تاریخ: ۱۵ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۴۴
بازدید: ۲۱۹
کد خبر: ۱۱۵۴۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۱۵۷میلیون دلار کالا از استان بوشهر به کشور قطر صادر شد

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهرگفت: از مجموع ۲۲۰ میلیون دلار صادرات سال گذشته کشور ایران به قطر ۱۵۷ میلیون دلار آن مربوط به این استان است.
۱۵۷میلیون دلار کالا از استان بوشهر به کشور قطر صادر شد

به گزارش می متالز، سید حسین حسینی در نشست کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان بوشهر افزود: جهش عمده صادرات کالای این استان به قطر مربوط به بندر دیر است، طوریکه صادرات از بندر به قطر از ۱۹۵ هزار دلار در سال ۹۵ به ۸۶ میلیون دلار در سال ۹۸ رسیده است که رشد هشت هزار و ۷۰۰ درصد را نشان می‌دهد.

وی یادآورشد: صادرات غیر نفتی از بندر دیر در سال ۹۸ نیز ۸۶ درصد به لحاظ ارزشی و ۸۹ درصد به لحاظ وزنی افزایش داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: استفاده از سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای تجهیز بندر دیر باعث شد این استان سهم مناسبی از بازار قطر را به خود اختصاص دهد که در غیر این صورت این تمرکز به بنادر یکی از استان های همجوار منتقل می‌شد.

حسینی افزود: استان بوشهر به عنوان استان معین کشور قطر انتخاب گردیده و این استان رتبه اول کشور را در صادرات قطر دارد، بنابراین باید با برنامه‌ریزی منسجم از ظرفیت این بازار استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: عملیات اجرایی فاز دوم محور جم فیروزآباد، استقرار رایزن بازرگانی در قطر، تدوین بسته جامع زیرساختی با همکاری سازمان بنادر و حمایت از سرمایه‌گذار خصوصی در بخش کشتیرانی مواردی است که می‌تواند در ادامه روند روبه رشد بندر دیر در صادرات موثر باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر ادامه داد: پیشنهادی که به وزیر داده شد، دایر کردن خط کشتیرانی از بندر دیر است تا بجای اینکه صادرات ابتدا از دیر به بندر عباس برود، مستقیما از دیر به دوحه و از آنجا به شرق آسیا برود که امیدوارم این طرح مهم به اجرا برسد.

حسینی اعلام کرد: صادرات استان بوشهر به کشور قطر در ۳ ماهه نخست امسال به ارزش ۱۷ میلیون دلار و به وزن ۱۳۲ هزار تن بوده است.

وی ادامه داد: واردات استان بوشهر در ۳ ماه اخیر ۲۱۸ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد کاهش داشته است.

حسینی بیان کرد: میزان صادرات غیرنفتی استان بوشهر در ۳ ماه نخست سالجاری یکهزارو ۱۸۸ میلیون دلار بود که کالاهای پتروشیمی با ارزش یکهزار و ۱۴۰ میلیون دلار بیشترین و کالاهای صنایع دستی با ۱۷ هزارم درصد کمترین میزان صادرات را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت بوشهر افزود: کالاهای کشاورزی ۱۵میلیون دلار، معدنی ۲۶ میلیون دلار، صنعتی ۲.۵ میلیون دلار و میعانات گازی ۴ میلیون دلار از استان بوشهر صادر شده است و بیشترین صادرات از شهرستان بوشهر و بندر دیر انجام شده است.

وی یادآوری کرد: واردات قطعی استان بوشهر در سال ۹۸ یکهزار و ۲۴۷ میلون دلار و صادرات آن یکهزار و هشت هزار و ۴۹۰ میلیون دلار بود.

عناوین برگزیده