تاریخ: ۱۸ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۰۵
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۱۱۵۸۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس:

افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات به نفع صادرات کشور است

می متالز - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت: پیشنهادهای بانک توسعه صادرات در خصوص رفع محدودیت های قانونی، افزایش سرمایه و معافیت های مالیاتی درست و به جا و به نفع جریان صادرات کشور است.
افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات به نفع صادرات کشور است

به گزارش می متالز، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در آستانه بیست و نهمین سالگرد تاسیس بانک توسعه صادرات ایران در دیدار با مدیران این بانک با بیان مطلب فوق افزود: راهکارهای مطرح شده در جهت حمایت از تامین مالی صادرات کاملا درست و به جاست و پیشنهاد می کنم موارد مطروحه را که در ید اختیارات مجلس است به کمیسیون اقتصادی ارائه کنید؛ تلاش ما این است که در کمترین زمان ممکن پیگیری های لازم در این رابطه انجام شود.

محمدرضا پورابراهیمی پس از استماع گزارش عملکرد بانک توسعه صادرات، سیاست ها و عملکرد این بانک را شایسته تقدیر دانست و گفت: پیشنهادهایی که در جلسه مطرح شد، قابل تامل و بررسی است و طبیعتا این رویه دو سویه خواهد بود؛ مجلس و دولت نیز انتظاراتی از بانک توسعه صادرات دارد و در نهایت این تعامل دوسویه به نفع صادرات کشور خواهد بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای صادرات را در شرایط فعلی اقتصاد کشور و نیاز مبرم به ارزآوری، همچون آب حیات دانست و گفت: موضوع صادرات در کمیسیون اقتصادی مجلس در اولویت مباحث قرار دارد و در این میان نقش بانک توسعه صادرات در این حوزه بر کسی پوشیده نیست و بسیار حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: طبیعی است در شرایط فعلی تحریم ها و جنگ اقتصادی و ضرورت حمایت از صادرات، نمی توان نحوه عملکرد بانک توسعه صادرات را با شرایط و دوران عادی اقتصادی مقایسه کرد.

پورابراهیمی بر اهمیت خلاقیت و نوآوری در اداره بانک های توسعه ای همچون بانک توسعه صادرات تاکید کرد و گفت: رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده که ۲۷ میلیارد دلار ارز صادرات غیر نفتی به کشور برنگشته است؛ بانک توسعه صادرات هم به عنوان بانک تخصصی حامی صادرات، در این زمینه بررسی های لازم را انجام داده و راهکارهای خود را برای رفع این چالش ارائه کند.

پور ابراهیمی تعدد نرخ ارز را یکی از عوامل مهم بی انگیزگی صادرکنندگان در بازگرداندن ارز خود به کشور دانست و گفت: این مساله تاثیر منفی خود را بر اقتصاد کشور گذاشته است و باید برای آن چاره اندیشی شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از مدیرعامل بانک توسعه صادرات خواست تا برنامه پیشنهادی خود را برای شرایط دشوار فعلی و حتی شرایط سخت تر به دولت ارائه کند، پور ابراهیمی گفت: مهمترین موضوع امروز در حوزه اقتصادی پاسخ به این سوال است که چگونه می توانیم در عرصه اقتصادی امروز فعالیت کنیم و ارزآوری را تداوم دهیم؛ انتظار می رود روشی متفاوت از رویکرد عادی در پیش بگیریم.

وی اظهار داشت: امروز آمریکا ده ها مجموعه اقتصادی را بسیج کرده تا ایران را در حوزه اقتصادی به ویژه در زمینه مبادلات ارزی زمینگیر کند؛ این رویکرد، آرایش جنگی دشمن است؛ آمریکا تمام قد وارد این جنگ اقتصادی شده، حال باید ببینیم آیا ما برای این جنگ آماده هستیم یا خیر؟

پورابراهیمی گفت: درخواست ما از بانک توسعه صادرات این است که در شرایط جنگ اقتصادی، راهکارهای خود را برای عبور موفق از چالش های پیش روی صادرات به ما ارائه کند. وی از آمادگی و حمایت مجلس به بانک توسعه صادرات خبر داد و گفت: بانک توسعه صادرات می تواند حداقل معادل یک چهارم ظرفیت اقتصاد کشور در حوزه صادرات تسهیلات و خدمات ارائه کند؛ مجلس می تواند به بانک توسعه صادرات در این زمینه کمک کرده و ظرفیت خدمات رسانی این نهاد حمایتی را به چند برابر ظرفیت فعلی برساند.

رییس کمیسیون اقتصادی کشور در ادامه این نشست گفت: بانک توسعه صادرات به دلیل دولتی بودن، محدودیت هایی دارد؛ از آنجایی که بار صادرات غیر نفتی بر دوش بخش غیر دولتی است می توان ساختاری را در زیر مجموعه بانک تعریف کرد که بخش خصوصی بتواند از تجهیز منابع استفاده کند.

به گفته وی، این همکاری می تواند با جذب سرمایه بخش خصوصی از مسیر انتقال گردش مالی به بانک توسعه صادرات، این بانک را از افزایش سرمایه از سوی دولت بی نیاز کند؛ پیش نیاز این کار برداشتن محدویت های دولتی در این بانک است.

این نماینده مجلس با پیشنهاد اینکه شاید بتوان سهام بانک توسعه صادرات را عرضه کرد و آن را از حالت دولتی خارج کرد گفت: بانک توسعه صادرات باید در این زمینه از تجربیات جهانی استفاده کرده و پیشنهاد خود اعم از ارائه سهام بانک، کاهش سهم دولت و دیگر راهکارهای عملیاتی به مجلس ارائه کند.

پورابراهیمی در حوزه محدودیت در نقل و انتقالات ارزی گفت: استفاده از ظرفیت ارزهای دیجیتال در بحث تبادلات بانکی پیشنهادی است که کمیسیون اقتصادی بر آن تمرکز دارد؛ می خواهیم بدانیم چطور می توان وارد حوزه تولید ارز دیجیتال شد و در این بخش ظرفیت سازی کرد. دولت از پبشنهاد و برنامه های بانکها و نهادهای تخصصی در این زمینه استقبال می کند.

عناوین برگزیده