تاریخ: ۱۴ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۴۰
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۱۱۶۰۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش گشایش:

سهم شرکت‌های بزرگ در دایره دید سرمایه‌گذاران

می متالز - آنچه این روز‌ها تاثیر بیشتری بر بازار بورس دارد تورم انتظاری و رشد هر روزه دلار و البته ضعف مدیریت و نظارت بر این بازار است.
سهم شرکت‌های بزرگ در دایره دید سرمایه‌گذاران

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت

به گزارش می متالز، حالا دیگر رشد‌های بیش از ۶۰ تا ۶۵ هزار واحدی روزانه شاخص کل به امری عادی مبدل گشته و ظاهرا دیگر نه تنها بسیاری از کارشناسان و متولیان بازار سرمایه بلکه بسیاری از مسوولین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی هم تلاشی برای آنچه این روز‌ها در بازار سرمایه رخ می‌دهد سخنی نمی‌گویند.

کافی است نگاهی به ارزش جایگزینی شرکت‌های بزرگ با دلار بیش از ۲۰ هزار تومانی و مقایسه‌ای با شرکت‌های مطرح جهانی بیاندازیم تا شاید بیشتر و بهتر از حباب شکل گرفته در بازار سرمایه صحبت کنیم.

مقایسه ارزش بازار شرکت‌های فولاد مبارکه، ملی مس، ایران خودرو، پالایشگاه اصفهان با شرکت‌های مشابه بین المللی و فروش‌هایی با بیش از چند ده برابر فروش این شرکت ها، خود نشان ضعف شدید مدیریت بازار سرمایه و احتمال کرشی بزرگ دارد. مقایسه ارزش بازار ایران خودرو با شرکت نیسان، ارزش بیش از ۱۵ میلیارد دلاری شرکت ملی مس و ۱۷ میلیارد دلاری فولاد مبارکه از یک سو و ارزش بیش از ۷ میلیارد دلاری پالایشگاه اصفهان آنهم با ضریب پیچیدگی غیرقابل قبول و مقایسه با استاندارد‌های این صنعت در جهان کافیست تا اتفاقات بودار و معنادار کنونی بازار سرمایه غیرقابل توجیه باشد.

پس از گذشت یک ماه از مانور دولت برای آزاد سازی سهام عدالت خبری از امکان فروش این سهام در بازار نیست، خبر‌های مختلفی از اعضای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس برای حمایت از بازار سرمایه به گوش می‌رسد، خبری از طرح‌های مالیات بر عایدی هم به گوش نمی‌رسد، افزایش شناوری هم در سهام شرکت‌های بزرگ به چشم نمی‌خورد و همه و همه این عوامل در راستای تبدیل شدن بازار سرمایه کشور به بمبی ساعتی نقش دارند.

رشد‌های بیش از ۱۰۰ درصدی، ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت سهام شرکت‌ها پس از تنها چند روز بسته بودن دیگر شاخک‌های ناظر بازار هم تکان نمی‌دهد و شاید تنها چیزی که این بازار گل و بلبل و هرج و مرج سرمایه گذاری کم داشت، تیم جدید مدیریتی سازمان بورس بود.

 

اخبار اقتصاد بین الملل

شاید مهمترین اخبار بین المللی انتهای هفته را بتوان به اخبار منتشره در خصوص افزایش احتمال یافتن واکسن کرونا نسبت داد. اخباری که منجر به بورس‌های بین‌المللی در معاملات روز جمعه شد. در روز گذشته شاهد رشد قابل توجهی بودند که از جمله دلایل این مسئله انتشار آمار‌های مثبت نسبت به روند بهبود اوضاع اقتصادی در ۲ اقتصاد بزرگ جهان بوده است.

همچنین انتشار اخبار امیدوارکننده نسبت به نهایی شدن تولید واکسن کرونا هم به رشد بازار‌ها کمک کرده است. در معاملات اولیه روز گذشته انتشار اخبار امیدوارکننده نسبت به رشد بخش خدمات اقتصاد چین به همراه اخبار خوب نسبت به رشد اشتغال در آمریکا بورس‌های آسیایی را به بالاترین میزان در چهار ماه گذشته رساند. البته رشد مبتلایان به کرونا در آمریکا روند مثبت بورس‌های بین‌المللی را محدود کرد.

همچنین در خصوص آخرین تحولات آمریکا و البته تاثیر گذار بر شرایط آتی سیاسی ایران نیز می‌توان به نظرسنجی موسسه تحقیقاتی پیو اشاره داشت که بر این اساس، تنها ۱۲ درصد از مردم آمریکا از اوضاع کنونی این کشور راضی هستند.

آمار رضایت عمومی در آمریکا شاهد کاهشی ۱۹ درصدی از ماه آوریل بوده که پایین‌ترین میزان رضایت عمومی در تمام دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به شمار می‌آید. بر اساس نتایج این نظرسنجی تقریبا ۹ نفر از هر ۱۰ نفر در آمریکا (۸۷ درصد) گفته‌اند که از شرایط کنونی کشورشان ناراضی هستند.

از سوی دیگر رضایت عمومی از اوضاع کنونی کشور در میان جمهوری‌خواهان (حزب دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا) با کاهش چشمگیری مواجه بوده و به ۱۹ درصد رسیده است.

 

اقتصاد کلان و بازار سرمایه

اما از جمله مباحث با اهمیت روز‌های گذشته می‌توان به بحث مالیات بر عایدی اشاره داشت که در آخرین اظهارات مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره طرح نمایندگان مجلس برای اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در بازار‌های مختلف که در هفته‌های گذشته اعلام وصل شده، اذعان داشت: چنین طرح‌هایی از سوی نمایندگان مطرح شده و اعلام وصول هم می‌شود، اما در کمیسیون‌های تخصصی تغییر کرده و اصلاح می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این طرح هنوز در کمیسیون اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است، اظهار داشت: رویکرد ما به صورت عمومی تقویت بازار سرمایه است؛ اگرچه طرح مالیات بر عایدی سرمایه برای ما در اولویت است، اما مالیات بر عایدی سهام برای ما قطعا در اولویت نیست.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: معتقدیم بازار‌های دیگری وجود دارد که اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در آن‌ها در اولویت است و طرح مالیات بر عایدی سرمایه را با جدیت جلو می‌بریم، اما بحث مالیات بر عایدی سود سهام در این باره قطعا در اولویت نیست.

وی اضافه کرد: در حوزه مالیات بر عایدی سرمایه حوزه‌های مسکن، زمین، طلا و ارز برای ما در مجلس اولویت بالاتری دارد.

 

بازار امروز

بی شک نه انتشار گزارش های ضعیف می‌تواند بر روند بازار روز‌های آتی تاثیر بسزایی داشته باشد و نه اظهارات مدیران و نمایندگان مجلس در خصوص طرح مالیات بر عایدی. آنچه این روز‌ها تاثیر بیشتری بر بازار بورس دارد تورم انتظاری و رشد هر روزه دلار و البته ضعف مدیریت و نظارت بر این بازار است.

برای بازار روز جاری نیز رشدی معنادار در شاخص کل را پیش بینی می‌کنیم و همچنان سهام شرکت‌های بزرگ را کانون توجه سرمایه گذاران می‌دانیم.

عناوین برگزیده