تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۴۰
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۱۱۹۵۴۶

مشکل حمل و نقل کالا از مسیرهای دریایی به چین به زودی حل می‌شود

می متالز - رئیس اتاق مشترک ایران و چین، مشکل حمل و نقل کالا از طریق مسیرهای دریایی به چین را مشکل مقطعی و مربوط به مسایل مربوط به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بنادر چین دانست و گفت: مشکل حمل و نقل کالا از طریق مسیرهای دریایی به چین طی دو هفته آینده رفع خواهد شد.
مشکل حمل و نقل کالا از مسیرهای دریایی به چین به زودی حل می‌شود

به گزارش می متالز، مجیدرضا حریری در نشست مجازی «فرصت‌های بازرگانی با کشور چین» که به همت کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه تعامل ما با چین به‌صورت جدی پس از جنگ تحمیلی آغاز شد، اظهار کرد: در حال حاضر ۲۶ درصد از صادرات غیرنفتی ایران به چین صورت می‌گیرد و این تعامل از ابتدا از مبلغ ۱.۲ میلیارد دلار در سال شروع شد که تا سال ۲۰۱۴ روندی صعودی داشته و به ۵۱.۸ میلیارد دلار رسیده است.

وی تصریح کرد: از سال ۲۰۱۴ به بعد به دلیل افت شدید قیمت نفت و به دلیل اینکه بخش عمده‌ای از تعاملات تجاری ما به حوزه های نفت، گاز، میعانات و پتروشیمی ها اختصاص دارد، این رقم چه از نظر میزان و چه از نظر ارزش به‌صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت و تا سال ۲۰۱۹ به ۲۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسید.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین افزود: از ابتدای سال ۲۰۲۰ شیوع ویروس کرونا به کاهش حدود ۶۰ درصدی واردات از این کشور منجر شد، در حالی که در دو ماه اخیر از طریق صادرات غیرنفتی، عقب ماندگی‌های چهار ماهه نخست سال در حال جبران است.

وی، اتاق بازرگانی اصفهان را یکی از شرکای اصلی اتاق مشترک ایران و چین دانست و از پیگیری پروژه ملی توسعه صادرات به چین به عنوان پروژه‌ای برای افزایش تعاملات دو کشور خبر داد.

حریری همچنین حضور مستمر و فعال‌تر در نمایشگاه‌های این کشور به منظور بازاریابی و توسعه بازارها و همچنین گشایش دفتر تجاری ایران در شانگ‌های پس از کرونا و همچنین استفاده از ظرفیت صادرات در برابر واردات برای رفع تعهد ارزی را گام موثری در افزایش تعاملات دو کشور دانست.

وی مشکل حمل و نقل کالا از طریق مسیرهای دریایی به این کشور را مشکل مقطعی و مربوط به مسایل مربوط به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بنادر چین دانست و از حل این مساله طی دو هفته آینده خبر داد. 

رئیس اتاق مشترک ایران و چین همچنین در خصوص مبادلات پولی با چین نیز، گفت: نباید در کوتاه مدت انتظار داشت مشکل تبادلات پولی بانک‌های این کشور به دلیل تحریم های اعمال شده علیه ایران مرتفع شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه منع قانونی از طرف دو کشور برای راه اندازی پرواز مستقیم از استان‌هایی مانند اصفهان به چین وجود ندارد، افزود: شرکت‌های هواپیمایی بر اساس منافع و مصالح اقتصادی خود در این زمینه اقدام خواهند کرد.

حریری شانگهای، گوانجو و شنزن را شهرهای پیشنهادی برای برقراری تعاملات تجاری با چین معرفی و تصریح کرد: تجارت در این مناطق روان‌تر بوده؛ اما در این زمینه لازم است به نوع محصول توجه شود.

کاهش ۵۰ درصدی آمار صادراتی اصفهان به چین به دلیل شیوع کرونا

به گزارش ایسنا، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست مجازی با بیان اینکه وضعیت صنعت و تجارت کشور به دلیل شرایط تحمیلی کرونا در کنار تحریم های یکجانبه سخت شده است، برگزاری نشست هایی به منظور تبادل نظر و به‌روز کردن اطلاعات را در تسهیل کردن این شرایط حایز اهمیت دانست.

مسعود گلشیرازی، افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا، آمار صادراتی اصفهان به چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ با افت نزدیک به ۵۰ درصدی مواجه شده است.  

وی همچنین از افت ۱۶ درصدی واردات از چین خبر داد و بر ضرورت توجه ویژه به نحوه ورود و حفظ سهم ایران در بازار چین و همچنین لحاظ کردن منافع تجار ایرانی برای واردات از این کشور در توافقنامه در حال تبادل بین طرفین تاکید کرد.

وی مهم‌ترین اقلام صادراتی از اصفهان به چین را در حالی صنایع دستی عنوان کرد که این محصول در دوران کرونا به دلیل متوقف شدن گردشگری، بیش‌ترین آسیب را متحمل شده است.

رئیس اتاق اصفهان خواستار چاره اندیشی برای کاهش آثار این آسیب شد و با اشاره به کاهش ۲۰ درصدی GDP اصفهان در دوران کرونا، انجام سلسله اقداماتی از جمله توجه به بازارهای فزون‌تر و رشد تقاضا را در مدیریت بحران کنونی موثر دانست.

گلشیرازی در ادامه راه اندازی میز چندین کشور هدف صادراتی از جمله چین در اتاق اصفهان با هدف تسهیلگری تجارت با این کشورها را از برنامه‌های در حال پیگیری کمیسیون تجارت اتاق اصفهان عنوان کرد و گفت با این اقدام خدمت موثری به جامعه کسب‌وکار استان صورت گیرد.

منبع: تین نیوز
عناوین برگزیده