مردم است، اما وعده‌های داده شده تاکنون به سوهان روح مردم مظلوم تبدیل شده است. همچنین احداث کارخانه‌های ماسه‌های کرومیتی و احداث کارخانه بی‌کرومات سدیم و اسید کرومیک می‌تواند ارزش افزوده و اشتغالزایی مناسبی ایجاد کند.

محمدی ادامه داد: شرکت معادن می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم موجب اشتغال چند هزار نفر باشد، ولی متاسفانه آینده نامعلومی دارد.  معادن غنی منگنز منطقه یک دوره بازنشسته دارد و تعطیل شده‌اند، در حالی که می‌توانند تحول عظیمی در منطقه ایجاد کنند.

وی با قدردانی از مدیریت مس ایران خاطرنشان کرد: انتظار جدی دارم ضمن ایجاد صنایع پایین دستی خصوصا کمیته جذب، به حق مسلم و ضایع شده جوانان منطقه رسیدگی کند.

این نماینده مجلس یازدهم با اشاره به اینکه معدن مس و روی قنات مروان به مدت ۴۰ سال است که تعطیل است، تصریح کرد: ضروی است اکتشاف و فرآوری معادن مورد توجه قرار گیرد. انتظار دارم اکتشاف و بهره‌برداری از معادن کرومیت منطقه، در خور شأن وزارت صمت جمهوری اسلامی هدایت شود.

محمدی با بیان اینکه احداث صنایع تبدیلی کرومیت، جهت جلوگیری از خام فروشی ضروری و نیازمند توجه ویژه است، گفت: اکتشاف اصولی معادن و بهره‌برداری از آنها و ایجاد صنایع پایین دستی فولاد و مس به رفع مشکلات بیکاری کمک بسزایی می‌کند.

 

سوء مدیریت عامل بروز تلاطمات اقتصادی در بازار است

روح‌الله متفکرآزاد در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی پس از استماع گزارش سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: آیا ما درحال تست کردن آستانه تحمل مردم هستیم؟ آقای روحانی در سال ۹۲ که کاندیدای ریاست جمهوری بود عنوان کرد که ۳۰ درصد مشکلات کشور مربوط به تحریم است و ۷۰ درصد آن مربوط به سوء مدیریت است.
وی خطاب به رییس جمهوری و سرپرست وزارت صمت افزود: اگر با همان نگاه هم نگاه کنیم، وضعیت بهتر نشده بدتر هم نیست و همان است. برای بخش سوءمدیریت چه اقدامی می‌خواهیم انجام دهیم؟ آیا می‌خواهیم آن را به حوزه تقنین ببریم؟
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی در مواجهه با مردمی که در سرد و گرم انقلاب با ما همراه بودند، فشارها را تحمل کرده و همراهی کردند، و هر چه گفتیم بیایید آمده‌اند، در شرایط کنونی مردم هر روز منتظر یک عدم ثبات اقتصادی هستند. تولیدکننده و مصرف کننده در این شرایط دچار مشکل است.
وی ادامه داد: وقتی به حوزه قانونگذاری نگاه می‌کنیم می‌بینیم که برای حل مشکلات قانون وجود دارد  و در حوزه اجرا و نظارت کار می‌لنگد. در موضوع قیمت گوشت اگر به کشتارگاه‌ها سری بزنید، می‌بینید که تولیدکننده با چه قیمتی محصول را عرضه می‌کند و مصرف کننده با چه قیمتی تحویل می‌گیرد. فاصله این قیمت‌ همان سوءمدیریت است که دولت بر گرده مردم تحمیل می‌کند.
متفکرآزاد افزود: اگر قرار است ما منتظر باشیم و ببینیم که مردم چه زمانی علیه ما شعار می دهند باید بدانیم این مردم خیلی نجابت بیشتری دارند، اکنون حیای ما کجاست؟ مجلس منتظر نخواهد ماند که دولت چه زمانی از خواب بیدار شود و حال و تحرک ایجاد کند برای اینکه در قبال وضعیت معیشتی انسان‌هایی که شرافت آنها با شرافت انقلاب اسلامی پیوند خورده پاسخگو باشد. اگر دولت پاسخگو نیست ما پاسخگویش می کنیم.
وی ادامه داد: براساس آمارها در سال ۹۷، ۲ میلیارد و ۷۰۶ میلیون دلار، ارز ۴۲۰۰ برای واردات لوازم بدنسازی، عروسک، اسباب‌بازی و ‌نخ دندان پرداخت شده اما اکنون به آن ها می گوییم که ارز نیمایی را برگردانند اما آن ها عنوان می کنند که مگر شما به من چه داده اید که الان ارز نیمایی از ما می خواهید. یا به آنها می‌گوییم محصول شما داخلی است، و تولیدکننده می‌گوید من از واسطه و دلال محصول را تهیه می کنم. این مشکل نشان دهنده نقش وزارتخانه صمت است چرا که نباید بگذارد تولیدکننده از دلال کالا را دریافت کند.
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی صادرات قیر به ترکیه و گرجستان متوقف شده، چه کسی پاسخگو است .. از طرف دیگر در بحث سرمایه گذاری دانش بنیان، ریسک این حوزه را حاکمیت باید متقبل شود از این رو در این بخش سیستم باید به وسط میدان بیاید.

در ادامه حجت الاسلام محمد تقی نقد علی نماینده خمینی شهر در مجلس یازدهم در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس در اخطار قانون اساسی و بعد از سخنان محمد جواد ظریف گفت: قبل از آن که به آقای ظریف تذکر بدهم باید نکاتی را مطرح کنم چرا که تذکر به آقای ظریف مثنوی ۷۰ من است. به نظرم باید محکمه باشد و قاضی عادلی حضور داشته باشد و رسیدگی کند. سیاستی که آقای ظریف پیش گرفت و برجامی که تیم ایشان امضا کرد به وجهی تنظیم شد که سیستم ماشه را بر ما تحمیل کرد.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس یازدهم با استناد به اصل ۱۵۲ قانون اساسی اظهار داشت: آیا سیاست های تیم وزارت خارجه مغایر و مخالف با سیاست اقتدار، عزت و عدم سلطه قدرتهای خارجی نیست؟ آقای ظریف در مذاکرات شرایط مقام معظم رهبری را رعایت نکردند. آقای ظریف و حسن روحانی گفتند که در روز اجرای برجام همه تحریم ها به کنار می رود.

نقد علی خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس گفت: این روشی که مجلس در پیش گرفته است جواب نمی دهد، ما دیگر روی نگاه کردن به چهره مردم را نداریم. دلار ۲۱ هزار تومان، سکه ای که از ۱۰ میلیون گذشته است و مرغ قیمت نجومی نتایج سیاست های ۷ ساله  دولت است.

وی در پایان اخطار خود خطاب به رئیس مجلس تاکید کرد: نشستن و گوش کردن به حرفهای وزرای دولت بی ثمر است. استیضاح رئیس جمهور را کلید بزنید.

عناوین برگزیده