تاریخ: ۲۲ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۲۸
بازدید: ۶۱۱
کد خبر: ۱۱۶۴۸۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مجری طرح جامع برق شرکت مس خبر داد:

تضمین تامین برق پایدار مجتمع مس سرچشمه با اجرای یک پروژه

می متالز - مجری طرح جامع برق شرکت ملی صنایع مس ایران از نصب دو دستگاه ترانسفورماتور قدرت در قالب پروژه توسعه پست 230کیلوولت مجتمع مس سرچشمه، با هدف بازیابی ظرفیت رزرو پست مذکور خبر داد و گفت: با این اتفاق، عملاً دو دستگاه ترانسفورماتور قدرت جدید، جایگزین دو دستگاه ترانسفورماتور معیوب قبلی می‌شود که به این ترتیب، شبکه برق پشتیبان مجتمع بازیابی گردیده و قابلیت اطمینان شبکه، به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.
تضمین تامین برق پایدار مجتمع مس سرچشمه با اجرای یک پروژه

به گزارش می متالز، فرزاد مرتضوی تبریزی در این رابطه توضیح داد: پست 230 کیلوولت سرچشمه که کل برق مجتمع مس سرچشمه را تامین می کند با 4 دستگاه ترانسفورماتور 230/20 کیلوولت با قدرت 125 مگاولت آمپر تغذیه می‌شود.

وی افزود: دو دستگاه از ترانسفورماتورهای این پست از سال 1391 مشکل پیدا کرده و به‌خاطر آسیب‌دیدگی آن‌ها عملاً ظرفیت پشتیبان مجتمع مس از دست رفت.

مرتضوی تبریزی ادامه داد: اگر در شرایط فعلی برای هرکدام از دو ترانسفورماتور باقی‌مانده پست، یا شبکه بالادست مجتمع ازجمله خط هوایی، جداسازها یا کلیدهای قدرت شبکه، مشکلی پیش بیاید، باید بخشی از خط  تولید مجتمع مس متوقف شود که این امر، نشان‌دهنده اهمیت و اضطرار بالای این پروژه است.

مجری طرح جامع برق شرکت مس خاطرنشان کرد: رسالت طرح جامع برق، تامین برق طرح‌های توسعه و همچنین بازسازی و نوسازی شبکه است؛ در این راستا در حال حاضر طرح جامع برق 21 پروژه فعال دارد  که از این تعداد 14 پروژه مربوط به تامین برق طرح‌های توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران و 7 پروژه نیز در رابطه با بازسازی شبکه موجود مجتمع برای تضمین تولید پایدار شرکت مس است که پروژه مذکور یکی از مهم‌ترین طرح‌های بازسازی در دست انجام طرح جامع برق در مجتمع مس سرچشمه است و به‌نوعی با اجرای آن، تامین برق پایدار مجتمع مس سرچشمه تضمین خواهد شد.

مرتضوی تبریزی گفت: علی‌رغم این‌که طی سه ماه گذشته، شیوع بیماری کرونا سبب شده بود شرکت‌های سازنده تجهیزات و کارخانجات آن‌ها از نظر شرایط کاری با مشکلاتی مواجه شوند، اما خوش‌بختانه با پیگیری‌هایی که صورت گرفت ترانسفورماتورها در فروردین‌ماه سال جاری آماده شدند که بلافاصله با حضور نماینده طرح جامع برق، تمام تست‌ها در شرکت ایران‌ترانسفو انجام گرفت و با بارگیری و حمل آن‌ها به داخل سایت،  به‌زودی مراحل جابه‌جایی‌شان روی فونداسیون آغاز خواهد شد.

مجری طرح جامع برق شرکت مس اشاره کرد: پروژه جایگزینی ترانسفورماتورهای T3 و T4 پست سرچشمه که از حدود یک‌سال و دوماه قبل آغاز شده، در حال حاضر حدود 70درصد پیشرفت داشته و پیش‌بینی می‌کنیم تا انتهای سال‌جاری وارد مدار شود.

وی بیان کرد: با این اتفاق، در صورت خرابی و خروج احتمالی هریک از ترانسفورماتورها، برق مجتمع از ترانس پشتیبان تامین شده و به این ترتیب تامین پایدار برق تضمین می‌شود.
مجری طرح جامع برق، همچنین از حمایت‌های معاونت توسعه و اکتشافات و تیم طرح جامع برق قدردانی کرد و گفت: جا دارد از نعمت‌الله جعفری، رئیس پروژه‌های پست‌های برق طرح جامع برق که زحمات این پروژه با ایشان بوده و در خط مقدم آن کار کرده‌اند تشکر کنم.

مرتضوی تبریزی اضافه کرد: تمامی تیم این پروژه، با درک اضطرار و اهمیت آن، طی ۱۴ماه گذشته تلاش کردند تا این پروژه در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد و دغدغه و نگرانی امور برق و نیروگاه‌ها به‌عنوان بهره‌بردار و خود ما که متولی بازسازی شبکه مجتمع هستیم، برطرف شود که جا دارد از همه این عزیزان قدردانی کنم.

عناوین برگزیده