تاریخ: ۱۸ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۲۱
بازدید: ۲۹۵
کد خبر: ۱۱۵۹۳۵

خودداری کارخانجات فولاد از اجرای تن - کیلومتر

می متالز - یک فعال بخش حمل و نقل کالا پیشنهاد داد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به صورت سراسری نرخ حداقلی (کف قیمت) یعنی همان تن کیلومتر را از طریق وب سرویس در مسافت‌های مختلف در سیستم بارنامه نویسی شرکت‌ها اعمال نموده تا شرکت‌ها نتوانند زیر نرخ مصوب بارنامه صادر کنند.
خودداری کارخانجات فولاد از اجرای تن - کیلومتر

به گزارش می متالز، نوید خیرمند با اشاره به دستورالعمل شماره۴۳۳۳۵/۷۴/۱ مورخ ۹۹.۰۴.۱۴ دفتر حمل کالا سازمان گفت: باوجود آن‌که شفافیت در محاسبه نرخ کرایه بر اساس تن کیلومتر از مطالبات رانندگان و کامیونداران کشور از سال ۹۷ تاکنون بوده و در دستورالعمل شماره ۸۰۷۷۵/۷۴/۱ مورخ ۹۷.۰۶.۲۵ نیز در بند ۵ آن به‌صراحت به موضوع جدا بودن حقوق شرکت‌های حمل و نقل و هزینه‌های دیگر از نرخ تن کیلومتر اشاره شده، اما به‌نظر می‌رسد عدم وجود ضمانت اجرایی موجب بی‌توجهی شرکت‌های حمل و نقل به این دستورالعمل‌ها و در نتیجه تضییع حقوق رانندگان شده است.

عدم تمکین شرکت‌های حمل و نقل از نرخ تن - کیلومتر

وی این مطلب را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و افزود:  هم در سال ۹۷ و هم اکنون با وجود آن‌که در دستورالعمل‌ها به‌صراحت موضوع افزودن کمیسیون به کرایه تن کیلومتر تبیین شده اما اکثر شرکت‌ها بدان تمکین نکرده و با بهانه‌های مختلف از جمله این‌که به ما ابلاغ نشده و یا این‌که کرایه ما توافقی است و ربطی به تن کیلومتر ندارد، از اجرای آن طفره می‌روند.

این کامیوندار خود راننده با طرح این موضوع که «چطور شرکت‌هایی که موجودیت و مجوز فعالیت خود را از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دریافت می‌کنند به دستورالعمل‌های آن سازمان عمل نمی‌کنند جای تامل دارد»، بیان کرد: در خصوص بند یک دستورالعمل ۹۹.۰۴.۱۴ این نکته نیز وجود دارد که اجرای تن کیلومتر متاسفانه محدود به سالن‌های اعلام بار بوده که نظارت بر آنها نسبت به بازارچه‌ها و یا پایانه بارهای خصوصی بیشتر است و یا اکثراً برای کاربری کفی و تریلرهایی که دارای اعلام بار در بنادر هستند اجرا شده است.

خیرمند گفت: حال آن‌که نرخ شاخص، بر اساس نگاه کارشناسی و علمی و بررسی‌های پارامترهای دخیل در هزینه تمام شده است و اعلام نرخ کمتر به جز زیان راننده و کامیوندار نتیجه دیگری ندارد.

وی با بیان این‌که «متأسفانه شاهدیم در خارج از سالن‌های اعلام بار کرایه‌های حمل تا ۳۰ درصد کمتر از این نرخ به اسم توافقی اعلام می‌شود» افزود: همچنین در کاربری‌هایی همچون تانکر، کمپرسی، سواری کش، اتاق دار و... که فاقد سالن اعلام بار هستند هیچ‌گونه نظارتی بر کرایه‌ها وجود ندارد و از این نظر شاهد اجحاف در حق آنها هستیم.

خودداری کارخانجات فولاد از اجرای تن - کیلومتر

او ادامه داد: از طرف دیگر طی همین مدت از اجرا شدن نرخ جدید تن - کیلومتر شاهدیم برخی کارخانجات بزرگ فولادی به خصوص از اجرای آن سر باز زده و قیمت پیشنهادی خود را به شرکت‌های حمل دیکته می‌کنند.

این راننده کامیون افزود: سوال این است که شرکت‌هایی که طی 2 سال گذشته نرخ محصولاتشان بعضاً تا چهار برابر افزایش قیمت داشته چطور اجازه دارند در نرخ حمل و نقل اعمال نفوذ کرده و حقوق رانندگان را تضییع نمایند مگر در زمان افزایش محصولات خود از سازمان راهداری مجوز می‌گیرند که امروز نظر خود را بر دستورالعمل سازمان ارج می‌دانند؟

خیرمند تاکید کرد: آنها که بر حسب قیمت‌های جهانی و در بورس قیمت‌های خود را لحظه‌ای تغییر می‌دهند و حتی اگر افزایش قیمت نرخ حمل بر بهای تمام شده آنها تأثیر بگذارد، می‌توانند از طریق وزارت صمت پیگیر تغییر قیمت بر حسب آنالیز بهای تمام شده محصول باشند بنابراین منصفانه نیست صنعت حمل و نقل که خود بخشی مهم و اساسی از فرآیند تولید است فدای زیاده‌خواهی احتمالی متولیان صنعت فولاد شود.

وی عنوان کرد: سوال دیگر این‌که چرا چنین تبعیضی انجام می‌گیرد اگر این نرخ جای تخفیف دارد پس گناه صنایع کوچکتر چیست که نمی‌توانند از آن بهره ببرند و این تخفیف شامل حالشان نمی‌شود؟!

این فعال بخش حمل و نقل جاده‌ای کالا با بیان این‌که امروز فعالیت رانندگان و حمل بار با کرایه زیر تعرفه از روی رضایت نیست بلکه از روی ناچاری است، خاطرنشان کرد: قطعاً بی‌توجهی به چنین موضوعی هم از نظر شرعی و هم از نظر وجدان انسانی توجیه‌پذیر نیست لذا از مسئولان خواهشمندیم با درایت خو، نسبت به رفع نواقص پیشروی اجرای صحیح تن کیلومتر اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند.

چند راهکار و پیشنهاد برای رفع مشکلات موجود

به گزارش تین نیوز، وی در ادامه چند راهکار و پیشنهاد برای رفع مشکلات موجود ارایه کرد و گفت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای می‌تواند به صورت سراسری نرخ حداقلی (کف قیمت) یعنی همان تن کیلومتر را به صورت وب سرویس در مسافت‌های مختلف در سیستم بارنامه نویسی شرکت‌ها اعمال نموده تا شرکت‌های حمل حتی اگر هم بخواهند نتوانند، زیر نرخ مصوب بارنامه صادر کنند.

خیرمند افزود: همچنین نرخنامه‌ای به صورت سراسری منطبق بر محاسبات تن کیلومتر در مسافت‌های مختلف (از کیلومتر اول تا ۳۰۰۰) توسط سازمان به شرکت‌ها داده شود و شرکت‌ها ملزم به نصب آن در محیط شرکت باشند به‌نحوی که قابل رویت برای رانندگان باشد.

وی عنوان کرد: ضمن این‌که مدیران کل استان‌های مختلف می‌توانند نسبت به این نرخنامه تعرفه‌های استانی را تدوین و تنظیم نمایند و بر اعمال آن در سیستم شرکت نظارت نمایند.

خیرمند بیان کرد: کارشناسان رسیدگی به شکایات در سامانه ۱۴۱  نیز می‌توانند نسبت به این تحولات آموزش داده شوند.

این کامیوندار خود راننده در ادامه از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و دفتر حمل کالا این سازمان بابت اعلام صریح و شفاف نحوه محاسبه کرایه و همچنین نحوه دریافت کمیسیون توسط شرکت‌ها که به اعتقاد وی نشان از تحولی بزرگ در راستای اصلاحات ساختاری منطبق با درخواست مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و رفع نواقص موجود که تضییع حقوق رانندگان  است، تشکر و قدردانی رکرد.

منبع: تین نیوز
عناوین برگزیده