تاریخ: ۳۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۱۷
بازدید: ۱۴۳
کد خبر: ۱۱۸۳۱۵
سرویس خبر : انرژی

معرفی احتکارکنندگان در انبار پتروشیمی؛ عامل ساماندهی بازار

می متالز - عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران گفت: سازوکار معرفی خریدارانی که از انبار پتروشیمی‌ها برای احتکار استفاده می‌کنند، به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان؛ اگر از سوی این سازمان و پتروشیمی‌ها به درستی اجرا شود، بازار را تا حدودی سامان خواهد داد.
معرفی احتکارکنندگان در انبار پتروشیمی؛ عامل ساماندهی بازار

به گزارش می متالز، خبرها اخیرا حاکی از آن است که سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان طی نامه ای از پتروشیمی ها درخواست کرده است که اگر خریداری مواد اولیه خود را پس از زمان مشخص حمل نکرد و یا تسویه خود را انجام نداد، آن خریدار برای بازنگری در سهمیه ها به این سازمان معرفی شود.

اما مساله این است که آیا این موضوع می تواند تا حدودی دست دلال را از بازار کوتاه کند.

در همین راستا منصور قدیمی، عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران و هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی گفت: این مساله پیش‌تر نیز در کمیته تنظیم بازار مطرح شده بود که حتی فرصت تسویه و بارگیری از ۱۴ روز به ۱۰ روز کاهش یابد و در غیر این صورت حواله باطل شود.

قدیمی ادامه داد: این مساله می تواند باعث شود دلالانی که با پرداخت هزینه دیرکرد، اقدام به احتکار مواد اولیه در پتروشیمی ها می کنند، دیگر فرصتی برای این کار نداشته باشند و مواد اولیه خریداری شده را به بازار تزریق کنند که این موضوع در نهایت به افزایش عرضه ها و کاهش التهابات منجر خواهد شد.

وی گفت: اما این اقدامات پیامدهای دیگری نیز دارد و در سال گذشته با بحرانی که در صنعت حمل و نقل جاده ای کشور ایجاد شده بود، بسیاری از تولیدکنندگان قادر به حمل مواد اولیه خود از پتروشیمی ها نبودند، این مساله نشان می دهد که که چنین اقدامی می تواند در مواقعی نیز به متضرر شدن تولیدکنندگان واقعی منجر شود.

به گفته عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، با این حال پیشنهاد می شود که زمانی که رقابت برای گریدی از درصد رقابت خاصی بالاتر برود، این ساز و کار به طور اتوماتیک آغاز شود.

وی ادامه داد: از این رو مساله ابطال حواله های خرید همچنان در دست بررسی قرار دارد و در اولین قدم سازمان حمایت از پتروشیمی ها خواسته است که خریدارانی را که نسبت به حمل مواد اولیه اقدام نمی کنند، معرفی کند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی همچنین اظهار کرد: سازمان حمایت نیز بررسی کند تا مشخص شود که این خریدار مشکلی داشته است و یا قصد احتکار دارد و در سهمیه احتکار کنندگان تجدیدنظر کند.

قدیمی در پایان نیز خاطرنشان کرد: این ساز و کار اگر توسط پتروشیمی ها و سازمان حمایت به درستی انجام شود می تواند بازار را تا حدودی سامان دهد.

عناوین برگزیده