تاریخ: ۱۳ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۴۳
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۱۱۵۳۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناسان تحلیل کردند:

بورس املاک و مستغلات، آری یا خیر...

می متالز - هدف از راه اندازی بورس املاک و مستغلات چیست، آیا هدف کمک به واگذاری املاک مازاد بانک‌ها و نهادهای دولتی در راستای اجرای قانون رفع موانع تولیدبوده یا خانه دار کردن تدریجی مردم؛ جذب سرمایه‌های سرگردان و هدایت آن به سمت تولید مسکن جزو اهداف طراحان بوده یا ارائه طرحی خام برای فرونشاندن تب و تاب بازار املاک.
بورس املاک و مستغلات، آری یا خیر...

به گزارش می متالز، ارتباط بین بازار‌ سرمایه با بازار مسکن، بحث جدیدی نیست و علاوه بر حضور تعدادی از شرکت‌های انبوه‌ساز در جمع شرکت‌های سهامی‌عام، اوراق مسکن هم چند سالی است که در این بازار داد و ستد می‌شود اما؛ عرضه املاک از طریق بازارسرمایه، موضوعی بوده که در این سال‌ها بارهاوبارها تکرار شده و هنوز به جایی نرسیده است.

وزیر اقتصاد چند روز قبل خبر از راه اندازی "بورس املاک و مستغلات" داد و اعلام کرد سازمان‌ها و نهادهایی همچون بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و تامین اجتماعی و... هم امکان عرضه املاک مازاد خود را در بورس مسکن خواهند داشت.

کمی بعد، مدیرعامل بورس تهران از راه اندازی بورس املاک با هدف پایین آمدن قیمت نهایی برای مصرف کنندگان و امکان سرمایه‌گذاری و پس‌انداز سالانه در مسکن به صورت متری خبر داد.

برای مشاهده فیلم اینجا کلیک کنید.

بلافاصله بعد از طرح این موضوع، کارشناسان حوزه اقتصاد و بازار سرمایه و بازار مسکن و... شروع به اظهارنظر در این زمینه کردند اما؛ آنچه عجیب‌تر است، اکثر فعالان و کارشناسان بازار مسکن و تشکل‌های صنفی مربوط به املاک و حتی برخی اهالی مجلس، اطلاع دقیقی از این طرح ندارند و بیش از آنچه در رسانه‌ها درج شده، خبری ندارند!

* پشت پرده راه اندازی بورس املاک و مستغلات چیست؟

* کمک به واگذاری املاک مازاد بانک ها و نهادهای دولتی در راستای اجرای قانون رفع موانع تولید؟

* خانه دار کردن تدریجی مردم؟ جذب سرمایه های سرگردان و هدایت آن به سمت تولید مسکن؟

* یا ارائه طرحی خام برای فرونشاندن تب و تاب بازار املاک؟

آنچه مسلم است این است که در این سال‌ها، طرح‌هایی پیشنهاد شده و بارها در جلسات رسمی مورد بررسی قرار گرفته، که هرگز به مرحله اجرا نرسیده است.

گواه این ادعا، طرح راه‌اندازی بازار متشکل ارزی بود که فقط هیاهویی بود برای آرام کردن بازار ارز و صد البته که از این منظر، این طرح اثرگذار بود.

طرح صندوق‌های زمین و ساختمان هم عملا اثرگذار نبوده و عرضه املاک مازاد بانک‌ها و ... در قالب بلاکچین و توکن و همچنین عرضه ارز دیجیتال ملی و ارز پیمان هم طرح های شکست خورده‌ای هستند که اتفاقا در مورد آنها، تبلیغات مثبت بسیاری هم صورت گرفت.

هر چه هست، بورس املاک و مستغلات اگر موفق به هدایت سرمایه‌های سرگردان به سمت تولید مسکن شده و به تامین مالی بخش مسکن کمک کند، قطعا بازار مفیدی خواهد بود اما؛ در صحبت‌هایی که تاکنون در مورد این بازار شده، هیچ اشاره‌ای به این نکته نشده که چه تضمینی وجود دارد که سرمایه‌های مردم سر از جیب از ما بهتران در نیاورد و سرمایه گذاران برای زنده کردن پول شان، سر از راهروهای دادگاه ها درنیاورند؟ سواستفاده های مالی، اتفاق تلخی است که متاسفانه در این سال ها به کرات رخ داده است.

بازار سرمایه ما در ۲ سال اخیر در جذب نقدینگی مردم، بسیار موفق عمل کرده و کار به آنجا رسیده که بسیاری از سهم‌های این بازار، در قیمت‌های فعلی پرریسک هستند.

از سوی دیگر، قیمت املاک هم سر به فلک کشیده و بسیاری از خانوارها قدرت خرید یک ملک حتی با متراژ کوچک را ندارند. باید دید نقدینگی به سمت تولید مسکن هدایت شده و از ریسک سرمایه گذاری در بورس کاسته شده و در مقابل، مردم را در بازار املاک سهیم خواهیم کرد یا اتفاق دیگری در جریان است.

نظر تعدادی از کارشناسان را در خصوص طرح بورس املاک و مستغلات میبینیم.

عناوین برگزیده