تاریخ: ۳۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۲۳
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۱۱۸۱۷۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل خبر چادرملو داد:

صرفه جویی ارزی ۱۷ میلیارد دلاری "کچاد" برای صنایع فولادی/ دلایل

می متالز - مدیرعامل چادرملو در دفاع از موضع تولیدکنندگان سنگ آهنی از منطقی شدن نرخ فروش مواد اولیه فولاد از ۱۷ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی این شرکت برای صنایع فولادی خبر داد.
صرفه جویی ارزی ۱۷ میلیارد دلاری "کچاد" برای صنایع فولادی/ دلایل

به گزارش می متالز، ناصر تقی زاده در پی بی نتیجه ماندن گفت و گوی فولادی ها و سنگ آهنی ها برای تعیین نرخ فروش مواد اولیه فولاد در دفاع از موضع تولید کنندگان سنگ آهن اعلام کرد: صنایع فولاد با تولید به روش احیاء مستقیم در سال 98 حـدود 5 میلیون و 18 هزارتن سنگ آهن کنسـانتره خشک و یک میلیون 71 هزار تـن گندله تولیدی چادرملو را خریداری کرده اند. متوسط قیمت خرید کنسانتره سنگ آهن در محل مجتمع معدنی برای هر تن  حدود 624 هزار تومان و متوسط خرید گندله در محل مجتمع صنعتی برای هر تن 920.2 هزار تومان بوده است.

چنانچه لازم بود این مقدار تولیدات از خارج وارد شود قیمت خرید این محصولات بصورت CFR بنادر ایران، حداقل برای کنسانتره سنگ آهن وارداتی مشابه چادرملو بطور متوسط هر تن 125 دلار و گندله هر تن 150 دلار  بالغ می شد. با محاسبه هزینه های تخلیه از کشتی و ترخیص و سایر هزینه ها (هر تن 20 هزار تومان) و با محاسبۀ نرخ تسعیر هر دلار، میانگین سالانه معادل 12.5 هزار تومان، متوسط قیمت کنسانتره سنگ آهن وارداتی هر تن 1.5 میلیون تومان و متوسط قیمت خرید گندله وارداتی هر تن 1.9 میلیون تومان تحویل در بنادر ایران باید هزینه می شد. بنابراین مابه تفاوت آن در هر تن کنسانتره به مبلغ 958.4 هزار تومان و هر تن گندله به مبلغ 982.2 هزار تومان است.

بطور کلی تولید کنندگان فولاد طی سال گذشته، مواد اولیه را از تولید کنندگان سنگ آهن کمتر از نصف قیمت جهانی خریداری و محصولات تولیدی را به قیمت جهانی صادر کردند . از طرفی به دلیل فاصله کم منبع تولید سنگ آهن تا شرکت های فولادی، موجب کاهش 350.4 میلیارد تومانی هزینه های حمل و نقل برای آنها شده که نقش عمده ای در کاهش قیمت تمام شده تولید فولاد داشته است.

بدیهی است در این شرایط  مصرف مواد اولیه داخلی از جمله سنگ آهن چادرملو تاثیر قابل توجهی در کاهش قیمت تمام شدۀ محصولات تولیدی شرکت های فولادی داشته است.

صرفه جویی ارزی به دلیل استفاده فولاد سازان از مواد اولیه داخلی

در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد و 641 میلیون دلار صرفه جویی ارزی فولاد سازان بابت مصرف کنسانتره و گندله چادرملو بوده که معدنی ها برای آنها به ارمغان آوردند.

  • میلیون دلار  1,096 =  دلار    125  ×  8,771,000  تن کنسانتره (خشک)
  • میلیون دلار 545 =  دلار   150.6 ×  3,622,000  تن گنـدلـه

حال در این شرایط نابرابر طبیعی است تولید کنندگان سنگ آهن خواستار تعدیل در قیمت ها باشند تا بتوانند از درآمد حاصل به طرح های توسعه تولید بپردازند. این عادلانه نیست که در چرخه تولید فولاد، معادن تابع قیمت های تحمیلی از سوی فولاد سازان باشند. بلکه باید در هر مرحله از تولید به نسبت از سود سهم ببرند.

به همین دلیل مخالف قیمت گذاری های دستوری هستیم  و معتقدیم بهترین ساز و کار قیمت گذاری در بورس کالا است و باید فرآیند قیمت گذاری بر مبنای عرضه و تقاضا و یا درصدی از قیمت های جهانی باشد.

چادرملو از شـروع عملیات بهـره برداری در سال 77 تا سال 98 (با محاسبۀ متوسط قیمـت های جهانی C&F بنادر ایران) با عرضه سنگ آهن به تولید کنندگان فولادی بالغ بر 17 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی برای شرکت های فولادی به دنبال داشته است این در حالی است که کلّ سرمایه گذاری ارزی طرح های شرکت در بخش تولیدات سنگ آهن و گندله تاکنون کمتر از یک میلیارد دلار بوده است.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده