تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۴۲
بازدید: ۲۳۷
کد خبر: ۱۱۹۱۲۰
سرویس خبر : انرژی
رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد:

پمپ‌های انتقال آب از خلیج فارس بومی‌سازی شد/ بهره برداری از فازهای ۲ و ۳ طرح انتقال آب تا سال ۱۴۰۰

می متالز - رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)،‌ با اشاره به برنامه افتتاح طرح انتقال آب از خلیج فارس به سه استان جنوبی در ماه های آتی، گفت: گرچه به دلیل محدودیت های کرونا و حضور نیافتن شرکت های اروپایی، اجرای طرح با تاخیر مواجه شد، اما با اعتماد به مهندسان ایرانی، کار متوقف نشد و برخی تجهیزات اصلی تحریم شده همچون پمپ برای نخستین بار در داخل کشور، مهندسی و تولید شد.
پمپ‌های انتقال آب از خلیج فارس بومی‌سازی شد/ بهره برداری از فازهای ۲ و ۳ طرح انتقال آب تا سال ۱۴۰۰

به گزارش می متالز، خداداد غریب پور در نشست پایش طرح انتقال آب خلیج فارس به ۳ استان هرمزگان، کرمان و یزد افزود: شرکت های معدنی و صنعتی در قالب یک مدل توسعه ای جدید، تامین آب مورد نیاز از دریاهای آزاد را اجرایی کرده اند که گامی بزرگ برای توسعه کشور محسوب می شود.

 

بهره برداری از فاز های ۲ و ۳ تا سال ۱۴۰۰

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اعلام اینکه فاز نخست این ابر پروژه با هدف انتقال آب به گل گهر در آبان ماه امسال راه اندازی می شود، تصریح کرد: براساس پیشرفت های حاصل شده، امیدواریم فاز های ۲ و ۳ طرح انتقال آب خلیج فارس به ۳ استان کشور در سال پایانی دولت، به طور کامل به بهره برداری برسند.

وی افزود: این طرح بزرگ که مدیون تلاش ها و پیگیری های صمیمانه اعضای هیات مدیره شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس، سهامداران و مسئولان است، در تاریخ ماندگار خواهد شد.

 

همه بخش های فاز ۱ در حال راه اندازی

میرعلی یاری، مدیرعامل شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس در این جلسه گفت: اکنون پیشرفت فاز نخست طرح در مرحله ۹۵ درصد است. برق همه بخش ها از جمله واحد شیرین سازی و ایستگاه ها وصل شده و در کل، همه بخش ها در حال راه اندازی است.

وی ادامه داد: از ۷ ایستگاه برق طرح، ۳ ایستگاه آماده راه اندازی است. هیچ کمبودی از نظر تامین تجهیزات قطعه اول نداریم. کل 305 کیلومتر قطعه اول لوله گذاری شده است. میزان پیشرفت قطعه دوم، ۹۵ درصد و قطعه سوم ۸۵ درصد است.

یاری تصریح کرد: با توجه به زیرساخت‌های ایجاد شده، می توان ۲ خط دیگر انتقال برای استان‌های دیگر کشور احداث کرد.

در این نشست، مدیران عامل شرکت های گل گهر، چادرملو، مس و سنگ آهن سیرجان به صورت ویدیوکنفرانسی حضور داشتند. طول طرح انتقال آب خلیج فارس از سایت شیرین سازی بندر عباس تا سیرجان ، مس سرچشمهو اردکان یزد و چادرملو حدود 970 کیلومتر است که قرار است در فاز اول ۵۰ میلیون لیتر آب شرب به استان هرمزگان و ۱۳۰ میلیون لیتر به صنایع معدنی استان های کرمان و یزد انتقال یابد.

عناوین برگزیده