تاریخ: ۲۴ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۲۲
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۱۱۷۱۰۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کارنامه معدنی آذربایجان‌غربی در سال ۹۸ + جدول

می متالز - داده‌های معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که در سال ۹۸، مدیران اقتصادی آذربایجان‌غربی تمرکز زیادی بر روی اکتشاف داشته و توسعه استان را به دلیل نبود صنعت، در مسیر معادن می‌بینند اما از منظر اکتشاف فاصله زیادی با جایگاه خود دارد چرا که این استان یکی از استان‌های معدن‌خیز کشور می‌باشد.
کارنامه معدنی آذربایجان‌غربی در سال ۹۸ + جدول

به گزارش می متالز، سال ۹۸ با آنکه میزان صادرات مواد معدنی در کل کشور، دارای رشد منفی بوده است اما با توجه به تحریم‌های نفتی و کاهش شدید صادرات نفت، شاهد پیشی گرفتن صادرات مواد معنی از صادرات نفت بودیم؛ مجموع صادرات نفتی کشور سال گذشته حدود ۵/ ۸ میلیارد دلار بوده، در حالی که معدنی‌ها با عبور از نفتی‌ها توانسته‌اند، صادرات ۹ میلیارد دلاری را ثبت کنند.

براساس داده‌های اعلام شده سال گذشته معدنی‌ها در سه بخش «گواهی کشف به تفکیک استان»، «استخراج اسمی ‌و اشتغال پروانه‌های بهره‌برداری» و «پروانه اکتشاف» عملکرد منفی را ثبت کرده‌اند؛ که این امر بیانگر آن است که این بخش سال ۹۸ را با افت در تمام بخش‌ها به غیر از بخش صادرات به پایان رسانده است.

براساس داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت «میزان استخراج اسمی ‌و اشتغال پروانه‌های بهره برداری بخش معدن به تفکیک استان» در سال گذشته ۲۳ میلیون و ۵۷۰هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افتی ۱۴ درصدی داشته است. مجموع گواهی کشف صادره نیز در مدت زمان مورد بررسی ۵۰۶ مورد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افتی ۵/۹ درصدی داشته است، سال گذشته در مجموع ۵۵۹ فقره گواهی کشف برای این بخش صادر شده بود.

داده‌های اعلام شده بیانگر آن است که تناژ ذخیره قطعی بیش از ۵۸۳ میلیون تن ثبت شده و هزینه عملیات اکتشاف نیز بیش از هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی حدود ۵۸ درصدی داشته و این امر بیانگر آن است که هزینه‌های عملیات اکتشافی در کشور دو برابر شده است و این امر بر روند عملیات اکتشاف اثرگذار بوده است. در بخش پروانه‌های اکتشاف به تفکیک استان نیز داده‌های اعلام شده بیانگر آن است که سال گذشته در مجموع ۹۵۹ فقره پروانه اکتشاف صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افتی ۸/ ۶ درصدی داشته است.

گواهی کشف

براساس داده‌های اعلام شده در سال گذشته بیشترین گواهی کشف صادره به لحاظ تعداد برای استان‌های «خراسان رضوی»، «یزد»، «فارس»، «خراسان جنوبی»، «سمنان» و «آذربایجان غربی» صادر شده است.

برای آذربایجان‌غربی به همراه استان سمنان، در سال گذشته در مجموع ۳۱ پروانه اکتشاف برای این استان صادر شده (رتبه پنجم) که افزایش ۲۴ درصدی نسبت به سال قبل را شاهد بوده است که میزان تناژ قطعی این اکتشافات به میزان ۱۰۲۰۸٫۳ می‌باشد.

کارنامه پروانه اکتشاف

از سوی دیگر داده‌های اعلام شده بیانگر آن است که در سال ۹۸ در مجموع پروانه اکتشاف صادره به تفکیک استان برابر با ۹۵۹ فقره بوده که با توجه به پروانه‌های اکتشاف صادره در سال ۹۷ افتی ۶.۸ درصدی داشته است، مجموع پروانه‌های اکتشاف صادره در سال ۹۷ برابر با هزار و ۲۹ فقره بوده است.

داده‌های اعلام شده حکایت از آن دارند که استان‌های «کرمان»، «خراسان جنوبی»، «فارس»، «همدان»، «آذربایجان غربی» و «هرمزگان» بیشترین سهم را از پروانه‌های اکتشاف صادره به خود اختصاص داده‌اند. با توجه به آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مجموع پروانه اکتشاف صادره برای آذربایجان غربی ۶۴ فقره پروانه اکتشاف صادر شده که نسبت به سال ۹۷ رشدی ۵/۸ درصدی داشته است، مجموع پروانه اکتشاف صادره برای این استان در سال ۹۷ برابر با ۵۹ فقره بوده است.

استخراج اسمی

داده‌های اعلام شده بیانگر آن است که در سال ۹۸  مجموع استخراج اسمی‌ و اشتغال پروانه‌های بهره‌برداری معدن به تفکیک استان برابر با ۵۷۵ فقره بوده که با توجه به پروانه‌های اکتشاف صادره در سال ۹۷ افتی ۳/۱۱ درصدی داشته است.

داده‌های اعلام شده حکایت از آن دارند که سهم استان‌ آذربایجان‌غربی از استخراج اسمی‌ ۴۷۰٫۳ هزار تن از ۲۶ پروانه بهره‌برداری بوده است که در جایگاه ۱۸ کشوری می‌باشد که جایگاهی دور از جایگاه بالقوه این استان می‌باشد.

لازم به ذکر است سال ۹۷ میزان استخراج اسمی ۴۲۰ هزار تن در ۲۱ پروانه بوده است یعنی افزایش ۱۱٫۸ درصدی را شاهد بودیم.

 

داده‌های فوق نشان می‌دهد که در سال ۹۸، مدیران اقتصادی استان تمرکز زیادی بر روی اکتشاف داشته و توسعه استان را به دلیل نبود صنعت، در مسیر معادن می‌بینند اما از منظر اکتشاف فاصله زیادی با جایگاه خود دارد چرا که این استان یکی از استان‌های معدن‌خیز کشور می‌باشد.

لازم به ذکر است نبود صنایع پایین دستی یکی دیگر از مشکلات استان آذربایجان‌غربی می‌باشد چرا که معادن این استان برای بهره‌برداری بصورتا خام‌فروشی از استان خارج می‌شود.

منبع: ندا موج
عناوین برگزیده