تاریخ: ۱۵ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۳۹
بازدید: ۵۱۱
کد خبر: ۱۱۵۴۲۸
معاون استان ها و تشکل های اتاق بازرگانی ایران در نخستین جلسه مجمع انجمن نوردکاران فولادی ایران:
می متالز - معاون استان ها و تشکل های اتاق بازرگانی ایران گفت: نگاه جامعه و دولت در شرایط کنونی به تشکل های اقتصادی است.
نگاه جامعه و دولت در شرایط کنونی به تشکل های اقتصادی است

به گزارش «می متالز»، مظفر علیخانی، در نخستین جلسه مجمع انجمن نوردکاران فولادی ایران با بیان این مطلب گفت: ما اعضای هیات رئیسه اتاق ایران خودمان را خادم شما فعالان اقتصادی، صاحبان صنایع و کارآفرینان بزرگ می دانیم و بر این باوریم که هویت اتاق ایران به تشکل ها، اتاق های استان ها، اتاق های مشترک و در یک کلام بنگاه‌های اقتصادی است.

وی افزود: در شرایط حساس کنونی، ایجاد چنین تشکلی از وزن و جایگاه بالایی برخوردار است.

 

نمایان شدن فلسفه وجود تشکل

 

معاون استان ها و تشکل های اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در شرایط مواجهه گوناگون اقتصاد، تولید، تجارت و صادرات با مشکلات عدیده، فلسفه وجودی این تشکل بیش از گذشته خود را نمایان می سازد، تصریح کرد: از یک سو، نامساعد بودن محیط کسب و کار و به بیانی، خودتحریمی هایی که در عرصه فعالیت های اقتصادی با آن روبرو هستیم، به تنهایی کافیست تا هر اقتصاد و بنگاهی را به رکود بکشاند.

وی افزود: از سوی دیگر، فشار تحریم های ناجوانمردانه بر ملت ما، اقتصاد، تولید و تجارت ما وارد شده، مزید بر علت شده است. ناملایمات ناشی از گسترش ویروس کرونا نیز که اقتصاد دنیا را با چالش بزرگی مواجه ساخته است، در اقتصاد ما خود را بیشتر نشان داده و این، به دلیل مشکلاتی است که به صورت سنتی با آن مواجه ایم.

 

انتظار جامعه از تشکل ها

 

 علیخانی با اشاره به انتظار جامعه از تشکل هایی نظیر انجمن نوردکاران بیان داشت: فعالان صنعت، اتاق ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی، دولت و حاکمیت، از چنین تشکلی انتظار دارد که بتواند با ارائه راهکارهای کاربردی، علمی، مشفقانه و صمیمانه نسبت به برون رفت از این شرایط اقدام کند.

وی افزود: مهمتر از آن، کارگران، کارکنان و مدیران بنگاه ها هستند که هر روز با چالش های مختلفی در عرصه بیکاری مواجه می شوند و مهمتر از آن، ۸۴ میلیون شهروند ایرانی است که به دلیل افزایش روزانه نرخ بیکاری، تشدید تورم  و کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید و کوچکتر شدن سفره زندگی و به خطر افتادن معیشت روزانه، امیدشان به بنگاه های اقتصادی است.

معاون استان ها و تشکل های اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: در چنین شرایطی و در کنار چالش های نظام توزیع و کاهش تقاضا در کشور، در سال جهش تولید، در صورتی که به دنبال گسترش تولید باشیم، بدون شک باید به دنبال تحریک تقاضاهای بازارهای منطقه و بازارهای صادراتی باشیم.

وی ادامه داد: در این وضعیت، همه چشم ها به تشکل های اقتصادی دوخته شده است. 

 

ضرورت مشارکت حداکثری اعضا در نشست ها

 

علیخانی با بیان اینکه تعریف تشکل به عنوان پل ارتباطی مطرح است، گفت: ارتباط هر عضو تشکل با عضو دیگر، ارتباط عضو تشکل با تامین کننده نهاده های تولید و ارتباط عضو تشکل با مشتریان آن در عرصه بازارهای داخلی و خارجی است. همچنین، پل ارتباطی با دیگر تشکل های ذینفع، با اتاق ایران، رسانه های گروهی، دستگاه های دولتی و نهادهای حاکمیتی و همچنین، پل ارتباطی با شرکای تجاری در بازار های بین المللی است.

وی افزود: از این رو، خواهش ما از مجمع مذکور این است که ارتباط ما با هیات مدیره به مجامع سالانه منحصر نشود. اگر قرار است هیات مدیره ماموریت خود را با موفقیت انجام دهد باید از سوی اعضای خود با حضور خود، مشروعیت بخشیدن و ارائه راهکارهای عملی و راهبردی و اجرایی پشتیبانی شود. وقتی مشارکت حداکثری باشد هم مشروعیت تشکل افزایش می یابد، اقتدار تشکل بالا می رود و اثرگذاری تعامل با دولت و حاکمیت بیشتر می شود و منجر به تک صدایی و قدرت تعامل با حاکمیت و ذینفعان و سایر تشکل ها می شود.

 

اتاق بازرگانی ایران؛ صدای تشکل ها

 

معاون استان ها و تشکل های اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اتاق ایران همواره به روی این تشکل باز است و هر انتقادی را بر مدیریت اتاق ایران وارد کند، پذیراست، ابراز داشت: در شرایطی که بخشنامه ها و دستورالعمل ها خلق الساعه اتفاق می افتد، ما نیز باید خلق الساعه واکنش نشان دهیم و از این رو، توان تشکل باید شکل گیرد و این نیاز است تا در گردهمایی ها، نشست ها، مجامع و غیره مشارکت حداکثری داشته باشید.

وی ادامه داد: اتاق ایران طبق قانون بیش از ۱۱۵ کارگروه، شورا و مجمع در اختیار دارد و اینها ایجاد شده تا صدای شما باشد. اگر اتاق بخواهد صدای رسای شما باشد، حمایت و همراهی شما را نیاز دارد. اعضا از تکروی برای پیگیری خواسته ها اجتناب کنند و کارها به صورت تیمی و جمعی صورت گیرد تا هیات مدیره بتواند با اقتدار لازم در تعامل با دولت و حاکمیت اقدام کند.

 

رای گیری و انتخاب اعضای هیات مدیره

 

به گزارش «می متالز»، نخستین جلسه مجمع این انجمن با حضور 38 عضو در روز چهارشنبه 11 تیرماه 1399 در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد و در نخستین رای‌گیری «انجمن نوردکاران فولادی ایران»، سیداحمد رضوی نیک با ۳۶ رای، نفر نخست، مصطفی عبدالهی و کریم رحیمی با ۳۳ رای نفرات دوم و سوم، کریم سلیمی با ۳۰ رای نفر چهارم، سیدعلی محمد ابوئی مهریزی با ۲۸ رای نفر پنجم، احمد خوروش با ۲۶ رای نفر ششم و امید اسماعیل ظفر با ۲۳ رای نفر هفتم به عنوان اعضای هیات مدیره و احمد امینی‌فر و محمد عبدی به عنوان اعضای علی‌البدل هیات مدیره منتخب شدند.

 همچنین مجید سعیدیان به عنوان بازرس اصلی و غلامرضا سروی به عنوان بازرس علی البدل انتخاب شدند.

 

تولید ۱۶ میلیون تن مقاطع فولادی توسط اعضای انجمن

 

 اعضای انجمن نوردکاران فولادی ایران، تولید۱۶ میلیون تن مقاطع فولاد ایران را به عهده دارند که این میزان حدود ۹۰ درصد تولید فولاد ایران را شامل می‌شود و همگی متعلق به بخش خصوصی هستند.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد

منبع: می متالز