تاریخ: ۲۶ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۱:۰۸
بازدید: ۳۷۳
کد خبر: ۱۱۷۱۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

گوگل ۱۰ میلیارد دلار در هندوستان سرمایه‌گذاری می‌کند

می متالز - آمازون، فیس‌بوک و گوگل برای سرمایه‌گذاری ده‌ها میلیارد دلاری در حوزه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات هند برنامه‌ریزی می‌کنند. کمپانی گوگل روز دوشنبه اعلام کرد که قصد دارد در ۵ تا ۷ سال آینده ۱۰ میلیارد دلار در هندوستان سرمایه‌گذاری کند.
گوگل ۱۰ میلیارد دلار در هندوستان سرمایه‌گذاری می‌کند
به گزارش می متالز، ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، دوشنبه از طرح «صندوق گوگل برای دیجیتالی کردن هندوستان» رونمایی کرد که نقشه راه سرمایه‌گذاری گوگل در هند محسوب می‌شود.

مدیرعامل گوگل در کنفرانس سالانه گوگل برای هند، که به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ امسال به شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد تأکید کرد: «سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری به شکل تلفیقی از طریق سرمایه‌گذاری در سهام، شراکت با سرمایه‌گذاران دیگر، اجرای طرح‌های عملیاتی، زیرساختی و سرمایه‌گذاری در زیست‌بوم دیجیتال انجام خواهد شد.»

پیچای تأکید کرد: طرح ما برای سرمایه‌گذاری با این حجم در هند، نشانه‌ای از اعتماد و اطمینان ما به آینده اقتصاد دیجیتال در این کشور است.

به نوشته پایگاه خبری تک‌کرانچ سرمایه‌گذاری‌ها گوگل در چهار حوزه اصلی انجام خواهد شد:

نخست: دسترسی ارزان به اطلاعات برای هر شهروند هندی با زبان مادری، چه به زبان هندی، تامیل، پنجابی یا هر زبان دیگری.

دوم: تولید محصولات و خدماتی که عمیقاً به نیازهای منحصر به فرد مردم هند مربوط باشند.

سوم: تقویت کسب و کارها در شرایطی که تلاش می‌کنند با تحول دیجیتال همگام شوند.

چهارم: بهره‌مندی از فن‌آوری و هوش مصنوعی برای منافع اجتماعی از جمله در حوزه‌های سلامت، آموزش و کشاروزی.

هندوستان یکی از مهم‌ترین بازارهای فرامرزی کمپانی گوگل محسوب می‌شود و بسیاری از محصولات و سرویس‌های گوگل از جمله موتور جستجو، یوتیوب و سیستم عامل اندروید تقریباً توسط کل جمعیت هند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هندوستان با جمعیت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفری‌اش شاید یکی از تنها بازارهای دست نخورده در حال رشدی باشد که برای غول‌های فن‌آوری چین و آمریکا به جا مانده‌است.

بیش از ۵۰۰ میلیون هندی در حال حاضر به اینترنت دسترسی دارند و برآورد می‌شود که ۴۵۰ میلیون دستگاه گوشی همراه هوشمند در این کشور فعال باشد.

پیچای، مدیر عامل هندی تبار گوگل، در سخنرانی دوشنبه خود تأکید کرد: خیلی کارهای زیادی باقی مانده‌است تا برای در دسترس قرار دادن اینترنت ارزان برای یک میلیارد هندی موفق شویم. از مهم‌ترین گام‌های بهبود تحلیل دستورات و ورودی‌های شفاهی به همه زبان‌های هندی است. گام مهم دیگر تشویق، الهام‌بخشی و حمایت از نسل جدید کارآفرینان هندی است.

رقابت آمازون، فیس‌بوک و گوگل برای سرمایه‌گذاری در شبه قاره

به نوشته تک‌کرانچ، جمعیت میلیاردی هند بزرگترین بازار اینترنت جهان است اما سهم این کشور در درآمدهای کمپانی‌های بزرگ آمریکایی هنوز ناچیز است. اما فعلاً هیچ یک از کمپانی‌های بزرگ چینی و آمریکایی فقط به درآمد فکر نمی‌کنند، آن‌ها دنبال ۱۰۰ میلیون کاربر جدید‌شان در کشورهای درحال توسعه هستند.

فیس‌بوک یکی از رقبای اصلی گوگل و آمازون در هندوستان است. شبکه اجتماعی فیس‌بوک ماه آوریل سال جاری ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در کمپانی «ریلاینس جایو پلتفرمز ( Reliance Jio Platforms)» بزرگترین اوپراتور ارتباطات همراه هندوستان سرمایه‌گذاری کرد تا به دیجیتالی کردن بیش از ۶۰ میلیون کسب و کار کوچک خانوادگی در این کشور کمک کند.

ریلاینس جایو پلتفورمز یک اوپراتور چهارساله و زیرمجموعه کمپانی ریلاینس انداستریز هند است که در از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا کنون توانسته‌است بیش از ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه از طرف ۱۲ سرمایه‌گذار جذب کند.

جف بزوس، بنیان‌گذار و مدیرعامل آمازون زمستان گذشته در سفر به هند خبر داد که این کمپانی رقم تعهد سرمایه‌گذاری خود در هند را از ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیارد دلار با یک میلیارد دلار افزایش به ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار می‌رساند.

اخراج چین برای باز کردن جای پای آمریکا

کمپانی‌های آمریکایی در حالی حضور خود را در بازار هندوستان گسترش می‌دهند که دولت دهلی نو تصمیم گرفته‌است فعالیت بسیاری از کمپانی‌های چینی را در این کشور محدود کند. ماه گذشته دولت هند اعلام کرد که فعالیت ۵۹ نرم‌افزار و خدمات ارائه شده توسط کمپانی‌های چینی را در خاک خود ممنوع می‌کند.

نرم‌افزارها و اپ‌هایی همچون شبکه اجتماعی تیک‌تاک متعلق به کمپانی چینی بایت‌دنس، مرورگر یو‌سی برازر متعلق به کمپانی علیبابا و پیام‌رسان وی‌چت متعلق به کمپانی تنسنت چین از جمله نرم‌افزارهای ممنوع شده در هند هستند.

به نوشته تک‌کرانچ بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که این اقدام دولت هند با این هدف انجام شده‌است که اجازه دهد کمپانی‌های معظم آمریکایی با رقابت کمتر بتوانند نفوذ خود را در بازار بزرگ هند توسعه دهند.

از فروردین ماه سال جاری، نارندرا مودی، نخست وزیر هند با اصلاح قانون سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، شرایط برای حضور چینی‌ها در بازار این کشور را مشکل کرد. بر اساس این اصلاحیه تمام کشورهای همسایه هندوستان برای انجام سرمایه‌گذاری مستقیم باید از دولت مرکزی مجوز بگیرند، در حالی که این محدودیت برای کشورهایی که مرز مشترک با هندوستان ندارند، از جمله آمریکا اعمال نمی‌شود.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده