تاریخ: ۱۶ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۰۷
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۱۱۵۵۳۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نماینده مجلس:

خام‌فروشی معادن قابل قبول نیست

می متالز - نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی گفت: خام فروشی معادن به هیچ عنوان قابل قبول نیست و خوراکی که باید در اختیار واحدهای تولیدی قرار گیرد به صورت خام از استان صادر می‌شود.
خام‌فروشی معادن قابل قبول نیست

به گزارش می متالز، محمدصالح جوکار در دیدار با جمعی از مدیران معادن و صنایع استان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه تشکیل کنسرسیوم معدن یزد تصریح کرد: تشکیل کنسرسیوم کار خوبی است و نمایندگان هم از این اقدام حمایت لازم را انجام می‌دهند.

وی افزود: البته باید این موضوع را هم در نظر داشت فولاد کشور ما چیزی نیست که برخی از جریان‌ها بخواهند به راحتی دست از سر آن بردارند و همچنان می‌خواهند به این صنعت نگاه پدرسالارانه خود را حفظ کنند.

رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی افزود: اگر در بحث قانون و مقررات مشکل و خلاء وجود دارد به ما اعلام شود تا نسبت به اصلاح آن در مجلس اقدام کنیم.

جوکار ادامه داد: تمام نمایندگان استان یزد با خام فروشی به صورت جدی مخالف هستیم و هر اقدامی لازم است برای حمایت از صنایع استان در راستای مقابله با خام فروشی انجام می‌دهیم.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی گفت: ما از معادن حمایت می‌کنیم ولی از آنها هم می‌خواهیم که به مسوولیت اجتماعی خود عمل کنند و سهم استان از معادن را پرداخت کنند.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه یزد به معادن است و اگر این سرمایه را هم نتوانیم برای استان استفاده کنیم، چیز دیگر برای یزد باقی نمی‌ماند گفت: ۴۰ درصد بیمه شدگان یکی از شهرستان‌های استان غیربومی هستند و این به معنای آن است که فرهنگ سنتی و بومی یزد دستخوش یک سری تغییرات شده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل اصلی استان بحث آب است خاطر نشان کرد: اگر در ارتباط با آب اقدام درستی انجام ندهیم از سال ۱۴۰۰ به بعد به شدت با تنش آبی روبرو می‌شویم و قطعا معادن می‌توانند کمک مهمی به تامین آب کنند.

جوکار تصریح کرد: از معادن می‌خواهیم حساب‌های خود را به یزد بیاورند و مالیاتی که پرداخت می‌کنند هم در یزد انجام شود؛ این موضوع سبب می‌شود انتظار نمایندگان هم برآورده شود.

وی خاطر نشان کرد: در مجلس فراکسیون معدن و صنایع معدنی در راستای حمایت از معدن کاران و صنایع معدنی ایجاد شده و یقینا از طریق مجلس از این صنعت حمایت لازم را انجام می‌دهیم.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس افزود: در حوزه قانون و قانون‌گذاری الان برنامه هفتم توسعه در دستور کار مجلس است و اگر نیازی از سوی معادن برای گنجاندن در این برنامه احساس می‌شود به صورت مکتوب اعلام شود.

جوکار افزود: به رغم اینکه در برنامه ششم توسعه تاکید ویژه بر اکتشافات بود کمترین اقدام در این حوزه صورت گرفته و معادن ما الان سر سفره‌ای هستند که تا ۱۰ یا ۱۲ سال دیگر خوراکی در آن باقی نمی‌ماند.

عضو فراکسیون معادن مجلس شورای اسلامی افزود: اگر اکتشاف نباشد معادن و صنایع معدنی استان به شدت با مشکل مواجه می‌شوند و نمی‌توانند به همین صورت به حیات خود ادامه دهند.

وی با بیان اینکه شاید دولت در شرایط فعلی توانمندی برای این کار را نداشته باشد گفت: بخش خصوصی به این موضوع ورود کند و با ارائه پیشنهاد، اقدام به اکتشاف کند.

همچنین رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد در ۱۳ اردیبهشت‌ماه امسال گفته بود:  طی سال گذشته ۴۵ فقره گواهی کشف در بخش معدن صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال ۹۷، ۱۳ درصد رشد داشته و زمینه اشتغال ۲۲۰ نفر فراهم شد.

محمدرضا علمدار یزدی با  اشاره به اینکه در این مدت ۲۹ فقره پروانه بهره برداری با سرمایه‌گذاری ۳۰۲ میلیارد ریال صادر شد افزود: پارسال ۶۵ فقره پروانه اکتشاف در بخش معدن صادر گردید.

وی ادامه داد:  یزد با دارا بودن بیش از ۶۰۰ معدن فعال و بیش از ۱۱ میلیارد تن مواد معدنی، بعد از کرمان در رتبه دوم ذخایر معدنی کشور قرار دارد به طوری بیش از ۱۲ هزار نفر در بخش معدن مشغول به کار هستند.

به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد، با استخراج سالیانه ۶۲ میلیون تن انواع مواد معدنی و تامین نیمی از خوراک واحدهای معدنی کشور، لقب دومین استان معدن خیز کشور را به خود اختصاص داده  است.

استان یزد دومین تولید کننده معدنی و یکی از سه استانی است که بالاترین میزان کشف‌های معدنی کشور را به خود اختصاص داده و در حوزه اشتغال معدنی هم جزو استانهای برتر است.

حدود ۱۲ هزار نفر به صورت مستقیم در معادن استان یزد اشتغال دارند و با وجود ۵۴۵ معدن دارای پروانه بهره برداری، این استان رتبه دوم کشور را در ذخیره معدنی و رتبه نخست را در تنوع مواد معدنی به خود اختصاص داده است.

نماینده مجلس: خام‌فروشی معادن قابل قبول نیست

عناوین برگزیده