تاریخ: ۱۷ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۳۰
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۱۱۵۸۰۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

فولاد، هفته‌ای پرالتهاب را پشت‌سر گذاشت

می متالز - در این گزارش، تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور بررسی شده است. این گزارش به بررسی شرایط صنعت فولاد در دومین هفته تیرماه اختصاص دارد. استمرار ابطال معاملات شمش فولادی ازسوی بورس کالا بدترین خبری است که در هفته گذشته منتشر شد. این ابطال به‌زودی پیامدهای خود را در بازار فولاد نشان می‌دهد و به تشدید التهابات منجر می‌شود.
فولاد، هفته‌ای پرالتهاب را پشت‌سر گذاشت

به گزارش می متالز، شرکت بورس کالا که بنا به فسلفه وجودی خود، باید پاسدارِ مکانیسم عرضه و تقاضا باشد، در معاملات شمش فولادی، بر بخش عظیمی از خرید و فروش‌های انجام‌شده، مهر ابطال زد! این ابطال البته بدون‌پیامد نخواهد بود. با این دست‌فرمان و با استمرار رویه ابطال معاملات شمش، نوردکاران در تأمین مواد اولیه خود با مشکل جدی مواجه خواهند شد و مصرف‌کنندگان به احتمال زیاد باید منتظر رسیدن رشد قیمت میلگردباشند. 
تعیین سقف برای معاملات شمش فولادی در بورس کالا و در ادامه استفاده از ابزار ابطال معاملات، باعث می‌شود انباشت تقاضا در بازار بیشتر شود و این امر خود التهاب در بازار فولاد را بیشتر خواهد کرد. با هر ابطال معاملات، واحدهای نورد فولاد در تامین مواد اولیه خود با مشکل مواجه می‌شوند و این واحدها مجبور خواهند بود در سال جهش تولید، زیر ظرفیت اسمی خود کار کنند.

 

خبر خوب صنعت فولاد

خبر خوب هفته صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت، افزایش سرمایه دو شرکت فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان (نمادهای بورسی فولاد و فخوز) از محل سود انباشته این شرکت‌ها بود. 
در شرایطی که کشور در تحریم قرار دارد و تأمین مالی طرح‌های توسعه صنعت فولاد با تنگنای مالی و ارزی روبه‌رو است، بهترین روش برای پیشبرد طرح‌های توسعه، افزایش سرمایه از محل سود انباشته شرکت‌هاست. 
در شرایط فعلی، تقسیم حداکثری سود نقدی در مجامع سالانه، هیچ کمکی به توسعه صنعت فولاد نمی‌کند و بهتر است افزایش سرمایه از محل سود انباشته و حتی آورده نقدی سهامداران، به استراتژی اصلی شرکت‌ها تبدیل شود. اقبال به بازار سرمایه به‌شدت بالا رفته و اکنون زمان آن است که افزایش سرمایه از دو محل سود انباشته و آورده نقدی سهامداران، در دستور کار شرکت‌های بزرگ فولادی قرار گیرد. 
هفته گذشته، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران در یک گزارش، به این موضوع اشاره کرد و نوشت: با توجه به نیاز مالی شرکت‌های بزرگ در تعریف طرح‌های توسعه‌ای، ایمیدرو استراتژی افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل سود انباشته را از سال گذشته کلید زد و امسال هم شرکت‌هایی مانند مبارکه، مس، گل‌گهر، چادرملو و... این راهبرد را عملیاتی خواهند کرد. این رویکرد به‌منظور تکمیل راه‌اندازی طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌ها و با هدف «جهش تولید» اجرا می‌شود. بر این اساس، امسال فولاد مبارکه و شرکت ملی مس هر کدام ۱۰۰۰۰ میلیارد تومان، گل‌گهر ۵۲۰۰ میلیارد تومان، چادرملو ۱۲۰۰ میلیارد تومان و فولاد خوزستان ۱۳۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه خواهند داشت.

 

بهترین نماد فولادی

بهترین نماد فولادی بازار سهام در هفته دوم تیر را باید «فخاس» دانست. سهام فولادخراسان در بازار بورس، حتی در روز منفی هفته گذشته، یعنی در معاملات روز دوشنبه (۹تیر) نیز در سقف قیمتی روزانه معامله شد و در حالی که بسیاری از نمادها به صف فروش رفته بودند، این نماد صف خرید خود را حفظ کرد. البته تنها در روزهای کاری حدفاصل ۲ تا ۱۰ تیر، نماد فخاس شاهد رشد ۲۹ درصدی بوده است.

 

عرضه‌های فولادی در بورس کالا

در هفته مورد بحث ۸۹ هزار و ۷۱۸ تن، انواع شمش و محصولات فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت. حجم معاملات در هفته منتهی به ۱۳ تیر، بسیار کمتر از هفته منتهی به ۶ تیر بود. ارزش کل معاملات شمش و محصولات فولادی در بورس کالا در هفته گذشته ۷۴۳.۱ میلیارد تومان بود؛ در حالی که ارزش معاملات در هفته منتهی به ۶ تیر، حدود ۳ هزار میلیارد تومان گزارش شد.
فولاد مبارکه در هفته گذشته از محل فروش انواع ورق فولادی در بورس کالا، درآمد ۳۹۶.۱ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به فولاد مبارکه بود.

 

چالش هفته

چالش هفته گذشته، بازنگری در ضرایب قیمتی محصولات سنگ آهن (کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی) بود که با برگزاری جلسه بین فولادی‌ها و معدنی در وزارت صنعت،معدن و تجارت به اوج خود رسید و البته هیچ توافقی بر سر تغییر ضرایب حاصل نشد. 
جلسه مهمی با موضوع بررسی ضرایب قیمتی زنجیره فولاد در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد که این جلسه بدون تصمیم‌گیری درباره تغییر ضرایب قیمتی به پایان رسید. 
در این جلسه مقرر شد که کمیته‌ای ازسی معاونت امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل و آخرین تغییرات ضرایب قیمتی ازسوی وزارتخانه ابلاغ شود. البته اختلاف‌نظر شدیدی بین فولادی‌ها و معدنی‌ها درباره موضوع ضرایب قیمتی وجود دارد و اختلاف‌نظر شدید، رسیدن به توافق را بسیار دشوار کرده است.

منبع: صمت
عناوین برگزیده