تاریخ: ۱۰ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۱۶
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۱۱۵۴۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون اول رییس جمهوری در مراسم روز ملی صنعت و معدن:

صادرکنندگان غیر نفتی سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی با امریکا هستند

می متالز - معاون اول رییس جمهوری در مراسم روز ملی صنعت و معدن اظهار کرد: صادرکنندگان غیر نفتی سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی با امریکا هستند.
صادرکنندگان غیر نفتی سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی با امریکا هستند

جهانگیری

به گزارش می متالز، اسحاق جهانگیری گفت: دولت تدبیر و امید در دوره دوازدهم دولت، حرکت خود را برای سیاست گذاری آغاز کرد و در آن رشد و توسعه با هدف افزایش قدرت خرید مردم و رشد اقتصادی تعریف شده بود.

وی با بیان اینکه برای اجرای این سیاست بخش خصوصی میدان‌دار شده بود در ادامه افزود: اصلاح نظام بانکی یکی دیگر از اقداماتی بود که در دستور کار دولت قرار گرفت اما در ادامه راه شرایط بین المللی برای کشور تغییر کرد و تحریم های سنگین از سوی آمریکا بر ایران اعمال شد.

جهانگیری افزود: امریکایی ها در ابتدا با اطمینان می گفتند که ایران چهل سالگی انقلاب را نخواهد دید اما بعد از اینکه این اتفاق نیفتاد، از فروپاشی اقتصاد ایران سخن گفتند و ما مجبور شدیم سیاست خود را در کشور تغییر دهیم؛ به این شکل در مقابل فشارهای خارجی و تحریم مقاومت کنیم و تاب آوری ملت را بالا ببریم تا معیشت مردم آسیب نبیند؛ بنابراین سیاست توسعه و رشد کشور به سیاست تاب آوری تبدیل شد.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اینکه آمریکا اقتصاد ایران و نفت کشور را هدف قرار داد گفت: برای مقابله با این شرایط،  به سمت حمایت از صادرکنندگان غیرنفتی به پیش رفتیم و صادرات در این بخش افزایش پیدا کرد.

به گفته جهانگیری صادرکنندگان غیرنفتی سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی با آمریکا هستند.

وی افزود: در سال گذشته علاوه بر تحریم، کرونا نیز به مشکلات کشور اضافه شد و صادرات را با مشکل روبه‌رو کرد. مجامع بین المللی نیز از رکود اقتصادی در جهان خبر دادند،اکنون کرونا سلامت، اقتصاد، معیشت و اشتغال را تحت تاثیر قرار داده و تمرکز دولت روی این موضوعات است. به این شکل که سلامت مردم آسیب نبیند و معیشت مردم با مشکل روبرو نشود.

وی به سیانت از  اشتغال طی دو دوره فعالیت دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت:  طی چند سال ۳ میلیون شغل در کشور ایجاد شده است.

به گفته وی، دولت ایران به معنای حاکمیت، دولت ثروتمندی است و به غیر از نفت دارایی های دیگری نیز دارد که به 7000هزار میلیارد می‌رسد. برای مثال ما در معادن فلزی جزو ۱۰ کشور اول دنیا هستیم.

وی افزود: صنعتگران در دوره شروع کرونا درخشیدند و در حد معجزه کار کردند.

به گفته وی کرونا و تحریم هر دو تهدید هستند اما از دل آن می توان فرصت ایجاد کرد؛ امروز ما در زمینه تجهیزات مورد نیاز کرونایی یکی از کشورهای صادر کننده هستیم و مهمترین انتظار دولت از صنعت این است که همچنان تامین نیاز کرونایی کشور را در دستور کار قرار دهد و حفاظت از پرسنل به عنوان نیروی کار بخش صنعت جزو مهم ترین اقدامات خود قرار دهد.

وی درخصوص تامین نیاز ارزی کشور نیز گفت: با توجه به شرایط موجود در صادرات نفتی، باید صادردرکنندگان غیرنفتی در تامین ارز به کشور کمک کنند که برای آنها رقمی معادل ۴۱ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است. چراکه  با توجه به شرایط فعلی در کشور میزان در آمد ارزی امسال نسبت به سال گذشته که 8میلیارد دلار بود نیز کمتر خواهد شد. 

وی همچنین اظهار کرد برنامه‌ریزی برای ساخت داخل از دوره وزارت رضا رحمانی در سال گذشته آغاز شده و ما کشور توانمندی در صنعت شده‌ایم؛ صنعتگران ایران به صادرات خدمات فنی مهندسی و ساخت کارخانه و غیره در دیگر کشورها می پردازند.

عناوین برگزیده