تاریخ: ۱۸ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۵۲
بازدید: ۲۸۵
کد خبر: ۱۱۵۹۰۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد:

اولین محموله شمش آلومینیوم لامرد به‌زودی صادر می‌شود

می متالز - مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد گفت: با فراهم شدن مقدمات لازم، نخستین محموله شمش تولیدی مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) یا اولین محموله محصول صادراتی منطقه ویژه لامرد به زودی وارد بازارهای جهانی می شود.
اولین محموله شمش آلومینیوم لامرد به‌زودی صادر می‌شود

به گزارش می متالز، فریدون فدایی‌دولت چهارشنبه ۱۸ تیر در جمع خبرنگاران، حجم پیش‌بینی شده برای صادرات شمش تولیدی آلومینیوم جنوب را 12 هزار تن اعلام و خاطرنشان کرد که این اقدام با همکاری گمرک منطقه ویژه اقتصادی لامرد انجام خواهد شد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد با بیان اینکه شمش‌های تولیدی با برند تجاری "سالکو" به بازار جهانی صادر می شود، ادامه داد: اکنون پس از چندین سال تلاش بی‌وقفه در حالی آرزوی دیرینه مردم محقق می‌شود که منطقه ویژه اقتصادی لامرد به جمع تولید کنندگان فلز ارزشمند آلومینیوم پیوسته و از این پس لامرد نقش برجسته‌ای در صادرات محصولات آلومینیومی ایفا خواهد کرد که گامی بزرگ در راستای تحقق افزایش توان صادراتی کشور خواهد بود.

فدایی‌دولت با بیان اینکه صادرات محصولات شمش آلومینیوم به بازارهای جهانی درحالی انجام می‌شود که این شرکت اخیرا در لیست تحریم های اقتصادی آمریکا قرار گرفته است، گفت: این موضوع سبب شد تا دست اندرکاران با همتی مضاعف و در سال جهش تولید با تکیه بر عزم و اراده و توانمندی متخصصان داخلی، پیش از موعد زمان بندی شده موفق به تمهید شرایط صادرات این فلز ارزشمند شدند و این روند با جدیت و حجم بیشتری ادامه می یابد.

وی در ادامه با اشاره به مهیا بودن شرایط برای سرمایه گذاری در شهرک پایین دست آلومینیوم (آلوم شهر) اضافه کرد: طرح آلومینیوم جنوب با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن و با زنجیره کامل تولید شامل کارگاه های ذوب آلومینیوم، آندسازی، سالن های ریخته‌گری و سایر تجهیزات بستر بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری در شهرک پایین دست آلومینیوم (آلوم شهر) فراهم کرده است.

کارخانه آلومینیوم جنوب با ارزش سرمایه گذاری ۱.۲ میلیارد دلار با عاملیت بانک صادرات ایران و همکاری سندیکای بانکی با تامین سرمایه از طریق منابع خارجی و با سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری غدیر و سازمان ایمیدرو ساخته شد و اوایل اردیبهشت ماه امسال به صورت ویدیو کنفرانس و با دستور رئیس جمهور و باحضور وزیر صمت به بهره برداری رسید.

این کارخانه به عنوان مدرنترین و بزرگترین کارخانه آلومینیوم ایران به شمار می‌رود و در زمینی به وسعت ۲۰۰ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی لامرد و با هدف رفع نیازهای داخل و توسعه صادرات و همچنین فراهم کردن زمینه اشتغال ۱۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم، طراحی و راه‌اندازی شده است.

باتوجه به شرایط مهیا شده پس از افتتاح آلومینیوم جنوب و تولید شمش و آلومینیوم مذاب، امکان سرمایه گذاری در طرح هایی پرسودی چون تیوب آلومینیومی، کرکره، سقف کاذب، درب و پنجره دو جداره، بازیافت ضایعات، رینگ خودرو، فویل، کامپوزیت، پیستون و سرسیلندر، سیم و کابل، پارچه نسوز، قوطی بسته بندی، انواع پروفیل، پیچ و مهره، کویل food grad را فراهم کرده است.

منطقه ویژه اقتصادی لامرد در جنوب استان فارس قرار دارد و وسعتی بالغ بر ۸۵۰۰ هکتار را در بر می‌گیرد. این منطقه زیرمجموعه های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) محسوب می‌شود و با اهدافی نظیر انتقال دانش، افزایش توان صادراتی و تامین نیازهای داخلی از طریق توسعه صنایع مادر، اشتغال زایی و رفع محرومیت مناطق پیرامونی، جذب سرمایه های داخلی و خارجی و اجرای سیاست‌های توسعه ای منطقه ای در محل تلاقی سه استان دارای منابع سرشار نفت و گاز (فارس، بوشهر و هرمزگان) ایجاد شده است.

مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب، نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی، نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۳۰ مگاواتی، کارخانه های تولید سنگ مصنوعی و آسفالت از دیگر صنایع مستقر در این منطقه است.

در طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی لامرد، تولید شمش منیزیم، فولاد، آلومینیوم و صنایع مرتبط پایین دست، نیروگاه‌های برق و صنایع پتروشیمی، نفت و گاز، سیمان و استقرار صنایع مادر پیش بینی شده است.

عناوین برگزیده