تاریخ: ۱۰ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۵۷
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۱۱۵۴۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
به بهانه روز ملی صنعت و معدن:

حمایت از صنعتگران و معدنکاران بیش از گذشته احساس می‌شود

می متالز - لزوم حمایت از صنعتگران و معدنکاران این روزها بیش از گذشته احساس می شود و دلیل آن رکود اقتصادی و شرایط فعلی حاکم بر جامعه بوده و امسال مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا نیز بر آن اضافه شده است.
حمایت از صنعتگران و معدنکاران بیش از گذشته احساس می‌شود

به گزارش می متالز، امسال بیست و چهارمین سالی است که روز ملی صنعت و معدن برگزار خواهد شد و در آن از مجموعه صنعتگران و معدنکاران موفق کشور تقدیر به عمل خواهد آمد.

هر ساله 10 تیرماه که با عنوان روز ملی صنعت و معدن مزین شده، جهادگران در این عرصه که گام‌های بزرگ در جهت تولید و رشد صنعت و معدن کشور برداشته اند معرفی و تقدیر می‌شوند. اما امسال برگزاری این مراسم با سال‌های قبل از چند منظر متفاوت خواهد بود. نخست اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا، مهمانان این روز بزرگ یکدهم سال‌های قبل خواهند بود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در قالب یک مراسم سمبلیک در سالن خلیج فارس در محل نمایشگاه‌های بین المللی تهران برپا خواهد شد.

مورد دیگری که در خصوص برگزاری این مراسم و اهداف آن وجود دارد این است که براساس 4 محور کلیدی یعنی جهش تولید، توسعه صادرات غیرنفتی، تنظیم بازار و تکمیل طرح‌های نیمه تمام که در راس برنامه‌های امسال وزارت صمت قرار دارد این مراسم نیز برپا خواهد شد و از 30 نفر تجلیل تقدیر به عمل خواهد آمد که در میان آنها یک بانوی کارآفرین، یک کارآفرین جوان و یک پیشکسوت نیز حضور خواهند داشت.

اما نکته مهمی که در خصوص برگزاری این دست از مراسمات می‌توان گفت ارائه دستاورد و عملکردی است که در سال گذشته از سوی فعالان صنعتی و معدنی ارائه شده و آنها هرساله خواسته‌هایی را از دولت وقت داشته‌اند تا بتوانند ضمن استفاده از چتر حمایتی دولت، محکم و راسختر از قبل در راه توسعه صنعت و معدن کشور گام بردارند.

همانگونه که اشاره شد یکی از محورهای اصلی در این بخش درخصوص تنظیم بازار است و این موضوع در حالی مطرح می شود که در شرایط فعلی با توجه به رکودی که طی سال‌های گذشته همراه با اقتصاد و صنعت کشور بوده و در سال جدید شیوع ویروس کرونا و تاثیرات منفی آن نیز به رکود اضافه شده، فشار بیشتری به صنایع کوچک وارد ساخته و فعالیتهایشان را مختل کرده است. حال باید دید که دولت در ادامه مسیر کاری خود که عمر کمی از آن باقیمانده چه خواهد کرد.

افزایش بی رویه قیمت‌ها در کشور از یکسو که برخی می‌گویند برای کنترل بازار این روند در پیش گرفته شده و از طرف دیگر فشار بر بخش عظیمی از آحاد جامعه که به دلیل شرایط بد اقتصادی برای ادامه معاش روی لبه تیغ قرار گرفته اند و هزاران مشکل دیگری که طی سال گذشته و 4 ماه نخست امسال شدت بیشتری گرفته نیز چیزی جدا از سیاست‌ها و تصمیمات گرفته شده در کشور نیست.

به نظر می‌رسد فعالان و تلاشگران در حوزه صنعت و معدن علاوه بر تشویقی که هر ساله از سوی دولت از آنها به عمل می آید، نیازمند حمایت در جهت تولید و توسعه کاری خود هستند؛ یکی از مهم‌ترین راهکارها برای این موضوع حفظ ثبات شرایط اقتصادی کشور و کم شدن تورم و ... بوده و امید می رود در مدت باقیمانده از سال 99 در کنار ویروس کرونا که دیگر بخشی از زندگی همه مردم شده، اقتصادی روشن و مشخص برای اداره امور در کشور از سوی مسئولان تعریف و اجرایی شود.

عناوین برگزیده