تاریخ: ۱۴ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۳:۴۸
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۱۱۵۸۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عجایب 6‌گانه پرسودترین بورس جهان!

عجایب بورس تهران؛ از هم‌ترازی ایران‌خودرو با «رنو» تا رشد 477درصدی کدما در 3 ماه

می متالز - در این گزارش با بررسی بازار سهام به 6 مورد جالب توجه از هزاران مورد عجیب بازار سهام اشاره کرده است. بازدهی 157درصدی بورس ایران در سال 2020 و رشد باورنکردنی در ارزش بازاری سهام‌هایی چون فولاد و ایران‌خودرو از مواردی است که این روز‌ها ملموس‌تر شده است.
عجایب بورس تهران؛ از هم‌ترازی ایران‌خودرو با «رنو» تا رشد 477درصدی کدما در 3 ماه

به گزارش می متالز، بورس تهران همچنان درحال خلق رکورد‌های عجیب و نکته‌های غریبی است که به‌هیچ‌وجه منطقی نبوده و به‌نظر می‌رسد این موارد تبدیل به مسائلی عادی برای سیاستگذاران و عموم سهاداران شده است. در این گزارش با بررسی بازار سهام به 6 مورد جالب توجه از هزاران مورد عجیب بازار سهام اشاره کرده است. لازم به‌ذکر است که یافتن مواردی از این دست در این روزهای بازار به‌هیچ‌وجه کار سختی نبوده اما کنترل ادامه روند شکل‌گیری چنین مواردی قطعا مشکل خواهد بود.

بورس ایران پرسودترین بورس جهان!

گزارش فدراسیون جهانی بورس‌ها با تاکید این نکته، نشان می‌دهد بورس تهران با 66 درصد بازدهی در ژوئن 2020 پربازده‌ترین بورس دنیا در این ماه بوده است. از طرفی اختلاف عمیق در بازدهی بورس تهران با دیگر بورس‌های دنیا تنها در بازده ماهانه خلاصه نمی‌شود، بلکه بازار سهام کشور با ثبت بازده 157 درصدی از ابتدای سال 2020 میلادی تنها بورس ونزوئلا را با 249 درصد بالای‌سر خود می‌بیند.

سهام ایران‌خودرو هم‌تراز رنو تولیدش 9.5 برابر کمتر!

سهام ایران‌خودرو 27 اردیبهشت 99 با قیمت 58 تومان بازگشایی و در همان روز رشد صددرصدی قیمت را تجربه کرد. پس از آن نیز تا آخرین روز معاملاتی، این شرکت تنها سه‌روز کاری را بدون صف خرید بودن به‌پایان رسانده است. رکورد عجیب این شرکت ارزش بازاری شرکت است که این روز‌ها به 131 هزار میلیارد تومان یا با احتساب دلار 19هزار تومانی، به حدود 7 میلیارد دلار رسیده است. این مقدار از ارزش بازاری کمپانی بزرگ رنو که حدود 6.5 میلیارد دلار است، بیشتر بوده است.

داستان عجیب بازار 18 میلیارد دلاری فولاد

درکنار وضعیت عجیب ارزش بازاری شرکت ایران‌خودرو، ارزش بازاری شرکت فولاد نیز شرایط مشابهی را رقم زده است، به‌طوری‌که فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» که آخرین روز معاملاتی خود را با قیمت 1165 تومان به‌پایان رسانده دیگر سهم بزرگ و شاخص‌ساز بازار محسوب شده است که به‌تنهایی 6 درصد از کل ارزش بازار را تشکیل می‌دهد. این شرکت که تنها از اولین روز معاملاتی 99 تا به حال حدود 260 درصد رشد کرده، ارزش بازاری خود را به 371 هزار میلیارد تومان یا 18 میلیارد دلار رسانده است.

فوکا در سیطره 7 حقیقی

 ترکیب سهامداران عمده فولاد کاویان نشان می‌دهد که نه‌تنها هیچ‌شرکت حقوقی‌ای در سهامداران عمده این شرکت حضور ندارد، بلکه از مجموع 5 میلیارد و 970 میلیون برگه سهام این شرکت، بیش از 5 میلیارد و 200 میلیون برگه سهام تحت مالکیت 7 سهامدار حقیقی است. به عبارت دیگر بیش از 86 درصد از سهام آن در اختیار اشخاص حقیقی و تنها 770 میلیون سهام آن یا 14درصد در اختیار دیگر سرمایه‌گذاران است. شرکت در سه ماهه نخست سال 99 مقدار 157درصد رشد را تجربه کرده است.

رشد 477 درصدی کدما در 3 ماه!

مورد عجیب دیگر در بازار سهام، گران‌ترین سهم این بازار؛ «معدنی دماوند با نماد کدما» است. این سهام که در آخرین روز کاری بازار، کار خود را با ثبت قیمت 51 هزار تومان به پایان رسانده است. تنها در طول سه‌ماه این سهم رشد قیمتی 42 هزار تومانی را تجربه کرده است. این شرکت در اولین روز معاملاتی سال 99 کار خود را با قیمت 8900 تومان به‌ازای هر برگ سهم به پایان رسانده، اما در مدت اخیر با رشد 477 درصدی به قیمت 51 هزار تومان رسیده است.

58 درصد از سهام «های‌وب» در اختیار یک نفر!

در بررسی ترکیب سهامداران عمده شرکت داده‌گستر عصر نوین های‌وب با نماد معاملاتی «های‌وب» متوجه حضور یک سهامدار حقیقی می‌شویم که ازمجموع چهار میلیارد برگه سهام این شرکت در حدود دو میلیارد و 348 میلیون برگه سهام و یا 58 درصد از سهام های‌وب را در تملک خود دارد و چهار شرکت حقوقی به‌عنوان سهامداران عمده های‌وب 10 درصد از سهام را در اختیار خود دارند و درحدود 30 درصد دیگر سهام نیز به‌عنوان سهام شناور شناخته می‌شود، بنابراین نمی‌توان نقش این سرمایه‌گذار در رشد و بازدهی سهام های‌وب را به‌راحتی کتمان کرد و نادیده گرفت.

عناوین برگزیده