تاریخ: ۱۵ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۳۳
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۱۱۵۲۴۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون وزیر صمت؛

تمهیدات ایمیدرو در اجرای جهش تولید

می متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید با راهبری ایمیدرو و مشارکت بخش خصوصی، ۲.۲ میلیارد دلار طرح در مدار تولید قرار می‌گیرد. این میزان سرمایه‌گذاری زمینه‌ساز ایجاد ۴ هزار شغل مستقیم در نقاط مختلف کشور به‌ویژه مناطق محروم خواهد شد.
تمهیدات ایمیدرو در اجرای جهش تولید

به گزارش می متالز، یکی از مهم‌ترین وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی بخش تولید و بازرگانی کشور رونق تولید است که همواره به‌عنوان یکی از اهداف، در تدوین برنامه‌ها و اقدامات این وزارتخانه موردتوجه بوده است. با توجه به  شعار سال ۱۳۹۹و نام‌گذاری این سال و تأکید مقام معظم رهبری به «جهش تولید» در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، برنامه‌های توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل، توسعه صادرات غیرنفتی و توسعه معادن و صنایع معدنی را طراحی و تدوین نموده است.

با «خداداد غریب پور»، رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت درزمینهٔ توسعه و نوسازی معادن با توجه به شعار جهش تولید گفت‌وگو کردیم.

 

نقش ایمیدرو در توسعه کشور با توجه به شعار جهش تولید

غریب پور در ابتدایی این مصاحبه با توجه به نقش ایمیدرو در توسعه کشور اظهار داشت: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در راستای دو استراتژی کلان؛ "توسعه" و "توانمندسازی" و همچنین وظایف تعیین‌شده ذیلِ سیاست‌های کلان کشور، فعالیت‌های خود را پیگیری می‌کند. به‌طورکلی این سازمان خود را در جایگاه راهبر و تسهیل گر فعالیت‌های بخش معدن و صنایع معدنی می‌بیند. یکی از موارد قابل‌ذکر این است که توسعه مختص به مناطق برخوردار نیست، که مناطق کم برخوردار جایگاه ویژه‌ای در مأموریت‌های این سازمان دارند. ایمیدرو در راستای استراتژی توانمندسازی، از ۱۰۸ شهرستان کمتر توسعه‌یافته کشورمان، در ۸۲ شهرستان سرمایه‌گذاری کرده است.

از سوی دیگر یکی از پیش‌زمینه‌های توسعه کشور در بخش معدن و صنایع معدنی، انجام فعالیت‌های اکتشافی برای تأمین آینده خوراک و رشد تولید کارخانه‌های فعلی و طرح‌های در دست اجرا است. ایمیدرو از سال ۹۳ تا نیمه سال ۹۷ در ۲۵۰ هزار کیلومترمربع فعالیت‌های اکتشافی انجام داد. پس‌ازآن و تا پایان سال گذشته ۴۰۰ هزار کیلومترمربع مساحت‌های اکتشاف که توسط این سازمان انجام می‌شد، افزوده شد.

 

تمهیدات ایمیدرو؛ احیای معادن کوچک

غریب پور در ادامه با اشاره به نوسازی معادن کوچک در کشورمان اشاره کرد و بیان داشت: طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک و متوسط در نقاط مختلف کشور، باهدف فعال‌سازی معادن بخش خصوصی که به دلیل شرایط داخلی یا بین‌المللی نیمه فعال و یا تعطیل‌شده‌اند، از آذرماه سال ۹۷ تعریف و در سال ۹۸ با راهبری ایمیدرو و توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (از زیرمجموعه‌های ایمیدرو)، عملیاتی شد.

معادن کوچک و متوسط به دلیل گستردگی (۹۸ درصد از تعداد کل معادن کشور)، اشتغال‌زایی (۸۵ درصد از سهم اشتغال معادن کشور) و تولید (۶۵ درصد از سهم تولیدات معدنی کشور) دارای اهمیت هستند و می‌توانند در ایجاد اشتغال پایدار در بخش معدن و توسعه متوازن کشور نقش بسیار مهمی ایفا کنند. با اجرای این طرح تا پایان سال گذشته، ۱۴۶ معدن در مناطق کمتر توسعه‌یافته احیاشده است.

در ادامه اجرای برنامه‌های مرتبط با فعال‌سازی این معادن، احیای ۲۰۰ معدن و احداث ۲۵ واحد فرآوری در سال ۹۹ هدف‌گذاری شده است. عملکرد تا اردیبهشت ۹۹ نیز نشان می‌دهد که بررسی ۲۱۸۳ معدن در قالب ۳۷۵ پروژه انجام و اقدام کلینیکی بر روی ۱۰۵۸ معدن عملیاتی شده است.

 

چالش‌های پیش رو در مسیر توسعه معدن‌های کوچک

به گفته مدیرعامل ایمیدرو، طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده و بر اساس جدیدترین گزارشی که تهیه‌شده، این نوع معادن عمدتاً با چالش‌هایی ازجمله زیرساخت، سرمایه‌گذاری، واحد فرآوری، تکمیل اکتشاف، دریافت تسهیلات و حتی در برخی موارد بازاریابی و معارضان محلی مواجه هستند. ایمیدرو به همراه بازوهای اجرایی خود ازجمله شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی و نیز همکاری معاونت معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت و تشکل‌ها ازجمله خانه معدن در حال رفع این چالش‌ها است. البته معادنی که احیاشده‌اند درواقع توانسته‌اند از آن موانع عبور کنند اما به‌طورکلی مواردی ازجمله حمایت مالی و تسهیلات اعطایی، تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری و فراخوان جذب سرمایه‌گذار، ایجاد و توسعه بازار محصولات این معادن در داخل و خارج، کمک به انجام پژوهش و اجرایی کردن آن‌ها، انجام اکتشافات تکمیلی و ... برای برطرف شدن همین مشکلات تعریف و اجرایی شده‌اند. همچنین از سال گذشته که این طرح اجراشده، شرکت‌های بزرگ اقدام به خرید بخشی از نیاز خود به مواد اولیه از این معادن کرده‌اند که این هم روشی دیگر برای احیای معادن کوچک غیرفعال است.

 

برنامه‌ها و سیاست‌های ایمیدرو در سال ۹۹ با توجه به شعار جهش تولید

غریب پور در تبیین برنامه‌های ایمیدرو در سال ۹۹ گفت: امسال نیز همچون سال‌های گذشته با راهبری ایمیدرو و مشارکت بخش خصوصی، ۲.۲ میلیارد دلار طرح در مدار تولید قرار می‌گیرد. با این میزان سرمایه‌گذاری زمینه‌ساز ایجاد ۴ هزار شغل مستقیم در نقاط مختلف کشور به‌ویژه مناطق محروم خواهد شد. این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که کاهش وابستگی به نفت، انتظارات از نقش‌آفرینی این حوزه در اقتصاد ملی را بالابرده است در این میان ایمیدرو سیاست‌های جدید خود را بر مبنای کاهش ارزبری و توسعه بومی‌سازی قرار داده است.

ایمیدرو همچنین امسال علاوه بر هدف‌گذاری فوق،  به‌عنوان یک سازمان توسعه‌ای بستر کمک به افتتاح یک میلیارد دلار طرح بخش خصوصی در سال ۹۹ را فراهم خواهد کرد. اهداف موردتوجه در سال "جهش تولید" گویای این است که تولید انواع محصولات بنگاه‌های بزرگ در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، روندی افزایشی خواهد داشت به‌طوری‌که شمش آلومینیوم ۹۰ درصد، دانه‌بندی سنگ‌آهن ۳۱ درصد، استخراج سنگ‌آهن ۱۹ درصد، شمش طلا ۱۷ درصد، آهن اسفنجی ۱۳ درصد و کاتد مس ۱۲ درصد رشد خواهد داشت. باید یادآور شد که سال گذشته (رونق تولید) نیز رشد تولیدات معدن و صنایع معدنی بین یک تا ۱۳ درصد بود.

عناوین برگزیده