تاریخ: ۳۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۴۳
بازدید: ۳۷۸
کد خبر: ۱۱۸۶۴۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بهره برداری بی رویه از منابع آب و معادن نوعی عملیات بیابان زایی است

می متالز - دولت علاقه مند به افزایش و گسترش فعالیت های معدنی در کشور و احیای معادن کوچک است؛ استان یزد با داشتن 580 معدن کوچک متعدد و فراوان در ارتباط مستقیم با این تمهیدات قرار دارد ولی باید دید نظر مردم و برخی مسئولان استان راجع به این موضوع چیست چراکه برخی از این فعالیت های معدنی نارضایتی هایی را در استان یزد به دنبال داشته و همچنان در حال پیگیری است.
بهره برداری بی رویه از منابع آب و معادن نوعی عملیات بیابان زایی است

به گزارش می متالز، محمدعلی طالبی استاندار یزد در نشستی بیان کرد: در حوزه جلوگیری از خام فروشی و اجرای برنامه‌های اکتشاف در پهنه‌های مختلف و سرمایه گذاری‌های جدید در بخش زنجیره‌های تکمیلی اقدام‌های ارزشمندی در ماه‌های آینده آغاز می شود.

وی خاطرنشان کرد: بی‌تردید توجه به شاخص‌های توسعه پایدار از جمله محیط زیست و برنامه آمایش در حوزه صنعت و معدن می‌تواند شیرینی این فعالیت‌ها را در کام مردم استان یزد دو چندان کند.

استاندار یزد گفت: با اراده‌ جدی مسوولان و دولت بیش از گذشته ظرفیت‌های بخش معدن استان یزد مورد توجه قرار می گیرد.

وی در حالی این مطلب را اذعان کرد که سید جلیل میرمحمدی رییس مجمع نمایندگان یزد از عدم انجام تعهدات معادن و دولت در منطقه محل فعالیت معدن در دیدار با رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان یزد گلایه کرد و از مسوولان خواست تا به این موضوع قانونی توجه کنند.

همچنین مردم روستاهای توابع شهرستان تفت مانند ندوشن و دره زرشک سال ها است که از وجود معادن کوچک که شاید ذخیره چندانی هم ندارند شاکی هستند و شکایت خود را بارها توسط امام جمعه منطقه و از طرق مختلف بیان کردند که شاید هم از چشم مقامات دور مانده است.

علی محمد شاعری، از مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست کشور پیش از این اعلام کرد: هیچگونه مجوز زیست محیطی برای معدن مس دره زرشک صادر نشده است و به علت نارضایتی مردم منطقه فعالیت معدن، هیچگونه اقدامی برای صدور مجوز استخراج مس از معدن دره زرشک از سوی سازمان حفاظت محیط زیست انجام نمی‌شود.

گفتنی است: نیره پور ملایی مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد همزمان با هفته محیط زیست در مورد معدن مس دره زرشک شهرستان تفت اظهار کرد: سازمان محیط زیست هیچ مجوزی برای فعالیت معدن یادشده صادر نکرد و این طرح مشمول ارزیابی تاثیر زیست محیطی است و از سال ۸۸ تاکنون این موضوع در دست پیگیری است.

وی مهمترین تهدید عرصه‌های زیست محیطی استان یزد را بهره برداری گسترده و غیراصولی از معادن دانست و عنوان کرده است: بسیاری از بهره برداران معدنی در یزد اصول زیست محیطی را رعایت نمی‌کنند.

علاوه بر این موارد، مناطق حاشیه‌ای و مرکزی کویر ایران از جمله خارتوران،  نایبندان،  دره انجیر اصلی‌ترین زیستگاه‌های یوز ایرانی هستند.

همچنین گفتنی است: جاده‌سازی برای ادامه فعالیت و توسعه معادن و صنایع در استان یزد، تاکنون بیشترین قربانی را از جمعیت یوز ایرانی گرفته، زیرا در طول چهار سال، هفت قلاده یوز در اثر برخورد با خودرو در جاده‌های ساخته شده در زیستگاه‌های این گونه، تلف شده‌اند.

شایان ذکر است: محمدرضا آخوندی مدیرکل آبخیزداری و منابع طبیعی استان یزد همزمان با روز جهانی مقابله با بیابان زایی بهره برداری بی رویه از منابع آب‌های زیرزمینی، معادن و جاده‌های معادن را نوعی عملیات بیابان زایی دانست.

موسی شمسایی یکی از دوستداران و کارشناسان محیط زیست در این زمینه بیان کرد: بسیاری از معادن و صنایع استان یزد جانمایی درستی ندارند و بهره‌برداری از آنها در نزدیکی زیستگاه یوز ایرانی و گاه حتی در میانه زیستگاه این گونه در حال انجام است.

محمدمهدی جوادیان‌زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد تیرماه 99 در یک مصاحبه به صراحت اعلام کرد که بهره‌برداری از معدن مس دره‌زرشک به عنوان معدن دردسر ساز استان یزد در چند سال اخیر، از نظر این نهاد و وزارت نیرو به دلیل تبعات مخرب‌اش برای منابع آبی استان مختومه  است.

عناوین برگزیده