تاریخ: ۱۵ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۵۵
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۱۱۵۸۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش نرخ ارز، برخی صنایع را به آستانه مرگ نزدیک می‌کند

می متالز - یک کارشناس معدن در خصوص تاثیرات ناشی از افزایش نرخ ارز گفت: نباید اجازه داد نرخ ارز یکباره جهشی بالا برود بلکه باید متناسب با نرخ تورم آن را افزایش داد؛ چرا که این افزایش ناگهانی نرخ ارز منجر به افزایش هزینه ها برای صنایع و معادن شده و ادامه فعالیت آنها را متوقف کرده و حتی به آستانه مرگ نزدیک می‌کند.
افزایش نرخ ارز، برخی صنایع را به آستانه مرگ نزدیک می‌کند

به گزارش می متالز، مهرداد شکوهی رازی با بیان این مطلب در ادامه افزود: تمام کالاهایی که در کشور داریم و مورد استفاده قرار می‌دهیم به نوعی به ارز وابسته است. برای مثال مواد خوراکی مانند مرغ، تخم مرغ و حتی غذای دام از خارج وارد می‌شود و ما در نهایت به نرخ ارز وابسته ایم. بنابراین با افزایش نرخ ارز همه کالاها نیز گران می‌شوند.

به گفته وی، ممکن است به همان نسبت جهش قیمت‌ها همزمان با نرخ ارز انجام نشود اما در فاصله 3 ماهه همه کالاها قیمت خود را به ارز می رسانند، در نتیجه شرکت‌هایی معدنی نیز در این شرایط با مضیغه روبرو می‌شوند. برای مثال ماشین آلات معدنی مانند بولدوزر و لودر و ... و تجهیزات از نیازهای اصلی معادن هستند که با افزایش قیمت ارز امکان تهیه آن سخت می شود. در شرایط فعلی هزینه تعمیر یک بولدوزر از قیمت خود بولدوزر در 3 سال گذشته بیشتر شده و نیاز است تا نقدینگی مالی تامین شود.

این کارشناس و فعال حوزه معدن در ادامه افزود: در این میان شرکت‌هایی که توان مالی ندارند، با جهش یکباره نرخ ارز  از بین میروند و فعالیتشان متوقف می شود. همچنین کسانی که کالای خود را نسیه فروخته اند با افزایش نرخ ارز ضرر و زیان بسیاری می بینند. زیرا در مقطعی از زمان کالای خود را فروخته اند که قیمت به نسبت امروز بسیار پایین تر بوده است و اکنون که موعد دریافت پول فرارسیده با جهش قیمتی روبرو شده و ضرر کرده اند.

به عقیده وی، نباید اجازه داد که نرخ ارز یکباره جهشی بالا برود بلکه باید متناسب با نرخ تورم آن را افزایش داد. از دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد که نرح ارز 3 برابر شد، باید این تجربه حاصل می شد که هرچه تورم افزایش می یابد متناسب با آن نرخ ارز تغییر کند تا جامعه نیز خود را با شرایط تطبیق دهد. اما می بینیم که نرخ ارز در یک برهه سرکوب می شود و به مدت 3 سال آن را در یک قیمت نگه داشته و یکباره آن را به بالاترین حد ممکن می رسانند.

شکوهی رازی تاکید کرد که این اقدام برای بسیاری از صنایع کشور از معدن گرفته تا صنایع معدنی و دیگر حوزه ها زیان آور بوده و حتی ممکن است آنها را به آستانه مرگ برساند و برخی نیز فعالیت شان متوقف شود؛ کما اینکه اکنون موارد زیادی هستند که به دلیل افزایش نرخ ارز با مشکلات بسیاری روبرو شده اند.

عناوین برگزیده