تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۴۱
بازدید: ۲۸۱
کد خبر: ۱۲۰۲۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

طرح مالیات بر خانه​‌های خالی در ایستگاه پایانی

می متالز - طرح مالیات بر خانه‌های خالی بعد از سال‌ها بلاتکلیفی در مجلس یازدهم مراحل پایانی را طی می‌کند.
طرح مالیات بر خانه​‌های خالی در ایستگاه پایانی

به گزارش می متالز، دو فوریت طرح «جلوگیری از احتکار مسکن» یا همان طرح «مالیات بر خانه‌های خالی» در ۲۲ تیر و کلیات آن در ۲۵ تیر در مجلس یازدهم تصویب و برای اصلاح برخی جزئیات به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد.

حالا این طرح با انجام اصلاحات، مراحل نهایی را برای آنکه در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار بگیرد می‌گذارند.در این طرح، خانه‌هایی که بیش از شش ماه بدون سکنه باشند، خالی محسوب می‌شوند. همچنین نرخ‌های مالیات، نسبت به وضع کنونی، ده برابر افزایش پیدا کرده است.

نکات مهم این طرح بعد از اصلاحات کمیسیون اقتصادی مجلس به این شرح است:
۱ - هدف گیری اصلی شهرهاست. در دو سال اول شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر معاف هستند. در قانون قبلی هم معاف بودند
۲ - واحد‌های مسکونی روستایی هم، ملزم به اعلام کد پستی هستند. اما هدف مالیات ستانی نیستند. صرفا برای عدم سوء استفاده احتمالی مالکان شهری ثبت می‌کنند.
۳ - اگر خانه‌ای بیش از شش ماه خالی باشد، مشمول این قانون می‌شود. برای واحد‌های نوساز این مهلت یکسال است، که از بعد پایان عملیات ساخت (مندرج در پروانه ساختمانی) مهلت آغاز می‌شود. پروژه‌های انبوه سازی ۱۸ ماه مهلت دارند.
۴ - نرخ‌های مالیات، نسبت به وضع کنونی، ده برابر افزایش پیدا کرده است. مالیات بر درآمد اجاره ماخذ است. سال اول پنج برابر، سال دوم ده برابر، سال سوم ۱۵ برابر.
۵ - مثلا برای یک آپارتمان صد متری اگر مالیات بر اجاره اش در سال قبلا چهار میلیون تومان می‌شد. (که هیچ وقت اجرا نشد، چون امکان شناسایی وجود نداشت). الان در سال می‌شود، چهل میلیون تومان! و با راه اندازی سامانه املاک و اسکان به آسانی شناسایی می‌شود.
۶ - فقط سرپرستان خانوار باید اقامتگاه خود را اعم از اجاره و یا مالکیت در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند.
۷ - واحد‌های مسکونی که اطلاعات سکونت و مالکیت آن‌ها در سامانه املاک و اسکان ثبت نشده باشد، در حکم خانه خالی محسوب می‌شود.
۸ - دستگاه‌های اجرایی از این پس مکلفند، فقط به آدرس اعلام شده خدمات خود را ارائه بدهند.
۹ - هر خانوار علاوه بر اقامتگاه اصلی، می‌تواند مجموعا مالک یک اقامتگاه فرعی در شهر غیر از محل اقامتگاه اصلی باشد که معاف از مالیات بر خانه‌های خالی خواهد بود.
۱۰ - دریافت این مالیات هنگام نقل و انتقال ملک امکانپذیر خواهد بود.

عناوین برگزیده