تاریخ: ۲۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۳۰
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۱۱۸۰۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش گشایش:

تقاضای جدی نیمه دوم بازار، بر نمادهای پرطرفدار

می متالز - عرضه‌های سنگین روز چهارشنبه و اجماع بسیاری از کارشناسان بر حباب موجود در ارزش شرکت‌های بورسی از جمله موارد تاثیر گذار بر ریزش احتمالی قیمت‌ها در روز جاری است.
تقاضای جدی نیمه دوم بازار، بر نمادهای پرطرفدار

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت

به گزارش می متالز، در حالی که ساعات ابتدایی بازار روز چهارشنبه حاکی از ادامه روند مثبت روز‌ها و البته ماه‌های اخیر بود، عرضه‌های سنگین در ساعات میانی بازار، روند کلی بازار را به طرز نگران کننده‌ای عوض کرد.

تشکیل صفوف فروش در بسیاری از نماد‌های کوچک و بزرگ در تمام صنایع در ساعات انتهایی بازار روز چهارشنبه بی شک تاثیرات خود را بر ساعات ابتدایی بازار در روز جاری را در پی خواهد داشت.

حالا دیگر رشد قیمت‌ها در بازار سهام تا حدی نگران کننده شده است که کارشناسان اقتصادی هم رشد نرخ ارز را هم ناشی از رشد بازار سهام می‌دانند. باید دید که آیا بازار بورس با همین شتابی که رشد کرده افت خواهد کرد و یا خیر؟

شاخص کل بازار روز چهارشنبه به لطف قیمت‌های پایانی نماد‌های "فولاد"، "شستا"، "شپنا" و سایر نماد‌های پالایشی رشدی بیش از ۶۵۵۰ واحدی را تجربه کرد آن هم در حالی که بسیاری از نماد‌های بورسی و غیربورسی صف فروش را تجربه می‌کردند. شاخص هموزن، اما با ثبت افتی در حدود ۴۳۲۰ واحدی در روز معاملاتی قبل نشان داد که این روز‌ها سهام شرکت‌های بزرگ بیش از سایر شرکت‌ها از جذابیت‌های سرمایه گذاری برخوردار است.

 

اخبار اقتصاد بین الملل

شاید مهمترین اخبار بین المللی انتهای هفته را بتوان به اخبار منتشره در خصوص رشد روزافزون بیماران کرونایی در ایالت متحده نسبت داد، موضوعی که می‌تواند بسیاری از شاخص‌های اقتصاد جهانی را تحت الشعاع قرار دهد. بر این اساس همزمان با هشدار‌های مکرر مسئولان درمانی مختلف در آمریکا درباره افزایش سریع شمار مبتلایان به ویروس «کووید۱۹» در این کشور، شمار ابتلای روزانه در ایالات متحده همچنان رو به افزایش است.

برآورد‌های آماری نشان می‌دهد طی ۲۴ ساعت گذشته از تمام ایالت‌های آمریکا به صورت مجموع، ۶۱۰۶۷ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده است. بر این اساس، طی یک روز گذشته نیز ۹۶۰ آمریکایی بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند که نسبت به روز‌های گذشته شاهد افزایش چشمگیر است. بدین ترتیب، شمار کل مبتلایان به ویروس کووید۱۹ در آمریکا به ۳،۲۱۹،۹۹۹ نفر و تعداد قربانیان بر اثر این بیماری به ۱۳۵،۸۲۲ تن افزایش یافت.

همچنین در راستای ادامه تنش‌های آمریکا و چین بار دیگر شاهد پاسخ چین به تحریم‌های جدید آمریکا بودیم. وزارت خارجه چین امروز (جمعه) با صدور بیانیه‌ای گفت تحریم‌های جدید آمریکا به بهانه اوضاع منطقه «سین‌کیانگ»، دخالتی خطرناک در امور داخلی این کشور است و به روابط دوجانبه با واشنگتن شدیداً آسیب وارد می‌کند.

بر این اساس، دولت چین همچنین تهدید کرد که با اقدامات متقابل، تحریم‌های جدید آمریکا را تلافی می‌کند. وزارت خزانه‌داری آمریکا شامگاه گذشته چهار نفر از مقامات ارشد و اداره امنیت عمومی منطقه سین‌کیانگ چین را به بهانه‌های حقوق بشری تحریم کرد.

این وضعیت در شرایطی بوده که اکنون تعداد بیکاران آمریکا به بیش از ۵۰ میلیون نفر رسیده و خبر از حال و روز بد اقتصادی آمریکا دارد. بر اساس جدیدترین آمار وزارت کار آمریکا، ۱.۳ میلیون نفر دیگر در هفته منتهی به ۴ جولای، درخواست مزیت‌های بیکاری را در آمریکا پر کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، درخواست‌های اولیه بیکاری تا حدود ۱.۳۱ میلیون نفر افزایش یافته که نزدیک به ۵۰۰ هزار مورد کمتر از میزانی بوده که هفته گذشته گزارش شده است.

تعداد درخواست جدید دریافت مزیت‌های بیکاری، برای شانزدهمین هفته متوالی از یک میلیون نفر بیشتر بوده و در مجموع تعداد این درخواست‌ها در بحبوحه بحران کرونا به حدود ۵۰ میلیون نفر رسیده است.

 

اقتصاد کلان و بازار سرمایه

اما از جمله مباحث با اهمیت روز‌های گذشته با بازار بورس می‌توان به اظهارات یکی از مقام‌های ارشد وزارت اقتصاد در خصوص عرضه‌های اولیه در بازار بورس اشاره داشت. یک مقام ارشد وزارت امور اقتصادی و دارایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به رشد شاخص بورس و نامه برخی اقتصاددانان مبنی بر اینکه شاخص سیگنال منفی و ایجاد تورم انتظاری به بازار‌های متخلف می‌دهد و افزایش قیمت ارز متاثر از این موضوع است، اظهار داشت: راه برای نقد بازار بورس باز است و نامه اقتصاددانان خوانده شد و البته این نامه روی روند مثبت بازار تاثیری نداشت. بورس در روز‌های گذشته رشد داشته و خودش را تصحیح می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه رشد شاخص بورس قطعا روی قیمت ارز موثر بوده، بیان داشت: برنامه مفصل و جامعی برای بازار بورس دارید تا روند منطقی به خود بگیرد. سعی شده تا عرضه اولیه هر هفته وجود داشته باشد و قرار است، به ۲ عرضه اولیه در هفته برسیم. همین عامل باعث اصلاح بازار خواهد شد.

این مقام ارشد وزارت اقتصاد تصریح کرد: افزایش عرضه اولیه‌ها، سهام شناور، فروش اوراق و صندوق پروژه بخشی از برنامه‌های بورسی در روز‌های آینده است.

اما در ادامه چالش‌های عدم عرضه صندوق‌های ETF صنایع فلزی و پالایشی دولت در بازار سهام می‌توان به اظهارات صالح رییس سازمان خصوصی سازی اشاره داشت. به دنبال صحبت مطرح شده از سوی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، علیرضا صالح، رییس سازمان خصوصی‌سازی در واکنش به حاشیه‌های ایحاد شده در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: قانونی در کشور به عنوان قانون بودجه وجود دارد که طبق آن قانون در حال اقدام برای عرضه صندوق‌های دولتی هستیم و نمی‌توان اقدامی جز آن را در دستور کار قرار داد.

وی ادامه داد: طبق قانون بودجه به طور حتم باقی صندوق‌های ETF نهایتا تا پایان سال و به مرور در بازار عرضه خواهند شد. صالح خاطرنشان کرد: صحبت‌های مطرح شده از سوی برخی از افراد را نمی‌توان ملاک فعالیت قرار داد بلکه ما طبق قانون، اقدامات لازم در این زمینه را پیش خواهیم برد و به هیچ عنوان احتمال توقف برای عرضه این صندوق‌ها در بازار وجود ندارد.

رییس سازمان خصوصی‌سازی درباره زمان عرضه این صندوق‌ها اظهار داشت: در این زمینه نامه‌ای به وزیر کشور ابلاغ شده تا هر چه زودتر تصمیمات لازم برای عرضه این صندوق‌ها را اتخاذ کنند.

 

بازار امروز

همانگونه که در ابتدای گزارش نیز اشاره شد، عرضه‌های سنگین روز چهارشنبه و اجماع بسیاری از کارشناسان بر حباب موجود در ارزش شرکت‌های بورسی از جمله موارد تاثیر گذار بر ریزش احتمالی قیمت‌ها در روز جاری است.

ریزش‌ها و افتی که البته به هیچ وجه غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد و شاید بازار بورس ما تنها بازار بورسی باشد که در شرایط وخیم اقتصادی و عدم  رشد سودآوری شرکت‌ها چنین بازدهی را در ماه‌های گذشته داشته است.

بی شک ساعات ابتدایی بازار با کاهش قیمت‌هایی جدی و تشکیل محتمل صفوف فروش در سهام شرکت‌ها دنبال خواهد شد و البته احتمالا در طول بازار شاهد تقاضا‌های جدی هم در سهام شرکت‌های بزرگ و نماد‌های پرطرفدار این روز‌ها خواهیم بود.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده