تاریخ: ۱۹ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۵۹
بازدید: ۲۳۲
کد خبر: ۱۱۵۹۸۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بهره‌برداری از طرح‌های توسعه ذوب‌ آهن کوار فارس با دستور رئیس‌جمهوری

می متالز - طرح‌های توسعه مجتمع صنعتی ذوب‌آهن پاسارگاد واقع در شهرستان کوار استان فارس، شامل تولید آهن اسفنجی و گندله‌سازی روز پنجشنبه به صورت ویدیو کنفرانس با دستور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.
بهره‌برداری از طرح‌های توسعه ذوب‌ آهن کوار فارس با دستور رئیس‌جمهوری

به گزارش می متالز، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی که فروردین‌ماه ۱۳۹۶ در سفر به شیراز و در ارتباط ویدیو کنفرانس، دستور آغاز عملیات ساخت این دو طرح را صادر کرده‌ بود، پنجشنبه ۱۹ تیرماه ۱۳۹۹ در ارتباط ویدیوکنفرانس دیگر از مجموعه حافظیه نهاد ریاست‌جمهوری، این طرح‌های توسعه را افتتاح کرد. 
رئیس‌جمهوری از این طرح به عنوان "کار عظیم" یاد و به همین خاطر از تلاش‌های سرمایه‌گذار بخش خصوصی، مهندسان و کارگران ایرانی در بهره‌برداری از این طرح قدردانی کرد.

مجتمع صنعتی ذوب‌ آهن پاسارگاد در شهرستان کوار شامل چهار مرحله توسعه است که ساخت آن، سال ۸۴ توسط بخش خصوصی و با اخذ مجوزهای قانونی از وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.

 

گام نخست، تولید فولاد

بنا بر اعلام داریوش اسماعیلی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت حاضر در محل اجرای پروژه، واحد تولید فولاد این مجتمع با ظرفیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال، سال ۱۳۹۲ به‌بهره برداری رسید.
برای اجرای گام نخست این طرح، ۶۹ میلیون یورو و ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی صورت گرفت که اشتغالزایی مستقیم برای یک هزار و ۱۹۳ نفر و اشتغالزایی غیرمستقیم برای حدود ۱۲ هزار نفر را در پی داشت.
در سال ۹۸ نیز واحد گاززدایی و کربن‌زدایی در خلأ این کارخانه به بهره‌برداری رسید.

 

گام دوم، تولید آهن اسفنجی

گام دوم این مجتمع در قالب تولید آهن اسفنجی به ظرفیت سالانه یک میلیون و 800 هزار تن روز پنجشنبه ۱۹ تیرماه جاری با دستور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.
این مرحله از توسعه مجتمع با سرمایه‌گذاری ۱۳۹ میلیون یورو و ۱۹۹ میلیارد تومان در مدت حدود سه سال به پایان رسید تا یک هزار و ۸۷۰ نیروی جدید در این بخش مجتمع مشغول به کار شوند و به صورت غیرمستقیم نیز ۲۰ هزار نفر از مواهب اشتغال این طرح بهره‌مند شدند.

 

مرحله اول از گام سوم، گندله‌سازی

سومین مرحله توسعه این مجتمع شامل بخش‌های گندله‌سازی و کنسانتره است که پنجشنبه ۱۹ تیرماه، بخش گندله سازی به بهره‌برداری رسید و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نوید بهره‌برداری از بخش کنسانتره در صورت تامین منابع معدنی مورد نیاز را مطرح کرد.
ظرفیت تولید گندله این مجتمع که امروز پنجشنبه به بهره‌برداری رسید، سالانه سه میلیون و 500 هزار تن و ظرفیت تولید سالانه بخش کنسانتره در زمان افتتاح  دو میلیون و 500 هزار تن بود.
برای اجرای این مرحله از توسعه این مجتمع نیز 141 میلیون یورو و 200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و تجهیزات توسط بخش خصوصی از خارج کشور تامین شده است.
به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، بهره‌برداری از بخش کنسانتره این مجتمع نیازمند تامین سنگ معدن است که نامه‌ای در این زمینه برای طرح در هیات دولت و اخذ مجوز مربوطه به دفتر معاون اول رئیس‌جمهوری ارسال شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نیز پیش از این به خبرنگار ایرنا گفت: با اجرا و بهره‌برداری کامل از تمام بخش‌ها و فازهای کارخانه ذوب آهن پاسارگاد کوار برای سه هزار نفر به شکل مستقیم و ۱۵ هزار نفر به شکل غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد.
ظفر افشون افزود: این کارخانه مجاز است به منظور تکمیل زنجیره تولید فولاد نسبت به احداث واحد کنسانتره سنگ آهن به میزان ۲ و نیم میلیون تن و یا واحد خرد کردن سنگ آهن به میزان پنج میلیون تن اقدام کند.
وی ادامه داد: مجتمع با اخذ ۷۰ میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی به شکل کامل از خارج خریداری و وارد کشور شده است.
معاون استاندار فارس اظهار داشت: این کارخانه یکی از مهمترین تولید کنندگان بخش خصوصی کشور است که در سال گذشته با ۲۶۰ میلیون صادرات جایگاه اول ارزآوری صنعتی را برای استان فارس داشته است و در صورت اطمینان از تامین مستمر سنگ آهن برنامه توسعه‌ای آن همچنان ادامه خواهد داشت.
وی، زنجیره تولید این مجموعه را شامل تولید سنگ آهن، کنسانتره آهن، گندوله آهن، آهن اسفنجی و شمش فولاد دانست و افزود: در زمینه تحقق شعار جهش تولید و دستیابی به اهداف تولید، هدفگذاری تولید فولاد این واحد تولیدی در افق ۱۴۰۴ حدود ۵۵ میلیون تن در نظر گرفته شده است.
شهرستان کوار در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

رئیس‌جمهوری پیش از این در دو نوبت، طرح‌های ملی استان فارس را افتتاح کرده بود.

عناوین برگزیده