تاریخ: ۱۶ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۵۵
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۱۱۶۰۵۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
جایگزین سیلیکون در صنعت؛

سنتز نوعی نانوبلور که کارایی دستگاه‌های الکترونیکی را ارتقاء می‌دهد

می متالز - نانوبلوری عاری از سرب ساخته شده که می‌تواند کارایی پیل‌های خورشیدی، حسگر‌ها و بسیاری از ادوات الکترونیکی را بهبود دهد.
سنتز نوعی نانوبلور که کارایی دستگاه‌های الکترونیکی را ارتقاء می‌دهد

به گزارش می متالز، یافته‌های اخیر محققان دانشگاه کلیمسون نشان می‌دهد با سنتز نوع جدیدی از نانوبلور‌های پروسکیتی می‌توان به ارائه نسل جدیدی از پیل‌های خورشیدی، حسگر‌های تصویربرداری و LED‌ها امیدوار بود.

در این مقاله، محققان به تشریح روند تحقیقات خود برای رسیدن به مواد جدید به‌منظور تولید نسل جدید پیل‌های خورشیدی و شناساگر‌های نوری پرداختند. آن‌ها به‌صورت ویژه روی ساخت نانوبلور‌های پروسکیتی عاری از سرب تمرکز کردند و در نهایت نقاط کوانتومی جدیدی تولید کردند.

هدف از این پروژه، یافتن جایگزینی مناسب برای نیمه‌هادی‌های حاوی سیلیکون بود که کارایی پایینی داشته و در حال حاضر به‌عنوان ماده استاندارد در صنعت شناخته می‌شود.

کوبیکادووا از محققان این پروژه می‌گوید: «هدف اصلی ما، درک عملکرد داخلی یعنی چگونگی حرکت حاملین بار است، حاملینی که بعد از تحریک منبع با استفاده از یک منبع خارجی شروع به حرکت می‌کنند. حوزه کاری من، کمک به افزایش کارایی پیل‌های خورشیدی است به ویژه با استفاده از نقاط کوانتومی پروسکیتی که بسیار ارزان بوده و به سادگی قابل تولید هستند. بنابراین، استفاده از آن‌ها می‌تواند به تولید پیل‌های خورشیدی ارزان‌تر ختم شود.»

نتایج این پروژه دارای کاربرد‌های متعددی است و می‌توان با استفاده از آن، نسل جدیدی از دستگاه‌های کارآمدتر را تولید کرد.

کوبیکادووا می‌گوید: «نقاط کوانتومی به دلیل داشتن مزایای متعدد، بسیار مورد توجه است. با استفاده از این نقاط کوانتومی می‌توان دستگاه‌های ارزان‌تر تولید کرد که کارایی بالاتری داشته و قابلیت اطمینان بیشتری نسبت به فناوری‌های رایج دارند.»

نقاط کوانتومی ممکن است شبیه بخش‌هایی از دنیای علمی و تخیلی باشد، اما به گفته کوبیکادووا، در حال حاضر، از این مواد در تولید ادوات و تجهیزات مختلف استفاده می‌شود. این نقاط به دلیل خواص ویژه‌ای که دارند مزیت‌های جالب توجهی در محصولاتی نظیر حسگر‌ها ایجاد می‌کنند. از این فناوری می‌توان برای طیف گسترده‌ای از کاربرد‌ها نظیر تشخیص چهره یا کنترل کیفیت استفاده کرد.

یکی از مزیت‌های این فناوری، فقدان سرب در تولید نانوبلور‌ها است که ماده‌ای سمی و مضر برای سلامت و محیط‌زیست است.

عناوین برگزیده