تاریخ: ۱۷ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۱۱
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۱۱۵۷۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
موسوی:

دلیل افزایش نرخ ارز چیست؟/حدود ۲۶ میلیارد دلار ارز وارد کشور نشده است

می متالز - نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اصلی‌ترین دلیل افزایش نرخ دلار را عدم بازگشت ۲۶ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور توسط شرکت‌های صادرکننده دانست.
دلیل افزایش نرخ ارز چیست؟/حدود ۲۶ میلیارد دلار ارز وارد کشور نشده است

سید کاظم موسوی

به گزارش می متالز، سید کاظم موسوی در رابطه با راه‌های شکست نرخ افسارگسیخته ارز، گفت: یکی از دلایل افزایش خطرناک قیمت ارز، بازنگرداندن ارزها به کشور توسط صادرکنندگان است که این مبلغ حدود 26 میلیارد دلار است و به نظر می‌رسد با این کار به دنبال معاملات دیگر با کشورها هستند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازگرداندن 15 میلیارد دلار از ارز خارج شده، قیمت دلار را در کشور شکانده و قیمت‌ها متعادل می‌شوند، ادامه داد: گذاشتن زمان برای شرکت‌هایی که ارز را به کشور بازنگردانده جهت بازگرداندن این ارز و نظارت بر عملکردشان نخستین اقدامی است که دولت باید در این راستا انجام دهد و اگر به نتیجه مورد نظر نرسید باید آن‌ها را به قوه قضاییه ارجاع دهند.

 

پفک فروش دارو و اقلام بهداشتی وارد می‌کند

وی افزود: همچنین در مرحله دوم باید کار صادرات کالاهای مختلف را به شرکت‌های متخصص و قابل اطمینان و عبور کرده از فیلتر  تخصصی سپرد چراکه شرکت‌ها صرفا براساس سود، کالایی را وارد می‌کنند و تخصصی در زمینه آن کالا ندارند، بطور مثال یک پفک فروش دارو و اقلام بهداشتی وارد می‌کند چراکه سود بییشتر دارد.

موسوی با بیان اینکه به منظور ایجاد ثبات در بازار ارز و سکه، رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد به کمیسیون اقتصادی مجلس دعوت می‌شوند، اظهار کرد: قیمت‌های کنونی به هیچ عنوان مورد قبول مردم و مجلس نیست بنابراین باید با هر مکانیزمی شکسته شوند.

 

ضرورت اخذ مالیات از مالکان خانه‌های خالی

وی به ارتباط افزایش قیمت ارز و سکه با قیمت مسکن اشاره کرد و گفت: اخذ مالیات از مالکان خانه‌های خالی قیمت مسکن را پایین میاورد، همچنین اخذ مالیات، مانع از کمبود عرضه خانه می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه تورم ناشی از افزایش نرخ ارز تعطیلی کارخانه‌ها و تعدیل نیروها را بیش از گذشته به همراه داشته است، اضافه کرد: امیدوارم رئیس بانک مرکزی به قول خود مبنی بر کاهش قیمت ارز طی چند روز آینده عمل کند درحالی که مجلس با قدرت پای کار ایستاده و پیگیر تحقق این مهم است.

عناوین برگزیده