تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۰
بازدید: ۲۶۸
کد خبر: ۱۲۰۰۵۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دو ماهه ۹۹ ثبت شد؛

رشد بیش از ۷۵ درصدی پروانه بهره‌برداری معادن

می متالز - وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار داد: دو ماهه نخست امسال براساس پروانه‌های بهره‌برداری صادره معدن، میزان استخراج اسمی نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۵.۴ درصد افزایش دارد.
رشد بیش از ۷۵ درصدی پروانه بهره‌برداری معادن

به گزارش می متالز، به استناد آمار وزارتخانه یاد شده، آورده است: دوره دو ماهه امسال ۷۶ فقره پروانه برای بهره‌برداری از معادن صادر شده که از نظر تعداد نسبت به مدت مشابه پارسال که ۶۹ فقره بود، افزایش ۱۰.۱ درصدی دارد و از لحاظ میزان استخراج اسمی نیز به پنج میلیون و ۲۳ هزار و ۴۰۰ تن بالغ گشت و در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته که دو میلیون و ۸۶۴.۷ هزار تن بود، افزایش ۷۵.۴ درصدی دارد.

همچنین در زمینه اشتغال نیز در مدت این گزارش ۷۴۷ نفر به بازار کار متصل شدند، در حالی که دو ماهه نخست سال گذشته ۵۰۵ نفر جذب بازار کار شده بودند که رشد ۴۷.۹ درصدی تحقق یافت.

بررسی جداول مربوطه نشان می‌دهد که استان‌های بوشهر، قم، خراسان شمالی، تهران، کرمانشاه، گیلان، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان، منطقه آزاد تجاری - صنعتی ماکو و جنوب کرمان فاقد داده‌های آماری در این ارتباط بودند.

میزان پروانه‌های بهره‌برداری از نظر تعداد هرمزگان با رشد ۲۰۰، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان با ۱۰۰ درصد بالاترین سهم را داشتند.

همچنین از نظر میزان استخراج اسمی استان‌های هرمزگان، آذربایجان غربی و خراسان جنوبی به ترتیب با ۸۹۸.۹، ۸۴۴ و ۴۹۱.۵ درصد بیشترین رشد را در بین استان‌ها نشان می‌دهد.

استان‌های یزد، فارس و سمنان به ترتیب با ۷۷.۸، ۷۷.۶ و ۶۲.۱ درصد بالاترین افت عملکرد را در دو ماهه ۹۹ نسبت به دوره مشابه در سال ۹۸ داشتند. 

علاوه براین از نظر اشتغال نیز به ترتیب استان‌های زنجان، هرمزگان و مرکزی با ۶۳۳.۳، ۳۸۰ و ۳۵۰ درصد افزایش عملکرد داشتند. 

استان‌های فارس، کردستان و ایلام نیز از لحاظ اشتغال در مدت این گزارش به ترتیب با ۴۷.۷، ۴۳.۵ و ۴۲.۹ درصد بیشترین کاهش را از آن خود ساختند. 

وزارت صنعت، معدن وتجارت، شمار معادن فعال کشور را در ابتدای امسال پنج هزار و ۶۰۰ معدن اعلام کرده که در پایان سال ۹۸ بالغ بر ۴۱۰ میلیون تن انواع مواد معدنی استخراج شده که ۶۰ تا ۶۵ درصد آنها مصالح ساختمانی است.

عناوین برگزیده