تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۱۵
بازدید: ۲۴۹
کد خبر: ۱۲۰۱۴۳
سرویس خبر : انرژی

تصویب طرح قیر رایگان مشکلات اصلی پروژه‌های راهسازی را بر طرف می‌کند

می متالز - معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزیر راه و شهرسازی با اعلام این که تصویب طرح قیر رایگان مشکلات اصلی پروژه‌های راهسازی را برطرف می‌کند، در عین حال دغدغه‌های موجود در باره انحراف آن را بجا دانست.
تصویب طرح قیر رایگان مشکلات اصلی پروژه‌های راهسازی را بر طرف می‌کند

به گزارش می متالز، مهران کفاش روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از چند طرح عمرانی در شهرستان فریدونکنار استان مازندران در گفت و گو با خبرنگاران افزود: یکی از معضل اصلی در توسعه راهسازی کشور تامین قیر است و تصویب طرح قیر رایگان در مجلس شورای اسلامی می تواند بخش اعظم مشکلات پیمانکاران و پروژه‌های عمرانی را برطرف کند.

وی تصویب طرح تامین قیر رایگان را کمک بزرگی برای پیشبرد پروژه های راهسازی به خصوص  در حوزه روستایی عنوان کرد و گفت : اکنون تعداد زیادی از پروژه های راهسازی کشور به دلیل عدم تامین قیر متوقف است یا به کندی پیش می رود.

معاون حقوقی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برخی ملاحظات درباره انحراف در توزیع قیر رایگان بجا است و باید برطرف شود، افزود: امیدواریم که طرح با رفع دغدغه ها در مجلس رای بیاورد چون به پیشبرد پروژه های راهسازی سرعت تازه ای خواهد بخشید.

طرح توزیع رایگان قیر میان پیمانکاران پروژه های عمرانی دولت از سال ۹۴ اجرایی  شد و ابتدا تنها نیم میلیون تن قیر رایگان توزیع می‌شد، اما هر سال به این میزان اضافه شد تا جایی‌که در سال ۹۵ و ۹۶ میزان آن به ۲ میلیون تن رسید. در سال‌های ۹۷ و ۹۸ هم حدود ۸۰ درصد قیر تولیدی کشور معادل ۴ میلیون تن به صورت رایگان توزیع شد و تنها ۲۰ درصد آن وارد بورس کالا شد. اما نهایتاً دولت در بودجه ۹۹ آن را حذف کرد و مقرر شد تا به جای آن یارانه توزیع قیر رایگان در اختیار دستگاه‌های ذیربط قرار بگیرد.

نمایندگان مجلس یازدهم با وجود رد شدن این طرح در مجلس دهم و مخالفت‌های وزارت نفت با توزیع مجدد آن در بین پیمانکاران، اواخر تیر ماه امسال طرح دو فوریتی را تصویب کردند که طی آن دولت مکلف است تا پایان آذر ۹۹ نسبت به توزیع قیر رایگان اقدام کند. به موجب این طرح، از قیر رایگان، ۴۸ درصد به راه‌های فرعی روستایی، ۲۵ درصد به معابر و بهسازی روستاها، برای شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت و برای مالچ پاشی مناطق مورد تایید سازمان محیط زیست، سازمان نوسازی مدارس و ... اختصاص خواهد یافت.

در حالی که موافقان این طرح در مجلس یازدهم ضرورت ادامه پروژه های عمرانی کشور در شرایط اقتصادی موجود را علت تصویب طرح تامین قیر رایگان می دانند ، مخالفان طرح بر این اعتقادند که تصویب آن در صورت رفع نشدن دغدغه ها، می تواند نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار رانت و فساد ایجاد کند. به اعتقاد مخالفان قیمت هر تن قیر در بازار برابر با ۳۰۰ دلار می‌باشد که برای یک میلیون تن قیر رایگان ۳۰۰میلیون دلار یعنی برابر با ۶ هزار میلیارد تومان رانت در این توزیع رایگان وجود دارد.

منبع: تین نیوز
عناوین برگزیده