تاریخ: ۱۳ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۱۰
بازدید: ۲۴۶
کد خبر: ۱۱۵۳۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دو طرح آتی "شرانل" با سرمایه ۲ میلیارد ریالی

می متالز - از مهمترین طرح‌های شرکت نفت ایرانول، می‌توان به طرح "بهبود راندمان در واحد موم‌گیری" و "تولید واکس کم روغن " با فاز یک و دو اشاره کرد.
دو طرح آتی "شرانل" با سرمایه ۲ میلیارد ریالی

به گزارش می متالز، قیمت سهام شرکت نفت ایرانول افزایشی بیش از ۵۰ درصد را تجربه کرد و در این میان مقدار فروش و سهم از بازار شرکت در روانکار‌های نهایی سال ۹۸ با تغییراتی همراه شده است.


با توجه به کاهش سود محصولات گرید پایین، شرکت استراتژی خود را به کاهش فروش محصولات نهایی گرید پایین و جایگزینی بخشی از آن با محصولات گرید بالا، حاشیه سود بالاتر و فروش روغن پایه صادراتی با حاشیه سود مناسب‌تر نسبت به محصولات نهایی گرید پایین معطوف کرد. 


در سال ۹۹ نیز بخش عمده کاهش محصولات گرید پایین با محصولات گرید بالا را در سبد محصولات موجود و جدید در توسعه بازار قرار داد.

 
دو موضوع در توضیح علت قابل توجه قیمت روانکار نهایی در صورت‌های مالی و اختلاف میانگین قیمت این شرکت با رقبا مطرح شد. 


"ترکیب سبد محصولات فروش رفته" که پایش آن جزو سیاست‌های شرکت بوده و سبد فروش هر سال بهینه‌تر می‌شود و "محصولات انحصاری پی دی‌ای تار" که نرخ فروش آن تابعی از از ماده اولیه وکیوم باتوم بوده و نرخ پایین محصول و میانگین شرکت را نشان می‌دهد. 


نکته قابل توجه با در نظر گرفتن سطح کیفی و گرید محصولا و فرمولاسیون مصوب، تفاوت درصد مواد افزودنی بوده که حدودا بین سه تا ۲۰ درصد متغیر است. مواد افزودنی تا یکسال آتی، سفارش گذاری شه و حداقل از اردیبهشت ۹۹ تا ۶ ماه دیگر به صورت کانتنری در حال تامین است. 


از جمله مسائل تاثیرگذار در افزایش قیمت افزودنی‌ها در سال ۹۸، نرخ ارز است. البته افزایش نرخ‌های جهانی نیز بی تاثیر نبوده، اما در سال ۹۹ با ثبات مواجه شده و به نظر می‌رسد در برخی مواد با کاهش جزیی همراه باشد.


لازم به ذکر است سیاست بهینه نمودن قیمت تمام شده محصولات براساس فرمولاسیون‌های جایگزینی در شرکت پیگیری شده، اما کیفیت محصولات در اولویت قرار دارد. 


از مهمترین طرح‌های شرکت نفت ایرانول، می‌توان به طرح "بهبود راندمان در واحد موم گیری" و "تولید واکس کم روغن" با فاز یک و دو اشاره کرد. 


هدف از اجرای فاز یک طرح در واحد موم گیری پالایشگاه روغن سازی تهران، جداسازی محصولات اسلاک واکس و روغن پایه از یکدیگر و تولید محصولات با ارزش افزوده بسیار بالاتر بوده که در آن علاوه بر استحصال ۱۱ میلیون لیتر روغن پایه در سال (با در نظر گرفتن ظرفیت فعلی تولید)، بدون افزایش خوراک (که همراه با اسلاک واکس به فروش می‌رسد)، محصول واکس خشک با درصد روغن بسیار پایین (زیر ۱۰ درصد) و با ارزش افزوده بالاتر نیز تولید می‌شود. 


همچنین در توضیح هدف اجرای فاز دو نیز می‌توان به طرح تولید محصول پارافین واکس از اسلاک تولیدی در فاز یک اشاره کرد.


محصول نهایی مرحله دوم طرح، پارافین با درصد روغن بسیار پایین (زیر سه درصد) و با ارزش افزوده بالا بوده که با توجه به پیش بینی‌های آینده و کمبود تولید واکس خشک و افزایش تقاضای جهانی واکس، از ارزش بسیار بالاتری نسبت به شرایط فعلی برخوردار خواهد بود. 


لازم به ذکر است کل منابع مور نیاز جهت تکمیل طرح‌های یاد شده، ۲۳۹۱ میلیارد ریال بوده که شامل ۸۸۵۹۰۰۰ یورو و با نرخ ۱۵۷۰۰۰ ریال بوده و مابقی ریالی است که تاکنون مبلغ ۱۷۰ میلیارد ریال در آن سرمایه گذاری شده است.


پیش بینی شرکت با توجه به برنامه افزایش سرمایه ۲۰۰۰ میلیارد ریالی جهت تامین منابع، بهره برداری فاز یک و دو به ترتیب در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۳ با دوره بازگشت سرمایه ۲/۵ ساله و نرخ بازده داخلی حدودا ۴۰ درصدی خواهد بود.

عناوین برگزیده