تاریخ: ۱۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۲۹
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۱۱۵۴۵۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس انجمن سنگ آهن ایران:

تغییرات بازار جهانی، تنها 5 درصد بر بازار سنگ آهن ایران اثر دارد

می متالز - شیوع مجدد ویروس کرونا در چین از یکسو و از طرف دیگر شروع بارندگی های سیل آسا در جنوب این کشور باعث تغییراتی در بازار قیمتی سنگ آهن شده است. این موضوع در حالی مطرح می شود که ایران به عنوان یکی از دارندگان زنجیره تولید فولاد درجهان شناخته شده و اثرات ناشی از بازار جهانی تنها 5 درصد بر بازار سنگ آهن کشور اثرگذار است.
تغییرات بازار جهانی، تنها 5 درصد بر بازار سنگ آهن ایران اثر دارد

به گزارش می متالز، مهرداد اکبریان رییس در خصوص شیوع کرونا و تاثیرات آن بر قیمت سنگ آهن گفته است: با شیوع مجدد ویروس کرونا در چین ممکن است کارخانجات چینی افت تولید پیدا کنند و تقاضا کاهش پیدا کند و قیمتها هم برای سنگ آهن و هم برای مشتقات دیگر آن کاهشی شوند اما تاثیر خاصی بر بازار سنگ آهن ایران نخواهد داشت.

به گفته وی، در ایران مجموعه تولید کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و فولاد وجود دارد و همه آنها به صورت داخلی و منفک از بازار خارجی عمل می‌کنند؛ بنابراین تاثیر چندانی از این رویداد نخواهد داشت. در واقع می توان گفت تغییر و به وجود آمدن هرگونه مشکل اعم از کاهش قیمت و تولید در  فعالیت معادن سنگ‌آهن و بازار این ماده معدنی در کشور  وابسته به بخشنامه ها و نوع تصمیمات مسئولان در کشور بوده و در کنار این موضوع واکنش شرکت‌های بزرگ نیز به موارد یادشده بر بازار سنگ آهن اثرگذار خواهد بود.

به گفته وی میزانی که سنگ آهن از بازار داخل و تصمیمات دولت تاثیر می پذیرد بسیار بالاتر از روند فعالیت‌های بازار جهانی است. در واقع سنگ آهن در ایران  تنها 5درصد از فعل و انفعالات خارجی تاثیر پذیر بوده و از این بابت نگرانی وجود ندارد.  بیشترین تحولات و تغییرات در خصوص بازار این ماده معدنی از مباحث و مشاجره های داخلی است.

گفتنی است چین به عنوان یکی از مصرف کنندگان بزرگ و عمده سنگ آهن در جهان بوده و هرگونه تغییر در شرایط فعلی این کشور که بر صنعت تولید فولاد آن اثرگذار باشد، بر بازار جهانی این دو محصول نیز اثرگذار خواهد بود؛ در مدت اخیر نیز همانگونه که گفته شد، به دلیل شیوع ویروس کرونا و شروع فصل بارندگی، فعالیت در زمینه های مختلف که وابسته به سنگ آهن هستند، کاهش یافته و پیش بینی ها برای کاهش قیمت این ماده معدنی وجود دارد.

عناوین برگزیده