تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۳۲
بازدید: ۲۳۶
کد خبر: ۱۱۹۶۷۱

لزوم اتصال ریلی بندرانزلی؛ کدام مزیت انزلی را آستارا ندارد؟

می متالز - در حالی که برخی کارشناسان اتصال راه‌آهن قزوین-رشت-آستارا به بندر انزلی را ضروری نمی‌دانند، یک کارشناس حمل و نقل می‌گوید: راه‌آهن قزوین-رشت-انزلی از ابتدا با فرض اتصال به بندر انزلی طراحی و اجرا شده است.
لزوم اتصال ریلی بندرانزلی؛ کدام مزیت انزلی را آستارا ندارد؟

به گزارش می متالز، سید مرتضی ناصریان افزود: این‌که اتصال به مرز آستارا باعث بهبود عملکرد ریلی و اتصال به جمهوری آذربایجان و روسیه و اروپا می‌شود درست بوده و این مزیت آستارا نسبت به انزلی است.

اتمام زیرسازی راه‌آهن رشت-بندرکاسپین؛ امسال

وی در بخش نظرهای کاربران تین نیوز، عنوان کرد: با این حال بندر انزلی مزیتی دارد که اتصال به آستارا ندارد و آن اینکه مرز آستارا وابسته به عملکرد جمهوری آذربایجان است که تابع شرایط روز اقتصادی و سیاسی بوده ولی بندر انزلی امکان جذب بار از دیگر کشورهای حوزه خزر یعنی قزاقستان و روسیه را به صورت مستقیم فراهم می‌کند.

این کارشناس تاکید کرد: اینکه اتصال به انزلی تاکنون فراهم نشده به علت آن است که ابتدا اولویت اجرایی به بخش قزوین-رشت داده شده و اولویت درستی بوده چون بخش قزوین-رشت مشترک برای مسافری گیلان و بارهای به مقاصد آستارا، بندر انزلی و بندر کاسپین است و اکنون اتصال رشت به ایستگاه انزلی به صورت جدی در شرکت ساخت دنبال می‌شود و اتصال بندر کاسپین جزو اهداف سال‌جاری شرکت ساخت قرار گرفته است.

ناصریان گفت: اتصال به بندر انزلی قبلاً بنا به محدودیت‌های عبور از تالاب انزلی فاقد مجوز زیست محیطی بوده و در سال گذشته توافق شده است با اجرای بخشی از مسیر به صورت پل، اجرای راه‌آهن به گونه‌ای باشد که مانع جریان آبی تالاب نباشد.

وی در مورد این دیدگاه که چون بندر امیرآباد به راه‌آهن متصل است ولی در سال‌های طولانی میزان حمل بار از این بندر توسط راه‌آهن اندک بوده، اتصال ریلی راه‌آهن به انزلی فاقد توجیه است، افزود: در مقایسه بندر انزلی با بندر امیر آباد گرچه عملکرد کلی بندر امیر آباد بالاتر بوده با این حال وضعیت پس کرانه ریلی آنها متفاوت است و مسیر ریلی قزوین-رشت به عنوان پس کرانه بندر انزلی بسیار بهتر از پس کرانه ریلی بندر امیر آباد یعنی مسیر ریلی گرمسار-بهشهر می‌باشد و خط قدیمی محور شمال محدودیت‌های قابل توجهی دارد.

وی عنوان کرد: به‌هرحال جذب بارهای ریل پسند بندری به راه‌آهن به عنوان قطب متمرکز بارهای انبوه اهمیت دارد و حتی چندی پیش شاهد تخلیه و بارگیری مستقیم از کشتی به قطار در بندر عباس بوده‌ایم بنابراین برای بنادر بزرگ اتصال ریلی یک مزیت محسوب می‌شود.

منبع: تین نیوز
عناوین برگزیده