تاریخ: ۱۷ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۱۸
بازدید: ۲۴۹
کد خبر: ۱۱۵۷۲۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس سازمان صمت کرمانشاه:

بی‌مبالاتی معدن‌کار، مسوول فنی و پیمانکار در حادثه معدن گیلانغرب مشهود است

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه به تشریح جزییات بیشتری از حادثه معدن قیرطبیعی گیلانغرب پرداخت.
بی‌مبالاتی معدن‌کار، مسوول فنی و پیمانکار در حادثه معدن گیلانغرب مشهود است

به گزارش می متالز، محسن دارابی در جلسه امروز (17 تیر) شورای معادن استان کرمانشاه آخرین گزارش از حادثه معدن گیلانغرب را تشریح کرد و گفت: چند دلیل برای وقوع این حادثه مطرح شده که شامل گاز گرفتگی، نقص فنی جت فن(بخش مکش) تونل معدن، بی مبالاتی معدنکار، مسوول فنی و پیمانکار، عدم توجه کارکنان معدن به موارد ایمنی و عدم توجه سازمان نظام مهندسی معدن در خصوص صلاحیت مسوول فنی معدن بوده است.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد لحظه‌ای که افراد وارد تونل معدن شدند هر دو کانال مکش موجود در تونل معدن به دلیل آسیب و نقص، جدا شده بوده که این کار اشتباه بوده و حداقل باید یک کانال در طول تونل 60 متری معدن کار می‌کرده است.

رئیس سازمان صمت استان کرمانشاه با بیان اینکه به دلیل پیچ‌ تونل معدن گاز در آن محبوس شده، یادآور شد: از سوی دیگر ورود به معدن در ساعت 11 تا 12 ظهر در گیلانغرب کار نادرستی بوده، زیرا در این زمان دما گاهی در این منطقه تا 46 درجه سانتی‌گراد می‌رسد که شدت باعث تشدید انتشار گاز در معدن قیرطبیعی خواهد شد.

به گفته دارابی، مسوول فنی این معدن نیز قرارداد پاره وقت داشته و در شرایطی که باید تمام مدت در معدن مستقر بوده، اما در سه معدن در نقاط مختلف استان و آن هم با فاصله زیاد مسوول فنی بوده است.

وی اظهار کرد: مجموع این موارد نشان می‌دهد معدن‌کار، مسوول فنی و پیمانکار بی‌مبالاتی داشتند. همچنین بی‌مبادلاتی معدن‌دار نیز مشهود است، زیرا زمان ورود افراد به معدن در محل معدن حاضر بوده و نباید اجازه ورود می‌داده است.

وی با بیان اینکه معدنی که در آن حادثه رخ داده فعلا تعطیل است، گفت: بررسی‌های بیشتر نیز درباره جزییات این حادثه در دست انجام است.

رئیس سازمان صمت استان کرمانشاه با بیان اینکه نباید اجازه بدهیم دیگر چنین اتفاقی در معادن رخ دهد، افزود: برای این منظور باید از ظرفیت حدود 600 عضو نظام مهندسی معدن استان به عنوان مسوول فنی معادن استان استفاده شود.

دارابی همچنین بر لزوم رعایت دستورالعمل‌های HSE در معادن تاکید کرد و گفت: در معادن خصوصا معادنی که تونلی هستند باید به اندازه حدود دو سوم نیروها کپسول اکسیژن وجود داشته باشد.

در حادثه معدن گیلانغرب که روز جمعه(13 تیر) رخ داد، یک نفر کشته و شش نفر مجروح شدند.

 

ایمیدرو برای فرآوری مواد معدنی کرمانشاه پای کار بیاید

وی در ادامه اشاره‌ای هم به وضعیت معدن فعال استان داشت و با بیان اینکه تا دی ماه دو سال قبل حدود 110 معدن فعال در استان داشتیم، اضافه کرد: این تعداد هم اکنون به 159 معدن از 202 معدن دارای پروانه بهره‌برداری استان  رسیده است.

رئیس سازمان صمت استان کرمانشاه با اشاره به فعال سازی 22 معدن راکد استان در سال گذشته و یازده معدن راکد در سه ماهه امسال، خاطرنشان کرد: در سال 1399 هم برای احیا 25 معدن استان هدفگذاری کردیم.

دارابی همچنین از رسیدگی به وضعیت 21 معدن رها شده استان از سال گذشته تاکنون خبر داد که سلب امتیاز شدند و عنوان کرد: شش ماه به صاحبان معادن حق اعتراض داده شده که تا کنون شش نفر از آنها متعهد به احیا معدن خود شدند و مابقی این معادن نیز به مزایده خواهد رفت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه بر لزوم توجه به فرآوری مواد معدنی در استان هم تاکید کرد و گفت: تقاضا داریم برای این منظور "ایمیدرو" در استان پای کار بیاید که البته قرار است به زودی کار پتانسیل یابی در حوزه فرآوری مواد معدنی را در استان آغاز کند.

دارابی اضافه کرد: واضح است که در برخی از انواع مواد معدنی از جمله سنگ تزئینی، قیرطبیعی و ... پتانسیل فرآوری قابل توجهی داریم.

عناوین برگزیده