تاریخ: ۱۷ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۵۱
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۱۱۵۸۰۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس:

دستیابی به ظرفیت اسمی، هدف نخست صبا فولاد است

می متالز - مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس گفت: کمبود مواد اولیه، خرابی خط تولید، توقفات پیاپی، در سال‌های بهره‌برداری مانع از دستیابی شرکت برای رسیدن به ظرفیت اسمی شده‌اند اما در سال جاری با توجه به تمهیدات اندیشیده شده، قصد داریم به ظرفیت اسمی خود یعنی تولید 1.5 میلیون تن بریکت گرم دست یابیم.
دستیابی به ظرفیت اسمی، هدف نخست صبا فولاد است

دستیابی به ظرفیت اسمی، هدف نخست صبا فولاد است

به گزارش می متالز، سعید بزرگی اظهار داشت: شرکت صبا فولاد خلیج فارس مانند سال‌های گذشته در تامین گندله سنگ آهن برای تولید محصول خود یعنی بریکت گرم، با مشکل مواجه است، البته در یکی دو ماه اخیر تدابیر موثری اندیشیده شده است که به زودی روال تامین گندله برای این مجموعه به وضعیت منطقی و قابل قبول برسد.

وی افزود: با تامین پایدار و به موقع گندله می‌توان امیدوار بود که دیگر توقفاتی در تولید به دلیل کمبود مواد اولیه رخ ندهد و همواره خطوط تولیدی شرکت در حال فعالیت باشد. به این ترتیب، هدف‌گذاری اصلی که پس از تغییر مدیریت در شرکت صبا فولاد خلیج فارس صورت گرفته، در نخستین گام تداوم تولید و سپس به ظرفیت رساندن مجموعه است.

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس تصریح کرد: در حال تلاش هستیم استاندارد PGT بررسی و خط به طور کامل تحویل گرفته شود تا پس از آن خط با تمام ظرفیت فعال باشد. در نظر داریم بتوانیم یک مجموعه تولیدی باثبات در صنعت فولاد داشته باشیم و بتوانیم در سال «جهش تولید» رکورد قابل توجهی در تولید رقم بزنیم.

بزرگی خاطرنشان کرد: سال جاری با تدابیر صورت گرفته توانستیم رکورد ماهانه تولید را در صبا فولاد بر جای بگذاریم، البته این رکورد حاصل شده تا رکورد مدنظر شرکت و ظرفیت اسمی فاصله نسبتا زیادی دارد.

وی اذعان کرد: سال گذشته به دلیل کمبود مواد اولیه و توقفات پیاپی در تولید، شرکت صبا فولاد خلیج فارس توانست تنها با 30 درصد از ظرفیت اسمی خود تولید داشته باشد. بنابراین ماموریت بزرگی پیش روی تیم مدیریت جدید و کارکنان برای دستیابی به ظرفیت نهایی و واقعی قرار دارد. با این حال، پس از گذراندن PGT مشخص خواهد شد که فاصله ظرفیت واقعی با ظرفیت اسمی شرکت به چه میزان است.

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس با اشاره به ظرفیت این شرکت، بیان کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید بریکت گرم شرکت صبا فولاد خلیج فارس حدود 1.5 میلیون تن در سال است و این در حالی است که در سال گذشته تنها 500 هزار تن بریکت گرم معادل یک‌سوم ظرفیت نهایی تولید، در این شرکت تولید شد.

بزرگی در خصوص تولید نسبتا پایین شرکت صبا فولاد خلیج فارس با توجه به ظرفیت، عنوان کرد: خرابی خطوط تولید، کمبود مواد اولیه، توقفات پیاپی در خط تولید و... باعث شد تا شرکت نتواند عملکرد مطلوبی از خود بر جای بگذارد.

وی ابراز امیدواری کرد با توجه به شروع کار گندله‌سازی مادکوش به عنوان تامین‌کننده مواد اولیه، بخشی از مشکلات شرکت صبا فولاد در خصوص تامین مواد اولیه حل شود.

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس اذعان کرد: با توجه به زمان کوتاه بهره‌برداری از گندله‌سازی مادکوش، این شرکت هم در میزان تولیدات و هم در کیفیت هنوز به استاندارد مورد نظر خود شرکت نرسیده است. همچنین مادکوش در تامین کنسانتره هنوز به شدت دچار مشکل بوده و تولید این شرکت با نوسان همراه است؛ به طوری که تولید این شرکت ثبات ندارد.

بزرگی ابراز کرد: طبیعی است که در ابتدای بهره‌برداری از یک شرکت، اتفاقات این‌چنینی رخ دهد. با این حال، می‌توان گفت به زودی شرکت مادکوش به شرایط ایده‌آل خواهد رسید و بخشی از تامین گندله صبا فولاد خلیچ فارس را به صورت پایدار انجام خواهد داد.

 

تعیین ضرایب قیمتی باید به تقویت صنعت فولاد منجر شود

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس با اشاره به احتمال تغییر ضرایب قیمتی مواد اولیه به ویژه گندله و کنسانتره، بیان کرد: در صورت تغییر ضرایب قیمتی تامین مواد اولیه، قطعا دچار چالش خواهیم شد، اما به نظر می‌رسد شرایط کنونی تداوم چندانی ندارد زیرا در حال حاضر عدم توازن در چرخه زنجیره فولاد مشاهده می‌شود.

بزرگی ادامه داد: امکانات و توانمندی‌های تولیدکنندگان کشور در زمینه کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی، بسیار محدودتر از امکانات تولیدکنندگان در حوزه ذوب و ریخته‌گری است. بنابراین اگر مشوق‌های لازم برای سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه تولید مواد اولیه صنعت فولاد لحاظ نشود، با توجه به سود و ارزش افزوده نسبتا بالایی که در حوزه ذوب و ریخته‌گری وجود دارد، سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های پایین‌دستی خواهند داشت. در نتیجه، حوزه مواد اولیه یعنی کنسانتره و گندله ضعیف باقی خواهند ماند.

وی تاکید کرد: مشوق‌های سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی صنعت فولاد می‌تواند شامل معافیت‌های مالیاتی یا تغییر ضرایب قیمتی باشد. از این رو، وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند با نگاه جامع به کل زنجیره و به صورت جامع‌تر، ضرایب قیمتی را به گونه‌ای طراحی کند که سرمایه‌گذاری به سمت حلقه‌های ضعیف‌تر و دارای کمبود هدایت شود تا این حلقه‌ها نیز توانمندی بیشتری پیدا کنند.

 

هدف اصلی صبا فولاد صادرات است

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس در خصوص برنامه‌های فروش و بازاریابی شرکت صبا فولاد خلیج فارس در سال جاری، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه محصول شرکت صبا فولاد خلیج فارس بریکت گرم است، بنابراین با آهن اسفنجی حاصل از احیا مستقیم متفاوت بوده و فضای بازار جداگانه‌ای دارد. به همین دلیل برخلاف آهن اسفنجی، بریکت گرم مشمول سهمیه‌بندی داخلی برای فروش نیست.

بزرگی در ادامه مطرح کرد: هنگامی که آهن اسفنجی به بریکت گرم (به عنوان محصول نهایی یک کارخانه) تبدیل می‌شود، هدف این است که در بازارهای بین‌المللی قابلیت صادرات پیدا کند. از این رو، کارخانه صبا فولاد خلیج فارس برای تولید محصول صادراتی احداث شده است.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه بریکت گرم یک کالای صادراتی است و مصرف‌کننده چندانی در داخل ندارد، اما طی یکی دو سال اخیر تلاش کرده‌ایم بخش عمده‌ای از محصول شرکت با توجه به شرایط داخل، به تولیدکنندگان داخلی و به شرکت‌هایی که امکان استفاده از بریکت گرم را به عنوان ماده اولیه دارند، عرضه کنیم؛ اما عرضه داخلی به این معنی نیست که از بازار صادراتی غافل شویم و همه محصول خود را در بازار داخلی به فروش برسانیم. چراکه این کارخانه اساسا برای صادرات احداث شده است.

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس در پایان ابراز امیدواری کرد با توجه به تمهیدات اندیشیده شده در خصوص تامین مواد اولیه، تعمیرات و بازاریابی و فروش، در سال جاری بتوانیم به ظرفیت اسمی دست یابیم تا کارخانه صبا فولاد خلیج فارس که دسترنج سرمایه‌گذاری بازنشستگان کشوری است، بتواند به ظرفیت و جایگاه واقعی خود در صنعت فولاد کشور دست یابد.

عناوین برگزیده