تاریخ: ۱۷ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۱۰
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۱۱۵۸۴۹
سرویس خبر : انرژی

طرح توسعه ٢٨ مخزن نیازمند ۴۵٠٠ کیلومتر لوله نفتی

می متالز - مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در بازدید از شرکت لوله سازی اهواز گفت: طرح توسعه ۲۸ مخزن مجموعاً به ۴۵۰۰ کیلومتر انواع لوله نیاز دارد که پیمانکاران ملزم به استفاده حداکثری از لوله های ساخت داخل هستند.
طرح توسعه ٢٨ مخزن نیازمند ۴۵٠٠ کیلومتر لوله نفتی

به گزارش می متالز، احمد محمدی در این بازدید که به همراه تنی چند از مدیران ارشد مناطق نفتخیز جنوب انجام گرفت، یادآور شد: هدف از این بازدید افزایش همکاری و استفاده بیشتر از ظرفیت ها و توانمندی های شرکت لوله سازی اهواز در راستای حمایت از سازندگان داخلی است.

وی در نشستی که پس از این بازدید انجام شد ضمن اشاره به توانمندی مطلوب شرکت لوله سازی اهواز، گفت: آنچه در این جا شاهد هستیم، گویای این واقعیت است که شرکت لوله سازی اهواز باتوجه به زیرساخت های موجود، توان متخصصان و ظرفیت بالای تولید، افزون بر تأمین نیازهای داخلی کشور، توانایی ارائه خدمات و صدور محصول به کشورهای منطقه را نیز دارد.

احمد محمدی افزود: لوله، به عنوان یکی از پُرکاربردترین کالاها در منطقه نفتخیز جنوب، عمدتاً در دوبخش درون چاهی و سطح الارضی مورد استفاده قرار می گیرند؛ که در طرح افزایش و نگهداشت تولید بیش از ۴۵۰۰ کیلومتر لوله در اندازه های مختلف در این دو بخش مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیرعامل مناطق نفتخیز جنوب ادامه داد: بر این اساس و با پیش بینی نیازهای آینده، درسال ۱۳۹۸ دستورالعملی متناسب با ظرفیت تولید شرکت لوله سازی اهواز و سایر شرکت های داخلی، تهیه شد که براساس آن، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنو با تجدیدنظر در استانداردهای موجود، به جای استفاده اختصاصی از لوله های بدون درز (Seamless) در بخش لوله های سرچاهی، به سمت استفاده بیشتر از لوله های ERWتغییر رویکرد داد. این تغییر، ضمن تضمین ایمنی لازم، ما را قادر خواهد ساخت از ظرفیت شرکت های ایرانی و استانی بیش از گذشته استفاده کنیم.

احمد محمدی افزود: در طرح افزایش و نگهداشت تولید (۲۸ مخزن) نیاز مناطق نفتخیز جنوب به کالا چندبرابر شرایط قبل از اجرای این طرح است؛ در این بین لوله ها و قطعات فولادی بیشترین سهم را در سبد کالای پروژه به خود اختصاص داده اند و این یک فرصت مناسب برای شرکت های ایرانی و استانی توانمند از جمله لوله سازی اهواز است که توانمندی های خود را در این طرح ارائه کنند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در پایان با بیان اینکه همه ی ما موظف هستیم در راستای حمایت واقعی از سازندگان داخلی و حداکثرسازی ساخت داخل، همراهی کامل و اقدام عملی در این راستا انجام دهیم، به تدوین برنامه ۵ ساله موردنیاز مناطق نفتخیز جنوب شرکت های لوله سازی و سایر تولیدکنندگان نیز اشاره کرد و افزود: باتوجه به برنامه ها و طرح های در دست اجرای شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب، برنامه ۵ ساله نیازهای کالایی این شرکت تهیه و به شرکت های تولید کننده اعلام و هرسال این نیاز به روزرسانی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت لوله سازی اهواز نیز در این نشست با قدردانی از حضورمدیرعامل و مدیران ارشد مناطق نفتخیز جنوب، اظهار داشت: شرکت لوله سازی اهواز در اکثر مناقصات مربوط به تأمین لوله طرح توسعه ۲۸ مخزن، با اختلاف چشمگیر برنده مناقصه بوده و به دلیل کیفیت بالا، قیمت مناسب و فاصله اندک با میادین و محل مصرف​، نظر بسیاری از پیمانکاران مجری طرح را به خود جلب نموده است.

وی ضمن استقبال از پیشنهادات ارائه شده از سوی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، اضافه کرد: شرکت لوله سازی اهواز آمادگی دارد کلیه ی نیازهای مناطق نفتخیز جنوب را به ویژه در زمینه ی لوله های ERW را مرتفع نماید و انتظار داریم که همکاری بیشتری بین دو مجموعه برقرار شود و استفاده از ظرفیت و توان شرکت لوله سازی در مجموعه مناطق نفتخیز جنوب در اولویت قرار گیرد.

مدیرامور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز در این جلسه گفت: تعامل و ارتباط بین دو مجموعه باید بیشتر شود و این آمادگی در مناطق نفتخیز جنوب و همکاران ما برای تبادل اطلاعات و ارتباط بیشتر و موثرتر وجود دارد.

صادق فتح اللهی با اشاره به طرح افزایش و نگهداشت تولید ادامه داد: هدف اصلی این طرح اشتغال، رونق اقتصادی و توانمندسازی بخش مولد داخلی با اتکا به صنعت پیشران نفت است و تمامی پیمانکاران ما ملزم به استفاده حداکثری از کالاهای ساخت داخل هستند.

وی افزود: طرح توسعه ۲۸ مخزن ظرفیت بسیار بالایی برای به کارگیری شرکت ها و سازندگان داخلی فراهم کرده و به خصوص در بخش تأمین لوله شرکت های لوله سازی اهواز، گروه ملی و شرکت لوله سازی اسفراین می توانند با هم افزایی در این طرح مشارکت و حضور فعالی داشته باشند.

مدیر تدارکات و امور کالا شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز در این نشست اظهار داشت: تمام نیازهای کالایی طرح ۲۸ مخزن چه در بخش سطح الارض و چه در بخش تحت الارض در اختیار شرکت های توانمد داخلی و از جمله شرکت لوله سازی اهواز قرار گرفته است.

سعید امینی زاده با اشاره به نیازمندی های طرح ۲۸ مخزن به انواع لوله، افزود: نیاز ما در سه بخش لوله های ERW وSAW ، لوله های بدون درز خطوط جریانی و لوله های حفاری است که خوشبختانه در بسیاری از زمینه ها، توانایی تولید براساس استانداردهای لازم را داریم و در بخش هایی نیز لازم است که از طریق کسب دانش و کار علمی نسبت به رفع کمبودها و تقویت توانمندی اقدام کنیم.

در بخشی از این نشست، رئیس بررسی های اقتصادی و برنامه ریزی راهبردی شرکت لوله سازی اهواز نیز گزارشی از توانمندی ها و اقدامات شاخص این شرکت ارائه داد. علی اصغر زارع براتپور با اشاره به تولید افزون بر ۹ میلیون تُن لوله از بدو تأسیس شرکت لوله سازی اهواز خاطرنشان ساخت: در سال های اخیر، این شرکت با اتکا به نیروی انسانی متخصص، در فضایی رقابتی به سوددهی رسیده و از ابتدای تأسیس تا کنون، ۶۵ درصد کل لوله مصرف شده در صنعت نف و گاز کشور را تولید کرده است.

مطالب مرتبط
سه سال پیش
عناوین برگزیده